Halt häst

S

sandy_

Nu var det längesedan jag använde buke, haha! Aja, någon gång måste man ju börja igen ;)

Till sak iaf. När jag för två veckor sedan skulle rida min ponny på hopplektion så kändes hon jättekonstig. Jag sa till min ridlärare att hon var halt, men hon såg inget först, men efter att ha travat lite på volter i vänster varv konstaterade hon hälta på v. bak. Jag fick sitta av och dagen därefter kom veterinären ut (hon skulle titta på annat, och jag passade på att fråga om hältan då).

Efter som hästen tappat en sko på måndagen på det benet, (hoppträningen var på tisdagen), så antog vi att hon halkat med det benet och sträkt sig i hagen. Pga tappskon red jag inte på måndagen, därför vet jag inte hurvida hon var halt eller inte då.

Veterinären sa att hon skulle gå i rasthage (går normalt i stor hage) och bara gå promenader i en vecka, sedan trodde hon att det skulle kunna gå och rida igen, om hon såg bra ut såklart.

Gjorde som hon sa och i onsdags så sprang en kompis med henne i gången. Hon såg inte 100% bra ut, men mycket bättre. Tänkte att hon är väl fruktansvärt stel också, så det blir nog bra av att jogga några dagar. Onsdag+Torsdag+Fredag skrittade och travade jag lite i skogen, på raka spår. Hon var pigg och har inte ont, men kändes jättekonstig i början. Dock efter att ha travat lite så känns det nästan inte alls!

Ville själv se henne från marken, eftersom jag ser ju inte hur det ser ut när jag rider, så i lördags longerade jag henne lite. I skritten märktes ingenting, men i traven såg det jättekonstigt ut. Hon sträcker alltså inte fram v. bak ordentligt, utan tar ett myrsteg med det benet. Dock efter några varv och lite galopp försvann det nästan helt. Hon är ju dessutom fruktansvärt stel eftersom hon inte har ridits i form på drygt två veckor, och hon är ju ändå 12 år och stelnar därför till väldigt fort....

Igår red en kompis henne i ridhuset när jag tittade. Då syntes det jättetydligt i början, men precis som förut så försvann det nästan helt efter en stund. Det ser ut som en låsning, eftersom hon inte sträcker benet ordentligt. Hon verkar dock inte ha ett dugg ont, utan springer och så som vanligt.

Funderar på att ta ut en equterapeft, tror ni det låter lovande? Har ni varit med om något liknande förut? Vad tror ni?

Tänkte ringa och rådfråga veterinären, men tänkte att ni har lite erfarenheter också.

Förresten, vet ni någon bra equterapeft i Gävleområdet??

Tacksam för ALL hjälp!! :bump:
 
Sv: Halt häst

Jag skulle nog prata med en veterinär igen... Kanske åka till klinik och göra böjprov m.m.

Jag skulle nog passa mej för att rida tills den är utredd... (om nu inte vet. redan sagt att ni ska hålla igång den)

Mvh Domino_s
 
Sv: Halt häst

Åk till klinik med hästen och rid inte innan ni har fått klart för er vad som är fel. Att det skulle vara en inflammation är inte uteslutet. Så mycket stelnar inte en 12 åring till utan att något är fel.

ET kommer ALLTID efter veterinär.
 
Sv: Halt häst

Håller med dom andra om att boka tid på klinik.
12 år är ingenting, min är 12 år och stelnar inte ngnting vid vila i flera veckor!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 447
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
767
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 499
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp