Halt häst

unoannis

Trådstartare
Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har kommit lite snö så blev packat under foten och ju mer de packades ju mer halt blev han. Halt med snö under hoven även i stallgången, kratsade hoven och inte så halt längre.. han det vara hovböld???
han är inte svullen längs hela senan eller benet utan under knä på baksidan samt lite vid kotan? Där är pulsen hårdare med...
 
Jag hade i första läget misstänkt hovböld (iom varm hov och puls) och ringt hovslagare (om denne har utbildning och tillstånd att utföra ingrepp). Sekundärt hade jag åkt till klinik med hovslagare på plats.

En duktig hovslagare kommer antingen hitta bölden och åtgärda den eller skicka dig vidare till klinik/veterinär om de misstänker något annat.
 
Jag hade i första läget misstänkt hovböld (iom varm hov och puls) och ringt hovslagare (om denne har utbildning och tillstånd att utföra ingrepp). Sekundärt hade jag åkt till klinik med hovslagare på plats.

En duktig hovslagare kommer antingen hitta bölden och åtgärda den eller skicka dig vidare till klinik/veterinär om de misstänker något annat.
Han är inte varm i hela hoven, inte längst ut på hoven utan halva och upp under kotan, ej varm i benet men ordentlig puls (blodkärlen i benet är svullna med puls)
 
Skoddes också för 2 v sedan och har ej trampat på någonting vad jag kan se
Men om hästen har puls och värme så ringer man antingen ut en hovslagare som kollar, eller en veterinär.
Du har dessutom haft en svullnad och hästen har visat en rörelsestörning.
Jag hade nog ringt veterinär i och med att det varit en svullnad, men det är jag.

De blir inte alltid jättehalta för att det gör ont. Det kan göra bra ont ändå utan att de visar det med någon större rörelsestörning. Det beror på var det sitter. Jag har haft en ligamentskada som måste gjort bra ont som vissa dagar inte syntes som någon hälta alls. För att korta stunder göra honom ordentligt halt i några sekunder, lite småhalt ibland och vissa dagar helt ohalt.

Det syns inte alltid om de trampat på något som kan orsaka böld, eller om de har ett sömtryck eller liknande som ställer till det, men jag tycker svullnaden du beskriver talar emot det.
 
Du bör ta ut en veterinär omgående. Skador på ligament och senor och inte ens frakturer behöver nödvändigtvis ge ngn större hälta. Det behöver inte vara ngt allvarligt men din häst kan behöva ngt antiinflammatorisk och smärtlindrande för att må och bli bra.
 
Men om hästen har puls och värme så ringer man antingen ut en hovslagare som kollar, eller en veterinär.
Du har dessutom haft en svullnad och hästen har visat en rörelsestörning.
Jag hade nog ringt veterinär i och med att det varit en svullnad, men det är jag.

De blir inte alltid jättehalta för att det gör ont. Det kan göra bra ont ändå utan att de visar det med någon större rörelsestörning. Det beror på var det sitter. Jag har haft en ligamentskada som måste gjort bra ont som vissa dagar inte syntes som någon hälta alls. För att korta stunder göra honom ordentligt halt i några sekunder, lite småhalt ibland och vissa dagar helt ohalt.

Det syns inte alltid om de trampat på något som kan orsaka böld, eller om de har ett sömtryck eller liknande som ställer till det, men jag tycker svullnaden du beskriver talar emot det.
Jo precis har kontaktat veterinär som va ut dagen efter. Jag är inte dum i huvudet :)
Svullnad, jag kanske formulerade mig fel. Det är ingen svullnad utan blodkärlen som ”svullnat”
 
Du bör ta ut en veterinär omgående. Skador på ligament och senor och inte ens frakturer behöver nödvändigtvis ge ngn större hälta. Det behöver inte vara ngt allvarligt men din häst kan behöva ngt antiinflammatorisk och smärtlindrande för att må och bli bra.
Veterinär har varit ute. Hästen fick hippotrim för mugg (på ett annat ben) (hon sa att jag skulle avvakta några dagar med benet med värme och pulsen) är nu fin i benet och hältan borta. Fått hippotrim i 2 dagar nu. Ska ha i 5 dagar.
 
Jo precis har kontaktat veterinär som va ut dagen efter. Jag är inte dum i huvudet :)
Svullnad, jag kanske formulerade mig fel. Det är ingen svullnad utan blodkärlen som ”svullnat”
Förstår inte ens vad du menar med blodkärl som svullnat, så ja din formulering blev lite konstig.
Bra att veterinär kontaktades och hästen är bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 294
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
918
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp