Halt häst, sträckning?

parellikusken

Trådstartare
Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden.

Men i måndags lät jag honom springa lös och busa runt i paddocken, han sprang då fint och rörde sig som vanligt. När han lugnat ned sig lite longerade jag honom, först i trav som såg lika ren ut som alltid. Men sedan bad jag om galopp och då var hästen plötsligt väldigt halt i ena bakbenet. Från ett steg till ett annat.
Tog ned honom i trav och var lika halt i traven.
Jag såg ingenting hända, han gjorde ingen konstig rörelse eller snubblade, utan blev bara plötsligt halt.

Jag är den nojiga typen av hästägare så jag ringde veterinären direkt. Den tyckte att jag kunde avvakta ett par dagar och se. Så jag ringde en annan veterinär.. Den tyckte också jag skulle avvakta, men att jag kunde be hovslagaren kolla efter hovböld.
Så jag ringde ut hovslagaren som kom förbi samma dag, hon kollade när han sprang och konstaterade också bakbenshälta. Hon kände även igenom hovarna och märkte ingen tecken på hovböld eller hovbensfraktur.

Hästen är varken svullen, varm eller öm någonstans, vilket gör att jag utesluter en vrickning. Då borde han väl ha svullnat upp och blivit varm?
Han är dock fortfarande lika halt när jag kollade honom igår i trav.
Stallkompisarna tror på en sträckning, men jag tror att han håller på att dö. Borde inte en sträckning blivit lite bättre på fyra dagar?

Vad skulle det kunna vara för problem?
Och tycker ni jag ska ha honom på boxvila tills klinikbesöket eller ska han gå ut i hagen med sina hästkompisar?
Tycker det är så svårt att veta vad som är bäst..

Har såklart bokat tid på kliniken, så ska dit på tisdag och kolla upp honom.
 
Tråkigt :(
Det kan ju vara något inte så allvarligt men också väldigt allvarligt.
Liknande hände min häst och jag åkte efter andra dagen in till veterinären och fick konstaterat en strålbensfraktur. Hon är dock frisk och helt ridbar idag :)

Men jag håller tummarna för att det inte är det!
 
Om han ska gå på boxvila eller kan gå i hagen beror väl på hur halt han är, vad det är risk för och hur aktiva hans kompisar är. Är det hästar som gärna springer runt och busar mycket hade jag nog inte släppt ut en halt häst (när det är oklart vad hältan beror på) men om kompisarna var av de lugnare slaget som inte rusar runt hade han kanske fått gå ut. Du kan inte avgränsa en liten hage och låta honom gå i en sjukhage bredvid kompisarna? Eventuellt en något större hage med en lugn kompis?
 
En rejäl sträckning blir inte bättre efter fyra dagar.
Min vet rekommenderade inte boxvila utan gå i hagen som vanligt (om kompisarna är lugna) och sedan promenader på hårt underlag när den akuta hältan lagt sig. Det är nämligen inte bra att den sträckta muskeln läker i förkortat läge och blir statisk och skör (dåligt förklarat) men nu VET du ju inte om det är en sträckning så då hade jag inte behandlat det som en sådan heller.
Kan du ha hästen i en mindre hage på halkfritt och jämnt underlag till klinikbesöket? Misstänker du senskada hade jag ställt på box omedelbart. Misstänkt senskada ska alltid behandlas som konstaterad senskada.
 
Om han ska gå på boxvila eller kan gå i hagen beror väl på hur halt han är, vad det är risk för och hur aktiva hans kompisar är. Är det hästar som gärna springer runt och busar mycket hade jag nog inte släppt ut en halt häst (när det är oklart vad hältan beror på) men om kompisarna var av de lugnare slaget som inte rusar runt hade han kanske fått gå ut. Du kan inte avgränsa en liten hage och låta honom gå i en sjukhage bredvid kompisarna? Eventuellt en något större hage med en lugn kompis?
Tänkte göra en hage i hagen idag. Testade att ha honom ute i en större egen hage igår, men resulterade i att han sprang runt. Så då fick han gå in igen.
Han är mycket halt i traven, i skritten ser jag inte hältan, men kanske är halt där ändå men att jag har svårt att se det.

Kompisarna busar runt endel, men min häst brukar mest stå still. Men han har rollen i hagen att stoppa tjafs och bråk, så han är lite av en polis och kan göra endel snabba rörelser därför. Så vill inte ha honom ute med dom.
 
En rejäl sträckning blir inte bättre efter fyra dagar.
Min vet rekommenderade inte boxvila utan gå i hagen som vanligt (om kompisarna är lugna) och sedan promenader på hårt underlag när den akuta hältan lagt sig. Det är nämligen inte bra att den sträckta muskeln läker i förkortat läge och blir statisk och skör (dåligt förklarat) men nu VET du ju inte om det är en sträckning så då hade jag inte behandlat det som en sådan heller.
Kan du ha hästen i en mindre hage på halkfritt och jämnt underlag till klinikbesöket? Misstänker du senskada hade jag ställt på box omedelbart. Misstänkt senskada ska alltid behandlas som konstaterad senskada.
En senskada borde väl blivit varm och svullen, eller känts på senan?
Är såklart orolig för senskada, men har en känsla av att det inte är det. Är dock orolig för att det ska vara det ändå.

Tack för svaret om att en sträckning tar längre tid på sig att bli bra.
Aldrig haft en halt häst innan, så inte van vid att behöva analysera vad det kan bero på.
 
Jag har haft ett antal sträckningar, dom har behandlats och vilats och krävt betydligt längre tid än fyra dagar. En sträckning som gör hästen halt kan sitta uppe på lår/rumpa. Massera igenom hela hästen och se om du hittar någon spänd muskel. Jag skulle inte ha panik över det du beskriver, men boka tid hos en veterinär. Och efter det, vid konstaterad sträckning, någon som sysslar med massage/akupunktur för att hjälpa med läkningen. (Blev några månader sjukhage förra året pga olika sträckningar)
 
Liknande story när min häst fick en fraktur på kotsenbenet bak. Opererades och är nu helt bra. Hon blev plötsligt väldigt halt under en utedrift. Blev mkt bättre på ngn vecka. Måttlig reaktion på böjprov. Blev bara lite gallig i det skade benet. Hon visade doch tydlig hälta i trav.
 
Liknande story när min häst fick en fraktur på kotsenbenet bak. Opererades och är nu helt bra. Hon blev plötsligt väldigt halt under en utedrift. Blev mkt bättre på ngn vecka. Måttlig reaktion på böjprov. Blev bara lite gallig i det skade benet. Hon visade doch tydlig hälta i trav.
Oj!
Tack för svaret, visade att det var rätt av mig att ta det på allvar och boka kliniktid trots allt.
 
Oj!
Tack för svaret, visade att det var rätt av mig att ta det på allvar och boka kliniktid trots allt.
Jag hade vet ute rätt snabbt och hon fick anti-inflammatoriskt och vila. Men nör hältan inte släppte åkte vi till klinik. Man får samråda med vet och försöka beföma hur akut det är och hur ont hästen tycks ha. Min hade nog inte så ont - var inte halt i skritt efter ngr dagar, åt, drack och hade inget ’pain face’. Uran operation hade hin dock inte blivit bra - toppen på kotsenbenet var av och fick plockas ut .
 
Jag hade vet ute rätt snabbt och hon fick anti-inflammatoriskt och vila. Men nör hältan inte släppte åkte vi till klinik. Man får samråda med vet och försöka beföma hur akut det är och hur ont hästen tycks ha. Min hade nog inte så ont - var inte halt i skritt efter ngr dagar, åt, drack och hade inget ’pain face’. Uran operation hade hin dock inte blivit bra - toppen på kotsenbenet var av och fick plockas ut .
Hade tänkt ta ut distriktaren i veckan, men min vän som är veterinär avrådde och tyckte jag skulle fara in på klinik på en gång istället. Känns som att en distriktare inte kan göra så mycket ändå, bättre förutsättningar för hältutredning på klinik.

Skönt att din häst blev bra efter operationen, var det en lång rehabilitering?
 
Hade tänkt ta ut distriktaren i veckan, men min vän som är veterinär avrådde och tyckte jag skulle fara in på klinik på en gång istället. Känns som att en distriktare inte kan göra så mycket ändå, bättre förutsättningar för hältutredning på klinik.

Skönt att din häst blev bra efter operationen, var det en lång rehabilitering?
Från operation till fullt arbete igen var knappt ett år. Ett halvår innan hon fick ridas Först 1 mån i box och sedan gradvis skritt vid hand, större hage osv ..
 
TS - kan ju vara vad som helst ”tyvärr” . Inkl ligament .
Tycker det låter klokt med bokat klinikbesök.
 
Från operation till fullt arbete igen var knappt ett år. Ett halvår innan hon fick ridas Först 1 mån i box och sedan gradvis skritt vid hand, större hage osv ..

Oj, det var lång tid!
Är verkligen ovan vid skador på min häst då han har varit skadefri i de åtta år jag haft honom, så känns så surrealistiskt att det skulle kunna vara något med en lång rehabilitering.
Har på något sätt intalat mig att min häst inte är en sån som går sönder, han blir sjuk emellanåt, men går inte sönder. Men nu verkar det som att jag får omformulera mina tankar lite.

TS - kan ju vara vad som helst ”tyvärr” . Inkl ligament .
Tycker det låter klokt med bokat klinikbesök.

Jo, det kan ju vara det. Hoppas bara på att det är något enkelt..
Känns tryggt med besöket på kliniken, har tillit till att de kan reda ut vad som är fel.
 
Oj, det var lång tid!
Är verkligen ovan vid skador på min häst då han har varit skadefri i de åtta år jag haft honom, så känns så surrealistiskt att det skulle kunna vara något med en lång rehabilitering.
Har på något sätt intalat mig att min häst inte är en sån som går sönder, han blir sjuk emellanåt, men går inte sönder. Men nu verkar det som att jag får omformulera mina tankar lite.



Jo, det kan ju vara det. Hoppas bara på att det är något enkelt..
Känns tryggt med besöket på kliniken, har tillit till att de kan reda ut vad som är fel.
Ta inte ut ngt i förväg! Det behöver ju inte vara ngt allvarligt!
Min erfarenhet är dock att när man måste operera vid hälta - även om prognosen är god - så får man räkna med lång rehab och mycket jobb framförallt i början. 4-5 återbesök hos kliniken får man också räkna med. Först är det ju själva op med följande eftervård men sedan måste man få bukt med inflammationen i det skadade området. Mycket tålamod och en bra försäkring krävs
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 124
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 275
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Häst fick ett ordentligt balltramp för 1.5 vecka sen. Stort sår, men fint, ohalt häst som jobbat på. Varit inne på klinik för annat så...
Svar
17
· Visningar
1 532
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
910
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp