Halt i 5 minuter?!

Mikaelaros

Trådstartare
Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi tagit en kort skrittpaus. När jag började trava var han halt?! Det höll i sig en kort stund, jag hoppade av och kollade igenom ben och hovar utan något avvikande. Efter ca 5 minuter har han ohalt och normal igen. På vägen hem till stallet testade jag att trava igen och han var fortsatt ohalt.

Idag dagen efter är han fortfarande ohalt och fräsch i alla ben, ingen värme någonstans.

Vad kan ha hänt?? Kan inte koppla det till att han slagit i/rivit något hinder eller halkat.. Nervsmäll, trampat på något, trampat snett?! Någon som varit med om liknande? Hade ni varit oroliga?

Tacksam för svar!
 
Hej!! Igår var jag på hoppträning med min häst. Han var superfin hela träningen och positiv, när det var dags för sista banan hade vi tagit en kort skrittpaus. När jag började trava var han halt?! Det höll i sig en kort stund, jag hoppade av och kollade igenom ben och hovar utan något avvikande. Efter ca 5 minuter har han ohalt och normal igen. På vägen hem till stallet testade jag att trava igen och han var fortsatt ohalt.

Idag dagen efter är han fortfarande ohalt och fräsch i alla ben, ingen värme någonstans.

Vad kan ha hänt?? Kan inte koppla det till att han slagit i/rivit något hinder eller halkat.. Nervsmäll, trampat på något, trampat snett?! Någon som varit med om liknande? Hade ni varit oroliga?

Tacksam för svar!
Fortsätt hålla koll och vänta några dagar.
Prova på olika underlag osv.

Min hade en ligamentskada i kronleden som yttrade sig helknäppt med intermittent hälta. Så pass lite på hältutredning på 2 olika ställen inte såg nån hälta. Men den andra hörde min förtvivlan och bedövande lågt ändå. Då såg han en liten skillnad i rörelsemönster och gick på det och utredde vidare.
Men är det något sådant bör du märka det igen snart.

Han kunde vara rejält halt i några steg för att sedan vara bra igen (hemma). Kanske gjorde det bara ont nog för hälta om ligamentet behövde stabilisera upp i sidled, vad vet jag. Och lindrandes igen fort så han slutade halta.

Fanns ingen svullnad, ömhet för palpation, värme eller puls i detta fall.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 141
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 078
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 538
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 799
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp