Bukefalos 28 år!

Halt på samtliga ben!

mian

Trådstartare
När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den senan) och en galla på utsidan av hasen.:(
Misstänkte att hon gjort något i hagen halkat och stäckt sig eller liknande. Behandlade med kylande linement och vila. Svullnaden gick ned lite de 2 första dagarna sen har den varit likadan hela tiden igen förändring. Bokade tid hos veterinär efter 1 vecka då det inte blev bättre. Hon har inte visat mycket till hälta någon gång, lite stel bara.
Igår va vi på kliniken och veterinären kände igenom hästen mycket noga överallt, hittade en galla på bakknäet som jag helt hade missat (på det ”friska benet”). Hon visade som jag nämnde lite stelhet i traven på rakt spår. Sen kollades hon i longering och där gick det lite knackigt åt båda hållen. Veterinären trodde inte hasen va det som orsakade problemet. Vid böjprov fick jag en chock hon va halt på alla fyra benen!!!:eek:
Eftersom hon hade hälta överallt så beslutade vi att hon skulle röntga båda haserna för att utesluta spatt – röntgen va ren, ingen spatt!:)
Veterinären satte henne på allmänbehandling med inflamationshämmande (Metacam) i 14 dagar + att jag skulle sätta igång henne. Dock mycket försiktigt, skritt på långtygel endast korta rundor eller tömkörning i skritt. Återbesök om 3 veckor.
Att tillägga är att hästen ej varit igång i sommar, har haft lite sår m.m. Hon är en korsningsponny på 16 år.

Är det fler som varit med om att hästen visat hälta på samtliga ben!

Har aldrig varit med om liknande – åkte in med svullen has och kom hem med häst som är halt runt om. Troligtvis så beror nog de ömma lederna på överbelastning från någon grundorsak – men man funderar vad som egentligen är fel!??:confused:
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Vad var det för gradering på hältorna? Och hur tillbringar din häst sin tid? Stor hage/liten hage, inne/ute mycket o s v.
Spontant skulle jag säga ryggproblem på en häst som uppvisar det din häst gör. Täck den om den är ute när det regnar/blåser till att börja med.

Bedövades lederna bort bit för bit? Och släckte hältorna ut någonstans? Och om hästen hade en galla på bakknät, röntgades detta bakknä?
 
Senast ändrad:
Sv: Halt på samtliga ben!

Jodå, jag har åkt in på "magkänsla" för utredning. Det enda symtom hästen visade var att han tappade humör under träning och var sur mot andra hästar och människor. Aldrig mot mig dock men det gjorde att jag blev lite sjalur på vad som var på G.

Hästen visade ingenting vid longering och ingenting vid löpning på rakspår men veterinären förstod sig på hästtypen (f.d. travare som var stenhård i skallen) så hon började släcka en led...då kom hältan och visst var han halt på alla 4. Röntgen visade grad 3 på alla kotorna runt om (artros) + bakknäna. Han blev utdömd och fick somna in. Han var 17 år, på tok för tidigt:(
 
Sv: Halt på samtliga ben!

När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den senan) och en galla på utsidan av hasen.:(
Misstänkte att hon gjort något i hagen halkat och stäckt sig eller liknande.

När va du ute på betet och kontrollerade din häst före detta besök för ca 2,5 veckor sedan. 3 veckor sedan eller ???
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Svar till alla;

Lite onödigt spydigt!!
När va du ute på betet och kontrollerade din häst före detta besök för ca 2,5 veckor sedan. 3 veckor sedan eller ???
För din info så är jag ute hos mina hästar minst 1 gång/dag. Hon va inte svullen dagen innan!


Han blev utdömd och fick somna in. Han var 17 år, på tok för tidigt
Usch, det va en tråkig histora får hoppas det inte är SÅ på min.:cry:


Vad var det för gradering på hältorna? Och hur tillbringar din häst sin tid? Stor hage/liten hage, inne/ute mycket o s v.
Spontant skulle jag säga ryggproblem på en häst som uppvisar det din häst gör. Täck den om den är ute när det regnar/blåser till att börja med.

Bedövades lederna bort bit för bit? Och släckte hältorna ut någonstans? Och om hästen hade en galla på bakknät, röntgades detta bakknä?

Hf - 3gradig, Vf-2 gradig, Hb - 2 gradig och Vb -2 gradig, lite för mycket enl. veterinär och mig för att vara "åldershälta".
Hon går i en flock om 6 hästar i en jätte stor hage, har varit ute dygnet runt.
Men som sagt så har hon pga omständigheter ej blivit riden i sommar.
Hon visade inget för att hon skulle ha problem med ryggen, veterinären klämde och kände på henne. Men visst, det kan sitta där ändå.
Eftersom hon va halt på alla 4 och verkade ha ont i både övre och undre leder så va det lite för mycket att börja bedöva för att få ett bra resultat. Därför sattes hon på denna allmän behandling, så att förhoppningsvis ska hon va fräschare i de leder/ben som är grundorsaken sitter. Enklare att börja leta då, så hon ska på återbesök om 3 veckor - blir hält utredning då.
Nej knäet röntgades ite denna gång, enbart haserna.
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Då tycker jag att din häst är för halt för att skrittas/tömköras. Hade det varit min häst hade jag låtit den vara tills vidare. Om den går med någon häst som är pigg/busig hade jag separerat den ifrån den/dem så att den fick lugn och ro. Den är rätt halt får man nog säga.
Jag har haft en häst en gång som visade sig vara halt på alla fyra, det gick aldrig att komma tillrätta med grundproblemet på den. Men med facit i hand är jag rätt säker på att det primära problemet satt i ryggen. Fast då var inte kunskapen om ryggar på hästar lika stor som den är nu.
Ett blodprov på borrelia och ehrlichia kanske kan vara en idé också.
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Hältan va vid böjprov, glömde nämna detta. Vid visning för hand på rakt spår och longering så va hon inte direkt halt utan lite stel och knacklig.

Känns inte helt ok för mig att skritta på henne och ej heller tömköra, men det va rekommendationen av veterinären. Han kallade det allmänbehandling/rehab/gymnastik, tror att han ville få bort viss stelhet...hon har ju stått hela sommaren utan att motioneras. Men jag börjar med att ut och gå och endast leda henne, få se hur det verkar. Tömkörning i skritt på långtygel blir ju detsamma.
Hon går nu för sig själv i en mindre hage, hon är lugn så det är inga problem. Hon är inte det stressiga hästen. =)

Jag håller med- ryggar kan spöka rätt ordentligt!!
Jag vet ju inte heller hur länge hon har haft problem, red henne senast i April och du kändes hon fräsch. Så det kan ju va något som har hänt henne utan att jag märkt av det.

Ett blodprov på borrelia och ehrlichia kanske kan vara en idé också
Frågade även om detta och vi får se vad vi kommer fram ill vid nästa besök, kan va aktuellt då.
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Jo, men en häst som är halt på alla fyra visar inte hälta på samma sätt som en häst som är halt på ett ben. Det ser mer stelt och knackigt ut. Därför kan man inte säga att den inte är halt utan böjprov. Om din häst hade haft boxvila hade jag förstått om den skulle ledas en stund, men nu har den inte det utan är ute i stor hage. Dessutom går den på Metacam. Den borde få en chans att läka ifred och inte belastas mer än vad den själv mäktar med. Det hade också varit skillnad om den hade visat mindre hälta, men din visar för mycket för att man skall gå med den. Tycker jag. Jag är inte veterinär, men alla veterinärer säger inte alltid rätt saker. Man måste inte följa veterinärens råd alltid. Om du själv hade trott det hade du förmodligen inte skapat den här tråden? Och hur din vet kan säga att du skall tömköra din häst är mig en gåta faktiskt. Hästen är ju inte ens ordentligt utredd.
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Nu är du väl onödigt dum?


Tänk lite längre innan du idiotförklarar mig. Jag stälde en helt vanlig fråga och anledningen till att jag formulerade den just så va för att HELT utesluta att den drabbats av en fästingsjukdom.

En hästägare som besöker sin häst dagligen borde rimligtvis även dagligen upptecka om individen är angripen av fästing. En hästägare som besöker sin häst med en veckas mellanrum kan omöjligt upptecka alla fästingangrepp.


Enligt min ringa erfarenhet så uppvisar hästen alla klassiska symtomer,, så jag är förvånad över att inte veterinären åtminstondet redan vid första besöket försökte HELT utesluta den möjligheten.

Att ordinera rörelse så som Veterinären har ordinerat och sätta in smärtstillande så som ts har beskrivit det kan inte anses som att veterinären utgått i från svensk djurskydds lagstiftning. Det kan i värsta fall även förvärra det secundära traumat som man tydligen inte har en aning om vad det är mer än det secundära synliga.

Jag ska inte störa mer i denna tråd,, försökte bara få lite bättre grundläggande information utan framtida inlägg med information som glömts bort och plötsligt tillkommer.

Hela tråden känns olustig men önskar TS:s häst all lycka och tillfriskande.
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Hade du skrivit din fråga med ett frågetecken i stället för tre hade det inte alls varit lika stötande.
Jag reagareade också på att det kan vara fästing, men jag undrar hur många procent av hästägaren som går igenom hästen så totalt varje dag så man aldrig missar en fästing?

(Eller vad vet jag, vi har inte fästingar här).
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Enligt min ringa erfarenhet så uppvisar hästen alla klassiska symtomer,, så jag är förvånad över att inte veterinären åtminstondet redan vid första besöket försökte HELT utesluta den möjligheten.

Undrade jag med...

Att ordinera rörelse så som Veterinären har ordinerat och sätta in smärtstillande så som ts har beskrivit det kan inte anses som att veterinären utgått i från svensk djurskydds lagstiftning. Det kan i värsta fall även förvärra det secundära traumat som man tydligen inte har en aning om vad det är mer än det secundära synliga.

Det låter faktiskt väldigt konstigt att en veterinär skulle ordinera träning på en häst med 2 gradig hälta runt om...

Jag skulle nog dra öronen åt mig och söka råd hos en annan veterinär!

Samt en osteopat eller fysioterapeut för att utesluta ryggen om problemen kvarstår efter avslutad metacam behandling.
Hoppas allt blir bra med din häst!
 
Sv: Halt på samtliga ben!

men jag undrar hur många procent av hästägaren som går igenom hästen så totalt varje dag så man aldrig missar en fästing?

Fästingar har ju sina favoritplatser, d.v.s. mellan skap och lår, mellan frambenen och på mulen. De platserna går ju snabbt att känna igenom, och en fästing, även liten, känns ju lätt. Så jag vågar säga att jag hittar i alla fall 90% av fästingarna på mina hästar. Iofs Switchar jag dem men det tar ju inte bort allt och vi har MYCKET fästing här tyvärr.
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Hej!

Min tjej har inte haft en enda fästing på dom ställena. Däremot en i karleden, en bakom ena örat och en mitt på halsen.

Nu har jag turen att hon är tokkänslig mot fästingbett och får stora knölar i huden, så jag behöver nästan bara leta efter knölarna.

Hon kollas igenom varje dag ändå, såklart, men man vet ju aldrig om man missar en fästing.

Jag hoppas oavsett att TS häst blir bättre och kan på ett sätt förstå hur vet.tänkte. Så länge hästen får smärtstillande är det (oftast) inte dåligt att den rör sej, ifall det nu är så att den är stel av att ha stått.

/Lavinia, som fått order om att hålla igång halt häst från marken i skritt, och ibland även i trav..
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Fästingar har ju sina favoritplatser, d.v.s. mellan skap och lår, mellan frambenen och på mulen. De platserna går ju snabbt att känna igenom, och en fästing, även liten, känns ju lätt. Så jag vågar säga att jag hittar i alla fall 90% av fästingarna på mina hästar. Iofs Switchar jag dem men det tar ju inte bort allt och vi har MYCKET fästing här tyvärr.

Vad jag fattar så blir hästen smittad direkt när fästingen fäster, och missar man dessutom 10 procent av fästingarna....

Eller måste fästingen sitta flera dagar för att överföra smitta?
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Åtminstone vad gäller Borrelia på människa måste fästingen sitta 24 h innan smittan överförs. Och det är inte alla fästingar som bär på smittan, tror det är ca 50%.
Så jag tycker ju det är bättre att få bort 90% än inga alls...
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Min tjej har inte haft en enda fästing på dom ställena. Däremot en i karleden, en bakom ena örat och en mitt på halsen.

Och där har mina aldrig haft fästingar... Tänk vad olika det kan vara!
 
Sv: Halt på samtliga ben!

svar till alla.

Jag kollar mina hästar varje dag så de ej har fästingar. Har ej varit mycket fästingar i år dock. Men visst kan ej säga att man hittar alla till 100%. Men ska be veterinären att ta ett prov vid nästa besök om vi ej hittar någon annan grundorsak.

Tror oxå de va så veterinären tänkte, att få bort hälta som beror av stelhet. Inte lätt att börja leta när den är öm överallt.
Jag tänker iaf följa det som veterinären sagt, få vi hoppas att det fungerar. :)
 
Sv: Halt på samtliga ben!

Är anledningen att hästen stått/vilat sen april på ngt sätt skaderelaterat alls?
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
840
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
472
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 401
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp