Halt höna, behöver tips!

Stinaelin

Trådstartare
En av mina fina blommehönor har blivit halt. Hon stöder inte på benet, bara aningens när hon går, annars är det i luften.

Jag ser inga skador, inga svullnader eller konstiga vinklar på benet. Det känns helt symmetriskt. Hon är stark i det och drar undan det när jag klämmer, så nån förlamning är det inte.

Hon äter och dricker som de andra, men är kanske aningens smalare/vassare om bröstbenet. Hon ser fin och ren ut för övrigt, inte hängig eller så, fjäderdräkten är fin.

Vad skulle ni gjort?

Avlivat direkt?
Stödmatat och observerat?

Hon är en fin och kär höna så jag vill inte ta bort i onödan, men vill inte att hon lider heller. :(
 
Det tråkiga svaret är "det beror på". Är hon jättehalt skulle jag avvaktat ganska kort tid. Är hon lite halt skulle jag avvakta lite längre tid. Det låter dock ganska allvarligt att hon inte stödjer på benet. Avvakta till imorgon och se om det är någon skillnad? Tänk att det är en katt eller en hund, hur länge skulle du avvakta med att ta den till veterinären?
 
Ingen svart plupp på undersidan av foten?
Kan hon "krama" ditt finger med foten?

Tyvärr kan en halt höna även vara symptom på att de har problem med livmodern, så försök kolla kloaken/ känn utanför "runt om".

Annars säger jag som ovanstående,
väldigt ont avvakta kort tid och längre om det är mindre ont.
 
Har haft halta hönor som jag inte hittat något på. De har blivit normala inom två dygn. Allt beror på, som @Unafraid skrev.

En halt höna av tyngre modell hade jag varit hårdare i min bedömning men de kan ha fastnat i något, dragit till eller bara slagit till. De är ju inte så smidiga alla gånger och ibland undrar man hur de inte kan ha gjort sig illa alls.

Tänker också att det kan vara som @Pilot säger att det kan vara en svart plupp under foten och då är det "bumble foot". Det går att bota i de flesta fall men lite jobb i någon vecka eller två.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 874
Senast: fruxolisa
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 451
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: mimus
·
Hästvård Vet inte om jag rapporterat de senaste klinikbesöken eller ej, men om det fortfrande finns nån som är intresserad så är här del...
Svar
8
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp