Halt häst

Stall Kullagård

Trådstartare
Hej!
För 20 minuter sedan så körde det en traktor förbi våra hästars hage, en väldigt stor sådan. Mitt sto fick total panik och började skena runt, sen ser jag med ena ögonvrån hur hennes bakben glider lite på sidan ( uppifrån höften, snett ut med hela benet ) men trodde jag inbillade mig och att hon sparkade till lite. Sen när hon stannade ställde hon sig i en ovanlig position med bakbenet och avlastade ALL tyngd från det, inte bara ett vanligt ”viloben”, jag valde då att ta in dom eftersom jag visste att traktorn skulle komma tillbaka. Hon var ovillig att gå, stel. Ser ingen tydlig hälta efter svullnad, men hur fungerar det, kan det komma efter en stund när kroppen har lugnat sig och kommit ner i varv ( hon hade sådan extrem panik när traktorn körde förbi, hon skakade och hjärtat slog superfort ) eller kommer allt sådant direkt? Ringde veterinären och hon sa att jag skulle ta och och kolla hur hon rörde sig men hon tyckte det var för tidigt att åka ut redan utan avvakta.
Förstår att det kan vara svårt att svara på sådant här men är det någon som varit med om liknande.
 
Om jag inte missuppfattar dig och du inte överdriver mycket tycker jag att du bör försöka få ut veterinär så snabbt som möjligt. Jag är inte speciellt kunnig, men tar hellre ut veterinär en gång för mycket än få en permanent skadad häst.
 
Om jag inte missuppfattar dig och du inte överdriver mycket tycker jag att du bör försöka få ut veterinär så snabbt som möjligt. Jag är inte speciellt kunnig, men tar hellre ut veterinär en gång för mycket än få en permanent skadad häst.
Japp ska ringa upp henne igen och kolla om hon i alla fall kan komma förbi snabbt och titta
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
6 446
Senast: Ridinglady
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 606
Senast: Buck
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
13 467
Senast: Summerwind
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp