Halt på böjprov

saraaandersson

Trådstartare
Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon är halt. Equiterapeut har också tittat/känt på hästen och hittade bara några "vanliga, småsaker" som ordnades.

Hästen är ett sto som reds in sent, köptes in som oinriden femåring. Jag red in henne på en gång när hon kom till mig (var besiktad UA vid köp), satte henne sedan på vila och satte sedan lugnt igång henne. Har hela tiden ridits och byggts upp i lugn takt med korta ridturer. Hästen var då otroligt smidig, stort steg och härlig att rida. Har dock alltid varit lite lat... I feb började hästen snubbla lite men inget jag tänkte särskilt på då hon alltid varit lite lat och tar helst inte i... hon kändes även något stelare. Vi började sedan gå omkull (bara ett par dagar efter jag upptäckte snubblingarna); på plan mark dessutom! Jag ställde då av henne helt och lät henne vila några veckor. Min misstanke var då ev. överansträngning (hon var inte riden så hårt, men visst hade vi ökat kraven) och med vila brukar sådant läka ut av sig själv. Jag tog samtidigt ut equiterapeut som hittade låsning i armbågarna fram och liten stelhet i halsen på vänster sida. Hon rättades till och fick fortsätta sin vila. Han påpekade även att hovarna var något långa och vi skulle prova korta av tån. Jag har bra kontakt med min hovslagare och vi kortade tån, använde skor utan tåkappa för snabbare överrullning, började även sko med 6veckors intervall istället för 8 som vi haft tidigare. Efter vilan började jag sedan sakta sätta igång med tömkörning, promenader och korta ridpass med ryttare. Hon var klart bättre, lite snubblig men jag kände mig inte "rädd" för att gå omkull längre. Tyckte även hon började kännas mjukare igen, men ändå inte helt bra.

Kontaktade veterinär som gjorde böjprov på henne. Det visade 2grader hälta VF, som satt i länge.... 2,5 grad på HB, ½-1grad på HF och VB... alltså reaktion på alla benen! Vi gjorde även en spattröntgen men hon hade fina bilder så det är det inte. Nu har hon ätit metacam och om några dagar kommer veterinär igen.

Det som "stör" mig är att jag har svårt att hitta en anledning till varför hon blivit halt. Hon är som sagt inte tränad speciellt hårt (jag har flera unghästar i träning och hon har gått lugnast av alla!), .. Hon har aldrig visat någon hälta varken på rakt eller böjt spår, inte med ryttare eller i longering... utan det visade sig när vi böjde henne.

Någon som har någon liknade erfarenhet eller tanke? :)
 
Jo det har jag varit med om fler gånger. ;) att hästarna ex. vrickar sig/trampar snett och blir lätt halt.. men då brukar försvinna efter ca en, två veckors vila...
Snubblar, går omkull, stelhet i halsen, reaktion alla ben- skulle kolla upp rygg o halskotpelare. Har hon svårt att backa, vända snävt?
 
Snubblar, går omkull, stelhet i halsen, reaktion alla ben- skulle kolla upp rygg o halskotpelare. Har hon svårt att backa, vända snävt?
Snubblar, går omkull, stelhet i halsen, reaktion alla ben- skulle kolla upp rygg o halskotpelare. Har hon svårt att backa, vända snävt?
Tack för input! Har tänkt lite på rygg och hals. Tänker du röntgen då? Har du varit med om att man hittat fynd vid likande symptom som min häst har? och vad kom man fram till då? "vad hände sen?".
Har inte problem att vända eller backa. Något emot/"stel"? i ena sidan när man ber henne flytta undan.
 
Jag skulle också kolla hals och rygg. Är hon röntgad? Det låter som hon fått ledinflammationer, är hon sprutad? Borrelia/anaplasma-prov?
Pssm?
 
@saraaandersson jag tänker "backa lite nu" i fråga om resonemang /fråga ?
Det finns inga hältor som normalt orsakar att hästen går omkull regelbundet/flera gånger !
Har du gjort en fullständig utredning av hästen och kollat nacke/rygg osv ? Det låter som ngt gravt mer problem än en sekundär normal kotledsinflammation typ .... Kolla nacke och halskotpelare och röntga .
Att sekundära hältor upptäckts är ju inget konstigt om hästen har ngt primärt annat . Att de går omkull är inte normalt som sagt för vanliga låga hältor ....det gör de inte , du har ngt annat grövre fel .
 
Vi är precis i början av en utredning. Har hittills gjort spattröntgen för att utesluta det. Hon har ätit metacam och ordinerad vila i hage. Återbesök på onsdag.
 
En ordentlig ryggbehandling efter genomgång av veterinär, tyvärr verkar din equiterapuet komma åt problemet.
 
Vi är precis i början av en utredning. Har hittills gjort spattröntgen för att utesluta det. Hon har ätit metacam och ordinerad vila i hage. Återbesök på onsdag.

Även jag tänker halskotpelare tyvärr. Men det går ju inte att säga så mycket så här via internet.
Dock är snubblingar som de tom går omkull av, hälta lite runt om etc sånt jag direkt funderar kring halskotpelare.
Du röntgar för att se om det är ngt sånt. Det finns en del nervtester de kan göra med.
Det är inte ovanligt att man märker av halskotpelar-shit i den här åldern på dem.
 
Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon är halt. Equiterapeut har också tittat/känt på hästen och hittade bara några "vanliga, småsaker" som ordnades.

Hästen är ett sto som reds in sent, köptes in som oinriden femåring. Jag red in henne på en gång när hon kom till mig (var besiktad UA vid köp), satte henne sedan på vila och satte sedan lugnt igång henne. Har hela tiden ridits och byggts upp i lugn takt med korta ridturer. Hästen var då otroligt smidig, stort steg och härlig att rida. Har dock alltid varit lite lat... I feb började hästen snubbla lite men inget jag tänkte särskilt på då hon alltid varit lite lat och tar helst inte i... hon kändes även något stelare. Vi började sedan gå omkull (bara ett par dagar efter jag upptäckte snubblingarna); på plan mark dessutom! Jag ställde då av henne helt och lät henne vila några veckor. Min misstanke var då ev. överansträngning (hon var inte riden så hårt, men visst hade vi ökat kraven) och med vila brukar sådant läka ut av sig själv. Jag tog samtidigt ut equiterapeut som hittade låsning i armbågarna fram och liten stelhet i halsen på vänster sida. Hon rättades till och fick fortsätta sin vila. Han påpekade även att hovarna var något långa och vi skulle prova korta av tån. Jag har bra kontakt med min hovslagare och vi kortade tån, använde skor utan tåkappa för snabbare överrullning, började även sko med 6veckors intervall istället för 8 som vi haft tidigare. Efter vilan började jag sedan sakta sätta igång med tömkörning, promenader och korta ridpass med ryttare. Hon var klart bättre, lite snubblig men jag kände mig inte "rädd" för att gå omkull längre. Tyckte även hon började kännas mjukare igen, men ändå inte helt bra.

Kontaktade veterinär som gjorde böjprov på henne. Det visade 2grader hälta VF, som satt i länge.... 2,5 grad på HB, ½-1grad på HF och VB... alltså reaktion på alla benen! Vi gjorde även en spattröntgen men hon hade fina bilder så det är det inte. Nu har hon ätit metacam och om några dagar kommer veterinär igen.

Det som "stör" mig är att jag har svårt att hitta en anledning till varför hon blivit halt. Hon är som sagt inte tränad speciellt hårt (jag har flera unghästar i träning och hon har gått lugnast av alla!), .. Hon har aldrig visat någon hälta varken på rakt eller böjt spår, inte med ryttare eller i longering... utan det visade sig när vi böjde henne.

Någon som har någon liknade erfarenhet eller tanke? :)

Helt säker på att hon inte varit inriden tidigare och varit skadad och därför "sagt att hon inte är inriden" etc? Jag skulle åka till bra klinik o röntga, oklart vad men kanske bakknän, framknän etc.
 
Helt säker på att hon inte varit inriden tidigare och varit skadad och därför "sagt att hon inte är inriden" etc? Jag skulle åka till bra klinik o röntga, oklart vad men kanske bakknän, framknän etc.

Helt säker på vad hon gjort innan kan man såklart inte vara, men gamla ägaren har också företag och kändes trovärdig. Hon var sutten på och gått lite som handhäst så hon var "insutten" men inte inriden.
Blev besiktad innan köp ua så då reagerade hon inte på böjprov. Så antagligen har hennes "skada" eller vad det nu är kommit hos mig, eller så är det något från tidig ålder som visar sig nu när hon blivit tränad.
 
Exportröntga henne, ta även strålben. Eller kanske röntga hela hästen :p Konstigt att veterinären inte gjorde mer, som att bedöva osv. Men hittar ni inget så ta pssm-prov.
 
Helt säker på vad hon gjort innan kan man såklart inte vara, men gamla ägaren har också företag och kändes trovärdig. Hon var sutten på och gått lite som handhäst så hon var "insutten" men inte inriden.
Blev besiktad innan köp ua så då reagerade hon inte på böjprov. Så antagligen har hennes "skada" eller vad det nu är kommit hos mig, eller så är det något från tidig ålder som visar sig nu när hon blivit tränad.
Där ringer en klocka för mig.
 
Återbesök hos veterinär idag & nu var hon helt ohalt rörde sig även bättre i longering där hon tidigare varit "kantig" & stel.
Nu ska hon smygas igång och så får vi se vad som händer :)
 
Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon är halt. Equiterapeut har också tittat/känt på hästen och hittade bara några "vanliga, småsaker" som ordnades.

Hästen är ett sto som reds in sent, köptes in som oinriden femåring. Jag red in henne på en gång när hon kom till mig (var besiktad UA vid köp), satte henne sedan på vila och satte sedan lugnt igång henne. Har hela tiden ridits och byggts upp i lugn takt med korta ridturer. Hästen var då otroligt smidig, stort steg och härlig att rida. Har dock alltid varit lite lat... I feb började hästen snubbla lite men inget jag tänkte särskilt på då hon alltid varit lite lat och tar helst inte i... hon kändes även något stelare. Vi började sedan gå omkull (bara ett par dagar efter jag upptäckte snubblingarna); på plan mark dessutom! Jag ställde då av henne helt och lät henne vila några veckor. Min misstanke var då ev. överansträngning (hon var inte riden så hårt, men visst hade vi ökat kraven) och med vila brukar sådant läka ut av sig själv. Jag tog samtidigt ut equiterapeut som hittade låsning i armbågarna fram och liten stelhet i halsen på vänster sida. Hon rättades till och fick fortsätta sin vila. Han påpekade även att hovarna var något långa och vi skulle prova korta av tån. Jag har bra kontakt med min hovslagare och vi kortade tån, använde skor utan tåkappa för snabbare överrullning, började även sko med 6veckors intervall istället för 8 som vi haft tidigare. Efter vilan började jag sedan sakta sätta igång med tömkörning, promenader och korta ridpass med ryttare. Hon var klart bättre, lite snubblig men jag kände mig inte "rädd" för att gå omkull längre. Tyckte även hon började kännas mjukare igen, men ändå inte helt bra.

Kontaktade veterinär som gjorde böjprov på henne. Det visade 2grader hälta VF, som satt i länge.... 2,5 grad på HB, ½-1grad på HF och VB... alltså reaktion på alla benen! Vi gjorde även en spattröntgen men hon hade fina bilder så det är det inte. Nu har hon ätit metacam och om några dagar kommer veterinär igen.

Det som "stör" mig är att jag har svårt att hitta en anledning till varför hon blivit halt. Hon är som sagt inte tränad speciellt hårt (jag har flera unghästar i träning och hon har gått lugnast av alla!), .. Hon har aldrig visat någon hälta varken på rakt eller böjt spår, inte med ryttare eller i longering... utan det visade sig när vi böjde henne.

Någon som har någon liknade erfarenhet eller tanke? :)
Dåligt skodd eller verkad tillsammans med låsningar kan ge ledinflammationer som behövs behandlas. Men kollade inte veterinären om det var ledinflammation? Brukar ju vara det absolut vanligaste som ger utslag på ett böjprov. Vi fick ledinflammation på en som fick senskada på ett framben som den aldrig visade smärta på. Sen kom ledinflammation bak som antagligen berodde på att den försökt avlasta sitt framben. Felridna/feltränade hästar får också ledinflammationer. Vi fick spruta leden två gånger men sen så gav det med sig och har inte kommit tillbaka.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 188
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 292
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 143
Senast: Oknytt
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 593
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp