Halt på böjprov

Dåligt skodd eller verkad tillsammans med låsningar kan ge ledinflammationer som behövs behandlas. Men kollade inte veterinären om det var ledinflammation? Brukar ju vara det absolut vanligaste som ger utslag på ett böjprov. Vi fick ledinflammation på en som fick senskada på ett framben som den aldrig visade smärta på. Sen kom ledinflammation bak som antagligen berodde på att den försökt avlasta sitt framben. Felridna/feltränade hästar får också ledinflammationer. Vi fick spruta leden två gånger men sen så gav det med sig och har inte kommit tillbaka.
Hon hade inte så bra hovar när hon kom. Har med min hovslagare börjat få ordning på det. Kan vara en anledning ..
Låsning hade hon bara i armbågarna fram och det var lättfixat och inget som hon borde bli halt av... Feltränad tror jag inte då det är jag som utbildat henne och jobbar med det.
Vi gjorde endast böjprov och röntgade. Hade veterinären hemma hos mig. Vi provar alltid med "allmän" behandling först innan vi börjar spruta i lederna. :) och i det här fallet "räckte" det och hon var nästa gång helt ohalt. Är under igåmgsättning och jag hoppas att det inte kommer tillbaka, men ska be veterinären kolla igen när hon varit igång ett tag :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 167
Senast: Lutten
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 562
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp