Halt häst - ingen diagnos

Men vad jag läst om det skulle vara skada på djupa böjsenan så är prognosen inte jätte bra för att vara tävlingshäst igen:/
Min häst fick en skada på djupa böjsenan och sen levde han efter en konvalescens på 6 månader ett friskt och bra aktivt liv. Är skadan inte pga förslitning utan pga trauma så har senskador sällan någon påverkan på hästen när det väl har läkt. Problemet med senskador är att folk ofta sätter igång hästarna för snabbt pga att dom hyfsat snabbt blir symtomfria. Ger man senor tillräckligt med tid så är det lugnt.
 
Min häst hade sönder gaffelbandens övre infästningar och sprang med det ett tag eftersom han var rätt symptomfri, lite lätt istadig bara. Hade ganska bra med ångest över det men vi följde veterinärens råd och har inte haft några fler besvär därifrån, 4 år sedan, hoppat tävlingshöjd i flera perioder sedan dess utan att senfästena gjort sig påminda igen 👍
 
Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog henne till veterinären. Böjprov ua, röntgen ua, bedövade kotan och ner och hältan försvann. Veterinären sa då att det antagligen var skada på djupa böjsenan eller ligamentskada i hov/kronled. Ordinerad vila. Hästen var fri från hälta efter en period. Vet inte riktigt hur lång tid det tog eftersom hästen stod på sommarbete. Men hon har sedan länge varit helt halt fri. Hältan varade kanske Max 2 månader. Blir hästen fri från hälta vid en skada på böjsenan/ligament skada så ”snabbt”?
Detta är typ 11 månader sedan hon blev halt. Jag tänker rida igång henne nu igen. Jag är tveksam till diagnosen? (Om det nu är den skadan så känns framtiden oviss som tävlingshäst?)
Det bästa är ju om man som du gjort ger dem tid, min Vet säger att det är väldigt olika hur bra de läker, vissa blir helt bra men det beror på hur skadan ser ut och hur bra resten av vävnaderna hanterar förändringen som kommer med ett ärrbildat ligament. Min häst fick diagnos via MR ligamentsskada i hoven, hade heller inga synbara symptom som svullnad etc bara mindre hälta på lina i ena varvet och hovledsinflammation (reaktion på böjprov) pga av detta, åkte in för att jag tyckte att han stod emot, det är 1,5 år sedan nu och han är fortfarande inte bra tyvärr.
först provade vi bara att behandla och vila och sätta igång under 6 månader men han blev halt igen och då gjorde vi MR, sedan vilade han 7 månader med skrittmotion och sedan väldigt långsam igångsättning, red alla gångarter rakt fram 10 månader efter MR men nu trots att jag inte ökat på belastningen så har hältan kommit tillbaka, blir ny MR nästa vecka för att se hur det ser ut.
 
Min häst fick en skada på djupa böjsenan och sen levde han efter en konvalescens på 6 månader ett friskt och bra aktivt liv. Är skadan inte pga förslitning utan pga trauma så har senskador sällan någon påverkan på hästen när det väl har läkt. Problemet med senskador är att folk ofta sätter igång hästarna för snabbt pga att dom hyfsat snabbt blir symtomfria. Ger man senor tillräckligt med tid så är det lugnt.
Ja det kom väldigt plötsligt. Under året så hade hon gått väldigt lugnt också så till stor sannolikhet gjort något i hagen
 
Det bästa är ju om man som du gjort ger dem tid, min Vet säger att det är väldigt olika hur bra de läker, vissa blir helt bra men det beror på hur skadan ser ut och hur bra resten av vävnaderna hanterar förändringen som kommer med ett ärrbildat ligament. Min häst fick diagnos via MR ligamentsskada i hoven, hade heller inga synbara symptom som svullnad etc bara mindre hälta på lina i ena varvet och hovledsinflammation (reaktion på böjprov) pga av detta, åkte in för att jag tyckte att han stod emot, det är 1,5 år sedan nu och han är fortfarande inte bra tyvärr.
först provade vi bara att behandla och vila och sätta igång under 6 månader men han blev halt igen och då gjorde vi MR, sedan vilade han 7 månader med skrittmotion och sedan väldigt långsam igångsättning, red alla gångarter rakt fram 10 månader efter MR men nu trots att jag inte ökat på belastningen så har hältan kommit tillbaka, blir ny MR nästa vecka för att se hur det ser ut.
Tråkigt att höra!
 
Ja det är ju ett alternativ! Syns både gamla böjsenskada och ligamentskada då?
Om det har blivit ärrbildning så syns det förutsatt att vet har en riktigt bra ultraljudsapparat. Dom portabla är inte kraftiga nog. Sedan bör du ju välja en vet som är duktig på ul. När det blir ärrbildning på senan så blir fibrerna tvärgående istället för längsgående och det är därför gamla senskador har en tendens att gå upp i anslutning till den gamla skadan, det är helt enkelt oelastiskt där fibrerna går åt fel håll sas. Numer så rek man ju rörelse under rehab just för att det inte ska bildas så mycket tvärgående fibrer.
 
Kan ju oxå bero på hur kraftig ul din vet har.
Dela gärna era erfarenheter av den här typen av skada: hur visade den sig, vad för ordination gavs, hur gick det? Min häst har troligtvis drabbats av skada på djupa böjsenan i hoven och jag känner mig rådvill.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 150
Senast: Blyger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 445
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp