Halt på böjt spår

Thrillie

Trådstartare
Min häst var lite svullen i vä fram (nedanför knät, på insidan) förra måndagen, hade en svag hälta i trav. Tisdag var svullnaden nästan borta och han haltade jättelite. Onsdag ingen svullnad och ingen hälta. (Testade dock aldrig på böjt spår)

Ska väl kanske tillägga att på måndagen när han var svullen så var hovslagaren där och han gissade på att han hade blivit biten av t.ex en huggorm, men sa att om svullnaden gick ner så skulle det nog inte vara någon fara. Och på tisdagen hade jag en vän med mig som haft häst hela sitt liv och hon sa att sålänge det blir bättre hela tiden så är det nog inget allvarligt.

Fredag så gick jag en halvtimmes skrittpromenad för att se om det blev värre men benet blev inte varmt och ingen svullnad.
På lördagen provade jag att trava lite på rakt spår och det var ingen hälta då heller.

Idag ledde jag honom i 20 min till ett annat stall då vi skulle träna. Sa till tränaren innan att han hade varit öm i förra veckan så vi började med att skritta lugnt. Ingen hälta i höger varv, varken på rakt eller böjt spår. När jag sedan skulle gå in på en volt i vänster varv så tvärnitade han och vä fram bara skakade. :( Hoppade av direkt och ja, han var ju halt i böjt spår i vänster varv.

Åh, känner mig som världens sämsta hästägare nu! Stackaren har ju säkert haft ont!
Igår så hade två häsat kommit tillbaka och blivit insläppta i samma hage som min, de hade tydligen busat rejält. Så jag vet ju egentligen inte om det här är en ny skada eller samma som var i måndags..

I vilket fall så står han nu på box (i det stallet där jag var och red lektion, ledde inte hem honom.) För jag ska nämligen flytta till det stallet på lördag egentligen, men det fick bli några dagar tidigare, min box var ju ändå ledig.

Imorgon när jag vaknar ska jag ringa vet och åka till klinik och kolla upp det, men jag är så orolig och känner mig så himla hemsk!! :cry:
Detta är ju min första egna häst, jag kan inte alls mycket om hältor!


Hade både tränaren och en hovslagare som kollade på honom idag, hovis kunde iaf inte upptäcka någon hovböld då..

Jag vet att ni inte kan ställa någon diagnos genom att bara läsa en text, men jag ville bara skriva av mig. Någon kanske varit med om något liknande?

Hoppas verkligen jag inte förvärrat det hela med min urkassa hästhållning.. Tur att jag byter stall igen till ett med massor hästkunniga människor! Har haft honom på sommarbete nu och där träffar man ingen. :(
 
Sv: Halt på böjt spår

Jag kan kanske tycka att det var lite tidigt att ha träning en vecka efter att hästen varit halt, men det är ju lätt att vara efterklok. Tycker du gör rätt i att ringa kliniken och få hästen kollad. Skulle det vara något, så är det bättre att få det under behandling så fort som möjligt.

Och du, man får lov att göra misstag ibland, halshugg inte dig själv för det. Jag håller tummarna för din häst. :)
 
Sv: Halt på böjt spår

Ja usch det är för lätt att vara efterklok! Vi har inte kommit så långt i ridningen så jag rider mest i skritt på träningen, men det var ju tur i oturen att jag kom iväg, tänk om jag hade ridit ut som vanligt, då rider jag mest rakt fram så då kanske det gått ännu fler dagar innan jag märkt det.. :(
Han var ju sitt vanliga pigga jag och var inte alls motvillig att gå..

Men som sagt, blir att ringa och få tid på klinik imorgon! Då blir han ordentligt undersökt på en gång!

Tack för att du håller tummarna! :)
 
Sv: Halt på böjt spår

Säger som Ingela S lite tidigt med träning efter en misstäkt hälta. Men annars skulle jag säker gjort som du.

Lite tokigt och onödigt med hopsläpp med andra hästar om din varit ofräsch och bara dagar från att flytta.

Det är inte lätt med hältor som tur är har jag nog världens bästa hovslagare som har ett bra samarbete med min veterinär. Vilket är en lycka för en hästägare utan stora pengar och en mycket dominant tant till häst. Ja hon är ett rött sto, min älskling, hopsläpp är alltid en risk för tantens ben.

Önskar dig också lycka till. uppdatera vart efter
 
Sv: Halt på böjt spår

Ja jag hade inte velat att de skulle släppt ihop hästarna, särskilt inte när inte jag var där. Men de frågade inte innan. Kom ut och alla hästarna var i samma hage och fick höra att de hade sprungit massor.

I vilket fall så kom jag ut igår, skulle ta temp sedan ringa vet. Då har han ingen feber, ingen svullnad, ingen värme och ingen hälta. Vet säger att jag ska avvakta ett par dagar, så han står nu i sjukhage på dagarna och box på natten och får vila så får vi se. Han är glad och pigg och verkar inte alls ha ont (inte för att hästar brukar visa det jättetydligt men..).
Kan han ha sträckt sig/trampat på något?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
742
Senast: Fibusen
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
352
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 278
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp