Halt på böjprov

Sryoqwe

Trådstartare
Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat innan, men då slutar hon när man säger till henne. Hon ömmade även lite över ryggen och stegrade när man var när bogen. Hon såg inte halt ut men var något stel vid longering och ville inte springa (det här är en häst med extremt mycket energi och hon är mycket framåt!). Hon stod några dagar, kanske en vecka innan vi fick tid hos veterinär. Under tiden slutar hon nästan reagera på tryck över ryggen. Hon stod i relativt stor sjukhage. Hästen agerar inte vidsmärta om hon är spänd, det har hon aldrig gjort.

Veterinären känner igenom henne och gör en hältutredning. Hen tyckte inte att hon reagerade så mycket över ryggen. Jag håller med, men det att det sprang hästar där och passerade några gjorde henne spänd och det påverkar hur hon reagerar.

När hen gjort böjprov böjde hen frambenen två gånger, en gång nedre och en övre leden. Hon är då halvgradigt halt på nedre leden bägge fram och på ett ben bak. Det tyckte inte veterinären var något att undersöka, delvis för att hon är ridtravare. Veterinären bortförklarade en del i hur hon rörde sig med att hon är travare. Vi som ser hästen dagligen vet att hon inte paddlar så med bakbenen eller sänker ryggen vanligtvis, det veterinären förklarade med att hon är travare.

Det kändes inte som att veterinären tog sig tid eller engagemang för min häst, för att hon är travare. Om hon bara skulle vara skogsmulle hade det kanske inte varit några problem, men nu är hon ett sexårigt sto som snart skulle börja tävla. Hon hoppar mycket bra och rör sig hyfsat, har mycket arbetsvilja. Tanken är att tävla minst 120cm och medelsvår dressyr, vilket hon har kapacitet till. Hon trivs inte som skogsmulle och pga kommande träning vill jag att hon ska vara frisk.

Är det normalt att veterinären inte bryr sig om hälta? Jag vet att det var svag hälta och bara på böjprov, men det är ju något.

Vad kan det vara? Tänkte lite på kotledsinflammation, är det ett alternativ?

Kommer kontakta annan klinik imorgon.
 
Har hästen tävlat som travare tidigare? Hur fort försvann reaktionen efter böjprov? Hur är hästen i ridningen?

Med en häst med några mil i benen så att säga så accepteras ofta markeringar på böjprov som värmer ur. Dvs hästen reagerar lite I början men efter x steg försvinner det.

Dock så accepteras det ju om hästen känns bra i övrigt. I ert fall känner ni att hästen inte rör sig och fungerar som vanligt? Då skulle jag byta veterinär och få en som både lyssnar och förklarar bättre.
 
Har hästen tävlat som travare tidigare? Hur fort försvann reaktionen efter böjprov? Hur är hästen i ridningen?

Med en häst med några mil i benen så att säga så accepteras ofta markeringar på böjprov som värmer ur. Dvs hästen reagerar lite I början men efter x steg försvinner det.

Dock så accepteras det ju om hästen känns bra i övrigt. I ert fall känner ni att hästen inte rör sig och fungerar som vanligt? Då skulle jag byta veterinär och få en som både lyssnar och förklarar bättre.
Tack för att du svarade!
Hon blev inkörd och kvalad som 2,5 åring, inte startat. så jag tror inte på några förslitningar från travet. Såldes pga att ägaren blev sjuk.

Jag vet inte hur lång tid det tog för reaktionen att försvinna, för jag märkte inget. Men det var jag som sprang med henne så jag såg inte.

Vi ska byta veterinär, till Skara om dem verkar bra :)
 
Hade fortsatt att propsa på mer utredning, ingen av mina aktiva travare paddlar med sina ben när de är fräscha, de rör sig rytmiskt. Visst har de lite olika stilar beroende på om de breddar i höga farter eller inte men i vanlig enkel trav rakt fram så ska de inte paddla med benen om de är friska då hade jag börjat fundera på vad som är fel..
 
Hade fortsatt att propsa på mer utredning, ingen av mina aktiva travare paddlar med sina ben när de är fräscha, de rör sig rytmiskt. Visst har de lite olika stilar beroende på om de breddar i höga farter eller inte men i vanlig enkel trav rakt fram så ska de inte paddla med benen om de är friska då hade jag börjat fundera på vad som är fel..
Vi kommer byta veterinär nu, det blir långt men dessa verkar fullständigt okunniga. Nu har dem satt en tamponad på en klapphingst (också min)...
Kanske åker till dem för vaccination. Vågar inte låta dessa spruta någon led eller liknande efter det här.
 
Men vad är det för veterinärer som inte bryr sig om hälta och som gör att kunder upplever att dom inte vill ta hand om tex en ridtravare. Vissa veterinären vill inte spruta en halv grad hälta tex men brukar då istället tex ordinera metacam för att hjälpa till att få bort tex inflammationen av dom veterinärerna jag använder mig av.
Själv vill jag att hästen ska reagera lite vid tryck på ryggen men absolut inte av smärta. En stum rygg som inte reagerar vill jag inte ha.

När hästen är halt på tre ben tycker jag detta är ännu märkligare. Känns som att jag har skrivit detta i många trådar nu men vänd dig till en veterinär som vill hjälpa er. Det behöver inte betyda att hitta ngn som vill spruta men ngn som vill ta reda på anledningen till att hästen är halt på tre ben och som inte bortförklarar vad ägaren säger om hästens rörelsemönster. Veterinären är experten på sitt jobb men vi hästägare är experter på just våra hästar och säger man till om att detta inte är hästens vanliga rörelsemönster bör veterinären lyssna på detta.
 
Vi bytte veterinär då den första fullständigt ignorerade det vi försökte berätta (språkförbistringar gjorde inte saken lättare)
Hen böjde vänster bak och inget mer, hästen visade noll reaktion. Allt som allt tog "hälteutredningen" ca 20 min inkl tas sig till och från ridhuset för longering.
Vi fick med oss hem att sko med specialskor och trava på hårt underlag tre ggr i veckan

Det kändes det så jäkla fel alltihopa så vi beställde ny tid hos annan veterinär 1,5 timmes resa bort. Den undersökningen visade dubbelsidig kotledsinflammation fram.

Vi är så tacksamma att vi inte tog första veterinärens rekommendationer rakt av utan istället lyssnade på magkänslan och åkte till en annan klinik.
 
Vi bytte veterinär då den första fullständigt ignorerade det vi försökte berätta (språkförbistringar gjorde inte saken lättare)
Hen böjde vänster bak och inget mer, hästen visade noll reaktion. Allt som allt tog "hälteutredningen" ca 20 min inkl tas sig till och från ridhuset för longering.
Vi fick med oss hem att sko med specialskor och trava på hårt underlag tre ggr i veckan

Det kändes det så jäkla fel alltihopa så vi beställde ny tid hos annan veterinär 1,5 timmes resa bort. Den undersökningen visade dubbelsidig kotledsinflammation fram.

Vi är så tacksamma att vi inte tog första veterinärens rekommendationer rakt av utan istället lyssnade på magkänslan och åkte till en annan klinik.
Det bli att åka till annan klinik. Tråkigt för man vill ju kunna lita på veterinärer.

Den närmsta har vi ca 1,5 timme till, nästa är ca 5 timmar bort :crazy:
Men jag har en häst som inte är frisk, så det finns inte något annat alternativ
 
Det bli att åka till annan klinik. Tråkigt för man vill ju kunna lita på veterinärer.

Den närmsta har vi ca 1,5 timme till, nästa är ca 5 timmar bort :crazy:
Men jag har en häst som inte är frisk, så det finns inte något annat alternativ
Men var inte Karlstad din närmsta?
Hur kan det vara 5 timmar till Skara om ni har 1,5 timmar till Karlstad? Är väl typ 2 timmar mellan karlstad och skara?
 
Men var inte Karlstad din närmsta?
Hur kan det vara 5 timmar till Skara om ni har 1,5 timmar till Karlstad? Är väl typ 2 timmar mellan karlstad och skara?
Jo, men räknar på att det går betydligt långsammare med häst och pauser nu när det är så varmt
 
Nu har jag bara sökt lite snabbt, men det jag får upp är det två minuter som skiljer
Jag vet ju inte var du bor men Husaby är huvudkliniken för dem. Det kanske finns samma personaltillgång i Skara som kan diskutera om det är något men jag vet att det finns mycket folk på Husaby.
 
Husaby är väl vanlig klinik och filialen i Skara hästakut (inte vanlig mottagning)? Sen finns en hästklinik vid travbanan i Axvall också men det blir ju längre från Karlstadshållet. Husaby är nog närmast.
 
Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat innan, men då slutar hon när man säger till henne. Hon ömmade även lite över ryggen och stegrade när man var när bogen. Hon såg inte halt ut men var något stel vid longering och ville inte springa (det här är en häst med extremt mycket energi och hon är mycket framåt!). Hon stod några dagar, kanske en vecka innan vi fick tid hos veterinär. Under tiden slutar hon nästan reagera på tryck över ryggen. Hon stod i relativt stor sjukhage. Hästen agerar inte vidsmärta om hon är spänd, det har hon aldrig gjort.

Veterinären känner igenom henne och gör en hältutredning. Hen tyckte inte att hon reagerade så mycket över ryggen. Jag håller med, men det att det sprang hästar där och passerade några gjorde henne spänd och det påverkar hur hon reagerar.

När hen gjort böjprov böjde hen frambenen två gånger, en gång nedre och en övre leden. Hon är då halvgradigt halt på nedre leden bägge fram och på ett ben bak. Det tyckte inte veterinären var något att undersöka, delvis för att hon är ridtravare. Veterinären bortförklarade en del i hur hon rörde sig med att hon är travare. Vi som ser hästen dagligen vet att hon inte paddlar så med bakbenen eller sänker ryggen vanligtvis, det veterinären förklarade med att hon är travare.

Det kändes inte som att veterinären tog sig tid eller engagemang för min häst, för att hon är travare. Om hon bara skulle vara skogsmulle hade det kanske inte varit några problem, men nu är hon ett sexårigt sto som snart skulle börja tävla. Hon hoppar mycket bra och rör sig hyfsat, har mycket arbetsvilja. Tanken är att tävla minst 120cm och medelsvår dressyr, vilket hon har kapacitet till. Hon trivs inte som skogsmulle och pga kommande träning vill jag att hon ska vara frisk.

Är det normalt att veterinären inte bryr sig om hälta? Jag vet att det var svag hälta och bara på böjprov, men det är ju något.

Vad kan det vara? Tänkte lite på kotledsinflammation, är det ett alternativ?

Kommer kontakta annan klinik imorgon.

Jag har hältutrett i Karlstad och veterinären fanns halvgradiga hältor på flera leder. Vi hade då ett samtal kring vad jag använde hästen till (han hade då passerat 20-strecket) och hur jag hade planerat framåt för honom. Veterinären sa att visst, så länge du undviker arbete på böjda spår så kan du fortsätta i alla gångarter i skog och mark. Vill du kunna träna mer än så så får vi gå vidare med fördjupad utredning och behandling.
Jag accepterade "rakt fram-modellen" och hästen fick ett lugnare år med mycket välavvägd ridning och lite allmänna ickeveterinära behandlingsinsatser på hemmaplan. Hästen var på återbesök ett år senare och var då kvitt alla hältorna. Vet berättade att hon sällan sett hästar i den åldern som faktiskt blev bättre och var lite imponerad, det var roligt.
Hur som helst - var veterinären verkligen införstådd med vad du har för användningsområde för hästen? Det kan ju ha påverkat hur hen tänkte kring behandling eller fortsatt utredning.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 223
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp