Halt häst men inga pengar?

annno1

Trådstartare
Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen mig/situationen.
Låt oss säga att jag tagit hand om en häst åt en person som är fodervärd (kalla det medryttare om ni vill), hästen var menad att vara hennes dotter som tog hand om den men eftersom dottern är tonåring och inte har intresset så är det mamman som tar hand om den. De lånar hästen av någon annan och har haft den i 2 år ungefär. Pga dotterns bristande intresse så har hästen inte blivit riden/knappt borstad på 1,5 år och sen har vi tagit hand om hästen åt mamman när hon inte kunnat, därav erbjudandet att sätta igång den.

När jag började ta hand om den märkte jag att den har problem att lyfta bakbenen när man kratchar hovarna (detta var ca 3 månader sen). Hästen orkar bara lyfta de i ca 2 sekunder innan den trycker ner hovarna igen. Det är inte så att den krånglar, utan den kan verkligen inte hålla upp de. Jag påpekade det här till mamman men de gjorde väl inget åt det/tyckte inte att det var viktigt.
Nu så tog jag ut hästen för att longera och i traven så visade det sig att den haltar ordentligt med bakbenen. Den snubblar och verkar inte kunna få bakbenen ordentligt under sig i traven. Nästan som den är stel uppe i korset, men då även halt. Hästen hade långa hovar en längre tid han stog där, men sen kom hovslagaren ut efter mycket tjat och nu har han gått över 8 veckor med ca 3 veckor igen så det kan förklara snubblandet. Självklart longerade jag inte länge efter jag märkte det (dock tillräckligt för att kunna filma och visa mamman), men det blev värre desto mer den travade.

Problemet är att hästen har långa hovar, hovslagaren var ute en gång men när det var dags igen visade det sig att mamman inte ens betalat förra besöket. Då blir man lite illa till mods att säga till att hästen behöver nya skor igen. Men nu när hästen även är halt, hur blir det då med veterinär? Vad gör man om man inte kan betala för sånt? Och finns det någon lag som går emot att bara låta hästen vara? Det är liksom så att alla i stallet har pushat om att hästen ska ha nya skor och nu kommer det här upp, och vem vet hurvidare hon kontaktar veterinär eller ej. Speciellt inte i och med att hästen varit såhär en längre tid och då finns det ju rum att tänka "men den klarar sig längre".
Visst har man även funderat på varför hon inte lämnar tillbaka hästen till ägaren eftersom dottern inte har intresse och det kostar massor av pengar att ha häst. Men så påpekade någon att hästen kanske inte ens hade ett hem att åka tillbaka till? (alltså att man anser att hästen hellre avlivas eftersom det är en äldre travare)
 
Problemet är att hästen har långa hovar, hovslagaren var ute en gång men när det var dags igen visade det sig att mamman inte ens betalat förra besöket. Då blir man lite illa till mods att säga till att hästen behöver nya skor igen. Men nu när hästen även är halt, hur blir det då med veterinär? Vad gör man om man inte kan betala för sånt? Och finns det någon lag som går emot att bara låta hästen vara? Det är liksom så att alla i stallet har pushat om att hästen ska ha nya skor och nu kommer det här upp, och vem vet hurvidare hon kontaktar veterinär eller ej. Speciellt inte i och med att hästen varit såhär en längre tid och då finns det ju rum att tänka "men den klarar sig längre".

Ja det finns en lag, djurskyddslagen.

Vad man gör när man inte har råd att ge en häst den vård och omsorg den behöver (jag förutsätter det inte bara är tillfällig kapitalbrist) är att man endera avlivar hästen, eller så ger man bort/säljer hästen till någon som kan ta hand om den.
Så i fallet du beskriver är det rätta att lämna tillbaka hästen till ägaren. Kan bli knepigt om det inte går men personen som har den inte kan sälja/skänka hästen vidare (eftersom hen inte juridiskt äger den). Då får man helt enkelt lösa pengarna tills man löst ägarsituationen.

Vad säger ägaren i allt detta är ju också intressant. Är det en travare finns ju en registrerad ägare, nu behöver den inte vara uppdaterad, men det är ett steg ett.

Om man gör som personen du berättar om gör nu så ska man vara jäkligt glad om man inte bli anmäld till djurskyddet... Och komma ihåg att djurhälsopersonal har skyldighet att anmäla missförhållanden. Personligen anser jag att alla runt omkring i stallet (inklusive du) har ett ansvar att inte bara titta på också..
 
Alltså personen är jättetrevlig och så, så det känns lite svårt med vad man gör. Speciellt om man bara skulle anmäla.

Vi meddelade henne i alla fall om hältan i bakbenen och hon sa att han alltid är stel när man börjar rida men kommer han igång i ridningen igen så kommer det gå bort, och därför är de glada att jag vill sätta igång hästen. :confused: Men jag känner att jag inte vill börja rida en häst som är halt, stel eller inte. Han haltade och värre blev det desto mer han travade...
 
Fast oavsett om ägaren är trevlig eller otrevlig så far ju hästen lika illa av det. Anmäla kan man som redan sagts göra anonymt.

Innan anmälan tycker jag man ska ha försökt prata flera gånger. Ni kanske ska sluta säga till snällt och "be". Förklara tydligt att det inte är okej. Stallägaren - vad säger denne?

Dessutom bör du tala om att du inte tänker sätta igång hästen, och heller inte ha hand om den om den inte skos och veterinärkollas korrekt.
 
"Jag är hemskt ledsen, men den här hästen måste till veterinär. Det går inte ens att kratsa hovarna på den, för den visar smärtsymptom. Lagen är klar på den här punkten, hästen måste utredas. Har du inte pengar kanska det kan vara vettigt att lämna tillbaka hästen till ägaren, men oavsett vilket måste någon kosta på hästen veterinärvård. Nu"

Det är ett sätt att säga det.
 
Kan den inte gå barfota och bara verkas vid behov om den inte rids? Och varför ska du ta på dig att rida den? Om den inte lider när den bara går och skrotar kanske den ska få göra just det?

Sedan kan jag tycka att resten är mer ett människoproblem än ett hästvårdsproblem, dvs att du vågar stå upp mot den här människan som är så trevlig. Min erfarenhet är att man alltid ska vara försiktig med att låta sin egen ansvarskänsla triggas av såna som inte tar ansvar och ta över deras ansvar. Gissningsvis har mamman utvecklat ett antal beteenden under hela sitt vuxna liv för att slippa ta tag i sånt hon borde tagit tag i för länge sen och det du känner av som hennes "trevliga" sida som gör det svårt att ställa henne till svars är förmodligen en del av detta. Men ser man till fakta så har hon ansvaret för en häst som hon inte tar ansvar för och som eventuellt lider. Det kan inte vara okej att låta det passera för att någon är trevlig.
 
Kan den inte gå barfota och bara verkas vid behov om den inte rids? Och varför ska du ta på dig att rida den? Om den inte lider när den bara går och skrotar kanske den ska få göra just det?

Sedan kan jag tycka att resten är mer ett människoproblem än ett hästvårdsproblem, dvs att du vågar stå upp mot den här människan som är så trevlig. Min erfarenhet är att man alltid ska vara försiktig med att låta sin egen ansvarskänsla triggas av såna som inte tar ansvar och ta över deras ansvar. Gissningsvis har mamman utvecklat ett antal beteenden under hela sitt vuxna liv för att slippa ta tag i sånt hon borde tagit tag i för länge sen och det du känner av som hennes "trevliga" sida som gör det svårt att ställa henne till svars är förmodligen en del av detta. Men ser man till fakta så har hon ansvaret för en häst som hon inte tar ansvar för och som eventuellt lider. Det kan inte vara okej att låta det passera för att någon är trevlig.
Fast hur ska man veta att den inte lider av att bara gå och skrota när men inte ens kan kratsa hovarna på hästen?
 
Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen mig/situationen.
Låt oss säga att jag tagit hand om en häst åt en person som är fodervärd (kalla det medryttare om ni vill), hästen var menad att vara hennes dotter som tog hand om den men eftersom dottern är tonåring och inte har intresset så är det mamman som tar hand om den. De lånar hästen av någon annan och har haft den i 2 år ungefär. Pga dotterns bristande intresse så har hästen inte blivit riden/knappt borstad på 1,5 år och sen har vi tagit hand om hästen åt mamman när hon inte kunnat, därav erbjudandet att sätta igång den.

När jag började ta hand om den märkte jag att den har problem att lyfta bakbenen när man kratchar hovarna (detta var ca 3 månader sen). Hästen orkar bara lyfta de i ca 2 sekunder innan den trycker ner hovarna igen. Det är inte så att den krånglar, utan den kan verkligen inte hålla upp de. Jag påpekade det här till mamman men de gjorde väl inget åt det/tyckte inte att det var viktigt.
Nu så tog jag ut hästen för att longera och i traven så visade det sig att den haltar ordentligt med bakbenen. Den snubblar och verkar inte kunna få bakbenen ordentligt under sig i traven. Nästan som den är stel uppe i korset, men då även halt. Hästen hade långa hovar en längre tid han stog där, men sen kom hovslagaren ut efter mycket tjat och nu har han gått över 8 veckor med ca 3 veckor igen så det kan förklara snubblandet. Självklart longerade jag inte länge efter jag märkte det (dock tillräckligt för att kunna filma och visa mamman), men det blev värre desto mer den travade.

Problemet är att hästen har långa hovar, hovslagaren var ute en gång men när det var dags igen visade det sig att mamman inte ens betalat förra besöket. Då blir man lite illa till mods att säga till att hästen behöver nya skor igen. Men nu när hästen även är halt, hur blir det då med veterinär? Vad gör man om man inte kan betala för sånt? Och finns det någon lag som går emot att bara låta hästen vara? Det är liksom så att alla i stallet har pushat om att hästen ska ha nya skor och nu kommer det här upp, och vem vet hurvidare hon kontaktar veterinär eller ej. Speciellt inte i och med att hästen varit såhär en längre tid och då finns det ju rum att tänka "men den klarar sig längre".
Visst har man även funderat på varför hon inte lämnar tillbaka hästen till ägaren eftersom dottern inte har intresse och det kostar massor av pengar att ha häst. Men så påpekade någon att hästen kanske inte ens hade ett hem att åka tillbaka till? (alltså att man anser att hästen hellre avlivas eftersom det är en äldre travare)


Kan du inte kolla upp vem som äger hästen? ringa denna och berätta läget så hästen kan komma hem till ägaren igen?

Alt tala om för de som lånar hästen att de får börja ta hand om hästen den ska verkas borstas på och dagligen visiteras och tas till vet vid behov.

Usch jobbigt att se sånthär de tar på ens egna krafter att se andra hästar blir så missskötta
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi...
Svar
2
· Visningar
791
Senast: krus
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp