Halt häst?

Equestrian12345

Trådstartare
Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något svårare med ställningen till vänster. Nu markerar han på volter och böjda spår i vänster varv. Nickar med huvudet och känns lite motvillig. Känns halt på vänster framben. På rakt spår känns han däremot otroligt fin och nästan bättre än vanligt?! Känner inga gallor, ingen svullnad eller värme. Och somsagt inget i höger varv eller på rakt spår. Nickningarna avtar ju mer varm han blir... Någon som har någon idé om vad det kan vara? Har tänkt ge det någon dag och om det inte blir bättre boka en tid på klinik för hältutredning, men tycker det är så konstigt att det känns så otroligt bra på rakt spår och i höger varv i både skritt, trav och galopp. Medan det på volter i vänster varv känns väldigt ”knackigt” och att han faktiskt haltar....
 
Inte alls ovanligt att hältan syns tydligast när dem går på volt med det halta benet innerst.
Om hästen en längre tid vart stel och ovillig har problemet troligen funnit en längre tid, och sedan utvecklats till en hälta.
 
Just hälta på böjt spår men ej rakt fram har jag sett på två hästar som visade sig ha artros i hovleden. Att den länge känts sämre i vänster varv och nu är regelrätt halt är en varningsklocka. En utredning är på sin plats.
 
Just hälta på böjt spår men ej rakt fram har jag sett på två hästar som visade sig ha artros i hovleden. Att den länge känts sämre i vänster varv och nu är regelrätt halt är en varningsklocka. En utredning är på sin plats.
Hmm ja... Det är en relativt ung häst, 6,5 år. Han har aldrig varit riktigt stel, snarare väldigt rörlig men har bara haft lite svårare med ena varvet såsom de flesta hästar har. Det är en hopphäst som inte varit här så länge och är därför inte så utbildad i dressyren:)
 
Hmm ja... Det är en relativt ung häst, 6,5 år. Han har aldrig varit riktigt stel, snarare väldigt rörlig men har bara haft lite svårare med ena varvet såsom de flesta hästar har. Det är en hopphäst som inte varit här så länge och är därför inte så utbildad i dressyren:)
Desto större anledning att ge den en ordentlig utredning, den har hela livet framför sig!
En av hästarna jag nämnde var åtta. Artros är inte tvunget en ålderssjukdom.
 
Det är inte ovanligt att hälta syns bara på böjt spår. Sluta rida hästen och ta den till en veterinär.
”Hältan” eller snarare orenheten som jag skulle vilja kalla det upptäcktes i förrgår. Hästen har vilat sen dess! Syns inget vid longering så ska rida imorgon och om hältan fortfarande är kvar åker vi till klinik för hältutredning:)
 
”Hältan” eller snarare orenheten som jag skulle vilja kalla det upptäcktes i förrgår. Hästen har vilat sen dess! Syns inget vid longering så ska rida imorgon och om hältan fortfarande är kvar åker vi till klinik för hältutredning:)

Mtp att hästen varit ovillig en tid tycker jag du ska låta en veterinär kolla på hästen, oavsett om den är bra efter några dagars vila är det ju något som inte stämmer.
 
”Hältan” eller snarare orenheten som jag skulle vilja kalla det upptäcktes i förrgår. Hästen har vilat sen dess! Syns inget vid longering så ska rida imorgon och om hältan fortfarande är kvar åker vi till klinik för hältutredning:)
Hästen har visat att något är fel en längre tid, då kollar man med veterinär och rider inte igen bara för att den stått en dag eller två.
 
Min yngsta var helt ren på rakt spår, vänster varv, samt ua på böjprov. Dock halt i höger varv på volt. MRI visade lindrig uttänjning av inre sidoligamentet. Lång konvalescens, enbart rida rakt fram samt specialbeslag.

Bättre att kolla upp hästen en gång för mycket.
 
Mtp att hästen varit ovillig en tid tycker jag du ska låta en veterinär kolla på hästen, oavsett om den är bra efter några dagars vila är det ju något som inte stämmer.
Hästen har aldrig varit ovillig vid ridning. Han har varit väldigt samarbetsvillig och fräsch i kroppen:)
 
För att förtydliga - enda gången hästen har varit ”ovillig” vid ridning var i förrgår innan det har vi både tränat och tävlat med bra resultat. Han är absolut inte mycket halt, men ja hästen ska genomgå en hältutredning!
 
Längre tid? Hästen har varit ofräsch i två/tre dagar och innan det varit hur fräsch och samarbetsvillig som helst:)
Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något svårare med ställningen till vänster. Nu markerar han på volter och böjda spår i vänster varv. Nickar med huvudet och känns lite motvillig. Känns halt på vänster framben. På rakt spår känns han däremot otroligt fin och nästan bättre än vanligt?! Känner inga gallor, ingen svullnad eller värme. Och somsagt inget i höger varv eller på rakt spår. Nickningarna avtar ju mer varm han blir... Någon som har någon idé om vad det kan vara? Har tänkt ge det någon dag och om det inte blir bättre boka en tid på klinik för hältutredning, men tycker det är så konstigt att det känns så otroligt bra på rakt spår och i höger varv i både skritt, trav och galopp. Medan det på volter i vänster varv känns väldigt ”knackigt” och att han faktiskt haltar....
Om den alltid har varit stelare, haft svårare att ställa till vänster och nu även haltar i vänster varv så är den inte hur fräsch som helst utan behöver utredas. Att fortsätta rida tills den "värmer ur" låter som enbart dåliga ursäkter för att försvara att du rider en halt häst.
 
Hästen har aldrig varit ovillig vid ridning. Han har varit väldigt samarbetsvillig och fräsch i kroppen:)
Men den har varit stel och 'svår' i ena varvet.
Det kan leda till hältor tillslut och är absolut något att ta vikt vid att det varit så en tid.
Hästar ska inte behöva 'värma ur' heller, då finns det en orsak som man behöver ta reda på.
🙂
 
Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något svårare med ställningen till vänster. Nu markerar han på volter och böjda spår i vänster varv. Nickar med huvudet och känns lite motvillig. Känns halt på vänster framben. På rakt spår känns han däremot otroligt fin och nästan bättre än vanligt?! Känner inga gallor, ingen svullnad eller värme. Och somsagt inget i höger varv eller på rakt spår. Nickningarna avtar ju mer varm han blir... Någon som har någon idé om vad det kan vara? Har tänkt ge det någon dag och om det inte blir bättre boka en tid på klinik för hältutredning, men tycker det är så konstigt att det känns så otroligt bra på rakt spår och i höger varv i både skritt, trav och galopp. Medan det på volter i vänster varv känns väldigt ”knackigt” och att han faktiskt haltar....

Det kan vara många orsaker till att din häst är halt och eftersom ingen här har sett eller ser din häst bör du låta en veterinär hältutreda den. Att hästen alltid varit stelare i ena varvet bör vara en tankeställare till dig nästa gång att kanske kolla tidigare varför den är det. En häst behöver varken vara svullen, varm eller ha gallor för att vara halt. Skulle jag gissa hejvilt så är den mer halt och har varit det längre än vad du tror men att du inte ser och känner det.
 
Jag har ridit två som varit lite som din. Båda har haft krux i hoven. Den ena hovbensförbroskning den andre inflammation i sulan. Den första hade haft problemet länge. Den andre gick förloppet ganska snabbt
 
Det kan vara många orsaker till att din häst är halt och eftersom ingen här har sett eller ser din häst bör du låta en veterinär hältutreda den. Att hästen alltid varit stelare i ena varvet bör vara en tankeställare till dig nästa gång att kanske kolla tidigare varför den är det. En häst behöver varken vara svullen, varm eller ha gallor för att vara halt. Skulle jag gissa hejvilt så är den mer halt och har varit det längre än vad du tror men att du inte ser och känner det.
Det har regelbundet kollats upp av utbildad massör och ET, så det är inget som ignorerats. Det har blivit bättre hela tiden och de senaste veckorna knappt varit märkbart. De flesta hästarna har ju en starkare och en svagare sida. Så min häst är nog inte ”stelare” än de flesta andra hästarna. Kanske uttryckte mig fel men han är inte stel, bara aningens svårare för ena varvet, men när han väl släpper igenom och slappnar av så blir han snarare finare i det varvet! Självklart kan hältan hänga ihop med detta och en hältutredning på klinik ska göras så snart som möjligt:)
 
Om den alltid har varit stelare, haft svårare att ställa till vänster och nu även haltar i vänster varv så är den inte hur fräsch som helst utan behöver utredas. Att fortsätta rida tills den "värmer ur" låter som enbart dåliga ursäkter för att försvara att du rider en halt häst.
Skillnaden mellan de olika varven är minimal men han har lite lite svårare med ena varvet, såsom de flesta andra hästar har:) Att jag rider en halt häst är väl lite att ta i, hästen har ridits en gång och det var vid tillfället då det upptäcktes. Den reds då i skritt och trav i cirka 20min. Hästen ska självklart utredas på klinik men dessvärre är väntetiden drygt 1 vecka.
 
Det har regelbundet kollats upp av utbildad massör och ET, så det är inget som ignorerats. Det har blivit bättre hela tiden och de senaste veckorna knappt varit märkbart. De flesta hästarna har ju en starkare och en svagare sida. Så min häst är nog inte ”stelare” än de flesta andra hästarna. Kanske uttryckte mig fel men han är inte stel, bara aningens svårare för ena varvet, men när han väl släpper igenom och slappnar av så blir han snarare finare i det varvet! Självklart kan hältan hänga ihop med detta och en hältutredning på klinik ska göras så snart som möjligt:)

Förväntade mig nästan att du skulle svara att hästen kollats av massör och et för det är så många som väljer det före veterinär men jag menade att hästen borde kollats av veterinär istället. Oftast finns det en förklaring till varför hästen är si eller så. Många hästar har absolut en svagare och starkare sida men arbetar man med det ska det ju bli bättre eller hur? Jättebra att du ska kolla upp hästen, hoppas det går bra 👍
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
3 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp