Halt på alla fyra + dräktig

B

**BORTTAGEN**

Känner till en islandshäst, i grannstallet. hon blir riden fast veterinären konstaterat att hon måste röntgas och antagligen aldrig blir hel.
ägaren fick hennebetäckt i sommar. hur ska det gå?
hon är dessutom hur fet som helst nu och går fortfarande på odlad vall..

Är det rätt? Vad ska jag som åskådare göra? borde jag göra nåt? :confused:
 
vad vill du egentligen uppnå med inlägget? En massa "åååh, stackars häst" eller något konstruktivt?

Om det är rätt eller fel vet du så väl själv, så det förstår jag inte varför du ens frågar om?

Vad du ska göra är att första prata med ägaren. Du kanske inte har hela historien, dvs det KAN finnas en anledning varför hon rids. Det andra du ska göra är att om det är så att hästen uttryckligen rids trots att veterinären sagt ifrån, så slår du veterinären och sen länsveterinären en pling och lämnar in en anmälan. Går att anmäla till kommunens djurskyddsinspektör med.

Eller så gör du som större delen av hästSverige, gnäller om det men stoppar huvudet i sanden.

Du får ursäkta mitt skarpa svar men jag är så less på liknande trådar. Du visste liksom när du skrev inlägget att det är fel och att du borde göra något för hästens skull, men formuleringen är mindre av VAD ska jag göra, och mer av "stackars häst"...

Men, först och främst - PRATA med ägaren. Snällt och lugnt. Det är svårt att med ensidiga, knapphändiga och kanske vinklade uppgifter få en sann bild.

Hur det ska gå med att ägaren betäckt kan ju ingen här svara på. Många hästar som inte håller för ridning håller utmärkt som avelssto. Detta brukar man i samråd med veterinär besluta, som kan ge mer fakta om hästen tros klara av en dräktighet och om skadan är ärftlig.

Att stoet rids KAN också faktiskt vara ett led i behandling etc, det finns lägen när man i samråd med veterinär motionerar/belastar en häst för att se hur det påverkar, hur den reagerar, om det blir bättre eller sämre ec.

Hur vet du att hon är halt på alla fyra? Hur vet du att hon ska röntgas och antagligen inte kommer att hålla? Har veterinären sagt att hoN SKA röntgas, eller borde röntgas? har du hört anledningen till VARFÖR hon ska röntgas?

Min valack är inte fräsch, han rids dock ändå. Han är räntgad, och kommer aldrig bli hel.

Låter som rena djurplågeriet va?

Om du får lite mer information då. Han var hos vet och behandlades och röntgades för tre veckor sedan, han är under igångsättning efter behandlingen på veterinärens order, och vi måste belasta honom för att se HUR mycket han klarar eller inte klarar och hur han påverkas. Han ska på återbesök om en vecka.

Nu blev det mindre djurplågeri va?

Så, prio ett i alla sådana här fall är att ta reda på FAKTA, och de får man bäst från djurägaren elelr behandlande veterinär. Behandlande veterinär kan DU dock inte få några svar av, de har tystnadsplikt, så man får samtala med ägaren och ta reda på om det finns en godtagbar anledning, om det är så illa som det verkar etc. Sen får man med den information man fått avgöra om man ska gå vidare med en anmälan eller ej.
 
Håller med om föregående. Börja med att ta reda på mer. Det är svårt att ge råd när du inte skriver mer.
Du skriver att vet sagt att hästen bör åka in på röntgen och kanske aldrig blir bra.
Inte mycket att gå efter.
Kanske vet kostaterat att det var spatt, som är ganska vanligt på Islandshästar, vilket betyder att hsäten ska röra på sig massor, och då kan man även ridas en hel del, och då kan vara halt i början av ridpasset för att sedan försvinna när hästen blivit uppvärmd.
Bara en teori jag hade. Bara för att visa att det kan vara så att det finns ibland untantag då man kan rida fast hästen är halt, så att därför bör man ta reda på mer innan
man kan ge råd om vad som bör göras.
 
Som det står i många andra trådar, ska man inte anmäla till veterinären. De kan inte göra något. Ring till miljö-hälsokomtoret i din kommun, så kan de koppla dig till den som är ansvarig för djurskyddet.

Men som de andra skrev här, så kan du ju prata med ägaren först för att se omständigheterna. Jag tror inte att djurskyddsinspektörerna skulle kunna göra så mycket vid den här situationen.

mvh
alexandra
 
Håller med Alexandra, det är kanske saker som du inte vet??

Jag har en 23 år gammal häst, han har en bogled som är stel till och från. Han kan gå med förkortat steg på morgonen, innan han får värmt upp sig lite. Men han har INTE ont av det, och ska hållas i gång med promenader och lätt ridning.

Många hästar mår bäst av att hållas i gång, även om dom inte är helt fräscha i benen! Isär om stoet till ex har pålagringar så mår hon bäst av att röra sig, fråga vilken veterinär du vill.

Ta reda på fakta, och är det så illa som du tror så får du anmäla, inte klaga här på buke..... :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 553
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 466
Senast: MiniLi
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 792
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp