Halt häst - ingen diagnos

Noranovala

Trådstartare
Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog henne till veterinären. Böjprov ua, röntgen ua, bedövade kotan och ner och hältan försvann. Veterinären sa då att det antagligen var skada på djupa böjsenan eller ligamentskada i hov/kronled. Ordinerad vila. Hästen var fri från hälta efter en period. Vet inte riktigt hur lång tid det tog eftersom hästen stod på sommarbete. Men hon har sedan länge varit helt halt fri. Hältan varade kanske Max 2 månader. Blir hästen fri från hälta vid en skada på böjsenan/ligament skada så ”snabbt”?
Detta är typ 11 månader sedan hon blev halt. Jag tänker rida igång henne nu igen. Jag är tveksam till diagnosen? (Om det nu är den skadan så känns framtiden oviss som tävlingshäst?)
 
Min häst har konstaterad ligamentskada och ska då ta det lugnt, skrittas och få stötvågsbehandling. Bör fungera som tävlingshäst när det är läkt.

Varför kollades det inte upp vad det var för skada när ni var där?
 
Min häst har konstaterad ligamentskada och ska då ta det lugnt, skrittas och få stötvågsbehandling. Bör fungera som tävlingshäst när det är läkt.

Varför kollades det inte upp vad det var för skada när ni var där?
Men det var ju det jag gjorde ? 🤨
Vet inte om veterinären var dålig som inte gjorde mer undersökningar för att fastställa vad de verkligen var .. jag själv vet inte vilka undersökningar det krävs för att fastställa det
 
Men det var ju det jag gjorde ? 🤨
Vet inte om veterinären var dålig som inte gjorde mer undersökningar för att fastställa vad de verkligen var .. jag själv vet inte vilka undersökningar det krävs för att fastställa det
Man brukar iaf vilja bedöva mer specifikt. Kotan och nedåt inkluderar ju ganska mkt som kan göra ont 😊
 
Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog henne till veterinären. Böjprov ua, röntgen ua, bedövade kotan och ner och hältan försvann. Veterinären sa då att det antagligen var skada på djupa böjsenan eller ligamentskada i hov/kronled. Ordinerad vila. Hästen var fri från hälta efter en period. Vet inte riktigt hur lång tid det tog eftersom hästen stod på sommarbete. Men hon har sedan länge varit helt halt fri. Hältan varade kanske Max 2 månader. Blir hästen fri från hälta vid en skada på böjsenan/ligament skada så ”snabbt”?
Detta är typ 11 månader sedan hon blev halt. Jag tänker rida igång henne nu igen. Jag är tveksam till diagnosen? (Om det nu är den skadan så känns framtiden oviss som tävlingshäst?)
Svårt att säga. Blev hästen alltså helt ohalt på kort tid?
När min häst hade en liknande skada så gick den initiala tydliga hältan över snabbt, sen syntes den enbart på böjt spår på hårt underlag. Helt ohalt på mjuka underlag både rakt fram och på volt och helt ohalt rakt fram på hårt.
Hon blev inte bra av bara vila, krävdes kortisonbehandling vilket blev aktuellt först efter ganska många månader när vi gjorde MRI. Det kan säkert vara väldigt olika dock.
 
Svårt att säga. Blev hästen alltså helt ohalt på kort tid?
När min häst hade en liknande skada så gick den initiala tydliga hältan över snabbt, sen syntes den enbart på böjt spår på hårt underlag. Helt ohalt på mjuka underlag både rakt fram och på volt och helt ohalt rakt fram på hårt.
Hon blev inte bra av bara vila, krävdes kortisonbehandling vilket blev aktuellt först efter ganska många månader när vi gjorde MRI. Det kan säkert vara väldigt olika dock.
Eftersom hon betäcktes samt gick på bete så tog jag inte ut henne på volt och kollade. Men då hon sprang i hagen var hon haltfri (annars haltade hon fram tidigare)
Har longerat henne både på hårt och mjukt nu och ingenting syns efter lång vila. Och då har hon skenat runt i hagen ett x antal gånger var och varannan dag med senaste månaderna
 
Eftersom hon betäcktes samt gick på bete så tog jag inte ut henne på volt och kollade. Men då hon sprang i hagen var hon haltfri (annars haltade hon fram tidigare)
Har longerat henne både på hårt och mjukt nu och ingenting syns efter lång vila. Och då har hon skenat runt i hagen ett x antal gånger var och varannan dag med senaste månaderna
Då är det ju svårt att säga exakt när hon blev bra, men det spelar ju inte så stor roll nu egentligen. Om hon nu är helt ohalt och har fått vila länge så är det säkert inga problem att sätta igång lite lugnt.
 
Min var inte heller svullen, bara lite halt på böjt spår och reagerade på böjning men utan att vara halt där. De röntgade också men hittade inget där.
Min var väldigt halt, både rakt (1 grad) och böjt spår (2 grader). Haltade fram i hagen. Såg i journalen nu att veterinären skrivit: troliga diagnoser..
Hon har skenat runt som en tok i hagen var och varannan dag med alla möjliga hopp och krusiduller senaste månaderna, ingenting som gjort henne halt igen i alla fall
 
Då är det ju svårt att säga exakt när hon blev bra, men det spelar ju inte så stor roll nu egentligen. Om hon nu är helt ohalt och har fått vila länge så är det säkert inga problem att sätta igång lite lugnt.
Nej det känns bara lite olustigt att inte kunnat få en exakt diagnos .. :/
 
Men vad jag läst om det skulle vara skada på djupa böjsenan så är prognosen inte jätte bra för att vara tävlingshäst igen:/
Det beror på, det kan vara olika allvarliga skador. Eftersom din häst blev bra så snabbt trots att hon gick ute på sommarbete kan det ju inte varit så illa.
 
Det går ju alltid att ta henne till en bättre vet och ul senan för att se eventuell ärrbildning då får du ju svaret.
Under förutsättning att skadan är ovanför hoven. Det kan ju lika gärna vara nere i hoven iom att så stort område bedövades bort och då går det inte alltid att se på UL.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 292
Senast: jemeni
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
350
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Lite besviken på hab faktiskt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp