Halt, svullen insida has, sticksår.

Felicia_V

Trådstartare
I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären direkt och det enda som syntes var ett sticksår mellan hasen och hoven, alltså mitt på. Hon var även lite svullen på insidan av hasen. Ingen feber och var pigg i övrigt. Vet klämde och tryckte med en tång men det enda hen märkte var att hon inte ville sträcka ut hoven, och var något(pyttelite) öm vid sticksåret och hasen. Alltså, hästen ville stå med hoven "på tå", och inte sträcka på den till normalt läge när hen försökte.

Vet trodde på någon typ av infektion och gav smärtstillande och sedan pencillin i fyra dagar. Igår var hon lite halt trots smärtstillandet, men idag syns det bara pyttelite. Ibland kan hon stödja på hoven helt normalt. Dock är hon fortfarande svullen på insidan av hasen, men hon ömmar inte särskilt mycket. Möjligtvis att hon tycker det är lite småobehagligt om man trycker där men som sagt, inte alls som i förrgår eller igår. Och idag borde ändå smärtstillandet börja gå ur. Nu undrar jag helt enkelt om era erfarenheter kring just svullnad av insida has.

Är väldigt orolig och hade velat röntga direkt men ska avvakta till smärtstillandet gått ur helt (imorgon) för att se hur det utvecklar sig. Vill dock höra lite erfarenheter för att kunna förbereda mig på både det bästa och det värsta.
 
I förrgår var en av hästarna väldigt halt i ett bakben. Ville inte stödja på benet och kraftigt halt i skritt. Ringde till veterinären direkt och det enda som syntes var ett sticksår mellan hasen och hoven, alltså mitt på. Hon var även lite svullen på insidan av hasen. Ingen feber och var pigg i övrigt. Vet klämde och tryckte med en tång men det enda hen märkte var att hon inte ville sträcka ut hoven, och var något(pyttelite) öm vid sticksåret och hasen. Alltså, hästen ville stå med hoven "på tå", och inte sträcka på den till normalt läge när hen försökte.

Vet trodde på någon typ av infektion och gav smärtstillande och sedan pencillin i fyra dagar. Igår var hon lite halt trots smärtstillandet, men idag syns det bara pyttelite. Ibland kan hon stödja på hoven helt normalt. Dock är hon fortfarande svullen på insidan av hasen, men hon ömmar inte särskilt mycket. Möjligtvis att hon tycker det är lite småobehagligt om man trycker där men som sagt, inte alls som i förrgår eller igår. Och idag borde ändå smärtstillandet börja gå ur. Nu undrar jag helt enkelt om era erfarenheter kring just svullnad av insida has.

Är väldigt orolig och hade velat röntga direkt men ska avvakta till smärtstillandet gått ur helt (imorgon) för att se hur det utvecklar sig. Vill dock höra lite erfarenheter för att kunna förbereda mig på både det bästa och det värsta.


Min häst kom in från hagen med en spik i hasleden (spiken satt fast). När distriktaren drog ut spiken syntes genomskinlig vätska på den -ledvätska, leden var punkterad. Det blev stort bandage på hela benet och full fart mot klinik, så pass bråttom att vi fick åka i förväg medan distriktaren ringde kliniken och sa att vi var på väg. Spolning av leden och hästen fick stå kvar på kliniken i en dryg vecka. Det gick bra och vi slapp komplikationer. Tillbaka i ridning efter 4-5 veckor, samt åkte in och röntgade igen för att se så det inte var någon "aktivitet" i leden.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp