Halt valp, Hjälp! Lång text

Ja vi gjorde en artroskopi på Fixa idag och dom hittade ”bara” pålagringar/atros i båda hennes armbågar..
Inga lösa benbitar överhuvudtaget.

Men ortopeden idag tycker inte att Fixa borde ha så ont av sin armbåge utan tror nu på handlederna istället. Och när jag ifrågasatte detta då alla andra ortopeder som undersökt fixa har sagt att hon haft ont i sina armbågar utan tvekan. Denna ortoped som opererade har inte ens rört fixa i frambenen.

Så dagens ortoped vill gå vidare med Fixas undersökning och hitta vart smärtan kommer ifrån. Men jag själv känner att spelar det verkligen någon roll? Dom kommer oavsett inte kunna göra något åt hennes handleder eller tass.

För mår så dålig av att se henne ha ont varje dag även när hon får 1 tablett med smärtstillande e morgon och kväll.

Funderar på att ta bort henne för pålagringarna kommer ju aldrig försvinna och hon är bara 6 månader och behöver få vara aktiv för att må bra. Vilket har märkts mer och mer för varje dag som gått. Vi har ju tagit det försiktigt inför operationen och det märks på henne då hon börjat morra på hundar och människor. Samt blivit ljud känslig.
Inget av de har hon varit innan :cry:

Ska prata med ortopeden som vi hade för 3 veckor sedan nästa vecka då hon sett fixa halt och även känt på hennes armbågar.

Men är jag taskig som tänker på att ta bort henne? :cry:
Nej, du är inte taskig. Tvärtom är du en bra matte som tänker tankarna att låta henne slippa ifrån smärta som inte ens smärtstillande hjälper mot.
 
Du är snarare snäll som tänker på att ta bort henne, hur jävligt det än känns. Om hon har ont trots smärtstillande två gånger om dagen så mår hon ju inte bra. :(

Nej och det är så jag tänker. Att hon haltar oavsett om hon får provecox morgon och kväll. Men blev mest fundersam få ortopeden igår inte tyckte det. Utan tyckte jag skulle vara glad och fortsätta utreda henne.

Men där känner jag hur länge då? För nu har hon haft ont i snart 3 månader och vi vet enligt henne fortfarande inte varför hon har ont.

Nej utan jag vill inte att min valp ska gå runt och må dåligt. Trodde faktiskt vi skulle låta henne somna in igår då planen var att kunde dom inte fixa hennes armbågar så skulle hon få somna in på operations bordet.. därför skulle dom ringa mig så fort dom gått in och sett hur det såg ut. Men dom ribgde mig när hon låg på uppvaket :rage:.
Inte alls vad vi sagt..

Så nu har jag en haltande valp som har ännu mer ont pga operationen och som piper hela tiden 💔
 
Nej och det är så jag tänker. Att hon haltar oavsett om hon får provecox morgon och kväll. Men blev mest fundersam få ortopeden igår inte tyckte det. Utan tyckte jag skulle vara glad och fortsätta utreda henne.

Men där känner jag hur länge då? För nu har hon haft ont i snart 3 månader och vi vet enligt henne fortfarande inte varför hon har ont.

Nej utan jag vill inte att min valp ska gå runt och må dåligt. Trodde faktiskt vi skulle låta henne somna in igår då planen var att kunde dom inte fixa hennes armbågar så skulle hon få somna in på operations bordet.. därför skulle dom ringa mig så fort dom gått in och sett hur det såg ut. Men dom ribgde mig när hon låg på uppvaket :rage:.
Inte alls vad vi sagt..

Så nu har jag en haltande valp som har ännu mer ont pga operationen och som piper hela tiden 💔
Dåligt av dom att ringa först när hon var på uppvaket :(.
 
Ja det var ju inte det vi kommit överens om på morgonen. Dom skulle ringa oavsett. Men för att jag skulle kunna göra ett beslut.

Så jäkla dåligt av dem. Måste ha blivit nån kommunikationsmiss med kirurgen, hen verkar ju inte alls varit inne på samma spår som dig och remitterande vet? För kirurgen har du inte träffat innan som jag förstod det?
 
Så jäkla dåligt av dem. Måste ha blivit nån kommunikationsmiss med kirurgen, hen verkar ju inte alls varit inne på samma spår som dig och remitterande vet? För kirurgen har du inte träffat innan som jag förstod det?

Nej exakt men var super tydlig innan dom gick iväg med henne inför operationen. Och hon höll med och sa att en så aktiv hund inte ska ha några restriktioner. Men hon tycker inte alls pålagringarna är något att bry sig om typ.
Men hon kan inte förklara varför min valp haltar 24/7...
Och hon har inte ens känt på min valp utan bara opererat. Och när jag sa det så slog hon bara ifrån sig.

Fick inte ens prata med någon veterinär efter operationen igår utan fick bara ett papper om vad hon hittat och hunden.
Står dock att den första ortopeden som vi träffade för där 2 veckor sedan ska ringa nu i veckan.
Har dock försökt få tag i henne hela denna veckan och hon har inte gått att få tag på.

Nej alltså tycker detta är jätte jobbigt och inte alls vad vi kom överens om! För jag ville inte gå vidare i undersökningen då hon har så ont varje dag oavsett.
Speciellt när första ortopeden på detta djursjukhuset sa att kan vi inte fixa hennes armbågar så skulle hon få somna in för då kan dom inte hjälpa henne.
 
@border_kelpie Jag skulle faktiskt skicka in ett klagomål, det där ska inte få hända! Behöva ta hem sin hund som har ont och dessutom har mer ont när man kommit överens om att den ska få somna in om operationen inte utfaller som den ska.
Nu är du ju i limbo igen med en hund som du inte har en aning om hur du ska gå vidare med som dessutom är nyopererad och utan nån ljus prognos i sikte :arghh: :cry:. Jag hade nog blivit vansinnig och begärt att de avlivat hunden på plats..
Det är dock inte så lätt, vet att jag fick stå på mig när jag krävde att de avlivar min katt då hon var i så dåligt skick att hon knappt kunde hoppa upp på sängen och de tänkte skicka hem mig med henne efter en undersökning och rådet att prova ge henne specialfoder för njurar (till en katt som inte äter!!). Jag hade velat ha henne inlagd i väntan på provsvar men de tyckte inte prover behövdes (hon var tillfälligt piggare inne hos veterinären men mager). Hade jag tagit hem henne hade hon troligen självdött så jag kände inte att jag hade så mycket annat val än att ta bort henne på plats då de inte ville göra nåt mer :(.
Så himla ledsen för din skull, du tänker helt rätt att hon inte ska behöva ha ont mer. Vem vet hur länge jakten på en diagnos tar? Min förra hund utredde jag i två år i förhoppning om att hitta " rätt " diagnos men tillslut så var det bara att ta bort honom och i efterhand så kände jag att det bästa hade varit att ta bort honom mycket tidigare för det blev bara ett förlängt lidande både för honom och oss.
 
@border_kelpie Vilket dilemma. Det är tillräckligt svårt beslut att ta som det är, inte gör det ju saken bättre att en blir "ifrågasatt" i det av kirurgen. Som djurägare är man oerhört utsatt i sånt här.

Hur har det gått med kullbrodern?

Ibland undrar en lite hur djursjukvården resonerar, om de utgår från ett värdigt djurliv eller att få utreda för att skaffa sig mer erfarenhet? Bara spekulerar. Men jag tänker ofta på ett fall där jag var inne akut med en kolikhäst med konstaterat tarmvred, den var 16 år och inte i det bästa skicket. Gick mestadels som sällskap. Ägarna hade inte försäkring som täckte buköppning men vet propsade på att operera, givetvis var det även helg. Vi blev i det närmaste idiotförklarade som flera ggr sa att vi ansåg att avlivning var det enda att göra. Är glad på nåt vis att ägaren ej var närvarande i förhandlingen med vet, för det är lätt att tvivla på sig själv i en sådan situation.
 
@border_kelpie Vilket dilemma. Det är tillräckligt svårt beslut att ta som det är, inte gör det ju saken bättre att en blir "ifrågasatt" i det av kirurgen. Som djurägare är man oerhört utsatt i sånt här.

Hur har det gått med kullbrodern?

Ibland undrar en lite hur djursjukvården resonerar, om de utgår från ett värdigt djurliv eller att få utreda för att skaffa sig mer erfarenhet? Bara spekulerar. Men jag tänker ofta på ett fall där jag var inne akut med en kolikhäst med konstaterat tarmvred, den var 16 år och inte i det bästa skicket. Gick mestadels som sällskap. Ägarna hade inte försäkring som täckte buköppning men vet propsade på att operera, givetvis var det även helg. Vi blev i det närmaste idiotförklarade som flera ggr sa att vi ansåg att avlivning var det enda att göra. Är glad på nåt vis att ägaren ej var närvarande i förhandlingen med vet, för det är lätt att tvivla på sig själv i en sådan situation.

Nej och speciellt när vi redan hade pratat om hur vi skulle höra sedan 2 veckor innan. Så är ganska besviken och kommer ta ett ordentligt snack med veterinären på måndag när hon ringer. Det ska ju vara den veterinären som vi snackade med först av allt och som kände och såg fixa halta.
Har ju även som visat i tråden massor av filmer på henne när hon haltar.

Brodern är " frisk " enligt uppfödaren då dom röntgat honom med en vanlig röntgen. Fast jag berättade att på Fixas vanliga röntgen syntes inget alls.
Men vill man inte se det så kan jag inte göra nåt.
 
Nej helt ärligt så orkar jag snart inte mer.. tror jag skiter i allt vad hundar är snart 😔.

Veterinären som opererade har typ skrivit till försäkringsbolaget att Fixa är halt fri och bara pga det så får jag ingen liv ersättning om jag tar bort henne.
Fast min andra veterinär Frida lovade mig i måndags efter 1 h samtal att hon skulle skriva till försäkringsbolaget att det bästa för Fixa är att få somna in.
Då hon aldrig kommer bli bättre utan bara Sämre. Hon höll med mig i allt och var faktiskt den som tog upp avlivning i samtalet.

Men allt är en jävla röra!!

Ringde tillbaka till djurajukhuset i onsdags då försäkringbolaget inte hade fått in nåt och då sa en som satt i receptionen att Frida hade skrivit en text men inte slickat. Sa sen att hon skulle göra det.

Ringde försäkringsbolaget och dom har bara lappen från veterinären som opererade fixa där det står hon är ohalt.. och en lapp från receptionisten som Frida skrivit och där står bara vad JAG tycker, känner och upplever...

Så försäkringsbolaget sa att så länge ingen veterinär kan skriva ett förtydligande papper på hur ont fixa har, var och att det är ett lidande för henne att leva.

Och den enda som kan göra det är ju Frida! För nu är ju Fixa ny opereras och ingen kommer ju kunna känna på henne förrän flera veckor.

Blir så arg! Då Frida sa hon skulle skriva en bra lapp till försäkringsbolaget så det inte blev några problem med livs ersättningen.

Vill verkligen inte att fixas avlivning ska vara runt pengarna men det är för att jag ska kunna köpa en ny valp 😔.
Haft Fixa i snart 4 månader och har lagt snart 20 000 i veterinär vård + ny bil med bil bur på sammanlagt 38 000 ☹.

Och som att inte detta räcker. Så ringde uppfödaren och anklagade mig för en massa saker och sa hon vill köpa tillbaka Fixa istället för att jag ska döda henne... för hon kan ju trots allt bli frisk 😔

Nej jag tror jag skiter i allt vad hundar heter.. 3 av 4 har varit sjuka nu. Alla av olika orsaker men jag har fått avliva alla 3.
 
Ja det var ju inte det vi kommit överens om på morgonen. Dom skulle ringa oavsett. Men för att jag skulle kunna göra ett beslut.

Fy fanken alltså . Stackars dig som matte 😢 När du tagit allt ansvar och tuffa överväganden osv och sen blir det så ändå 😞 ! Du har all min respekt, och blir så ledsen att läsa detta .

Sen utöver det, om djuret lider måste man orka tjata vidare och stå på sig ang f-bolag om det är en variabel i sammanhanget. Det är inte ok på något sätt att vänta på f-bolag om djuret lider utan då måste man vara jobbig och tjata och trycka på .

Om djuret lider för mycket kan man inte vänta på F-bolaget heller. Då får man ta beslutet för djurets skull oavsett. En veterinär lär intyga pch då får du ett underlag och F-bolaget brukar betala ut akut avlivning utifrån veterinären .
 
Senast ändrad:
Nej helt ärligt så orkar jag snart inte mer.. tror jag skiter i allt vad hundar är snart 😔.

Veterinären som opererade har typ skrivit till försäkringsbolaget att Fixa är halt fri och bara pga det så får jag ingen liv ersättning om jag tar bort henne.
Fast min andra veterinär Frida lovade mig i måndags efter 1 h samtal att hon skulle skriva till försäkringsbolaget att det bästa för Fixa är att få somna in.
Då hon aldrig kommer bli bättre utan bara Sämre. Hon höll med mig i allt och var faktiskt den som tog upp avlivning i samtalet.

Men allt är en jävla röra!!

Ringde tillbaka till djurajukhuset i onsdags då försäkringbolaget inte hade fått in nåt och då sa en som satt i receptionen att Frida hade skrivit en text men inte slickat. Sa sen att hon skulle göra det.

Ringde försäkringsbolaget och dom har bara lappen från veterinären som opererade fixa där det står hon är ohalt.. och en lapp från receptionisten som Frida skrivit och där står bara vad JAG tycker, känner och upplever...

Så försäkringsbolaget sa att så länge ingen veterinär kan skriva ett förtydligande papper på hur ont fixa har, var och att det är ett lidande för henne att leva.

Och den enda som kan göra det är ju Frida! För nu är ju Fixa ny opereras och ingen kommer ju kunna känna på henne förrän flera veckor.

Blir så arg! Då Frida sa hon skulle skriva en bra lapp till försäkringsbolaget så det inte blev några problem med livs ersättningen.

Vill verkligen inte att fixas avlivning ska vara runt pengarna men det är för att jag ska kunna köpa en ny valp 😔.
Haft Fixa i snart 4 månader och har lagt snart 20 000 i veterinär vård + ny bil med bil bur på sammanlagt 38 000 ☹.

Och som att inte detta räcker. Så ringde uppfödaren och anklagade mig för en massa saker och sa hon vill köpa tillbaka Fixa istället för att jag ska döda henne... för hon kan ju trots allt bli frisk 😔

Nej jag tror jag skiter i allt vad hundar heter.. 3 av 4 har varit sjuka nu. Alla av olika orsaker men jag har fått avliva alla 3.

Vilken vidrig uppfödare! Blir alltid lika arg när jag hör om sådana människor. Det är verkligen inte roligt att bli beskylld. :(

Hoppas att veterinärerna ordnar upp vad dom har skrivit, fattar inte hur människan kan skriva haltfri?
 
Fy fanken alltså . Stackars dig som matte 😢 När du tagit allt ansvar och tuffa överväganden osv och sen blir det så ändå 😞 ! Du har all min respekt, och blir så ledsen att läsa detta .

Sen utöver det, om djuret lider måste man orka tjata vidare och stå på sig ang f-bolag om det är en variabel i sammanhanget. Det är inte ok på något sätt att vänta på f-bolag om djuret lider utan då måste man vara jobbig och tjata och trycka på .

Om djuret lider för mycket kan man inte vänta på F-bolaget heller. Då får man ta beslutet för djurets skull oavsett. En veterinär lär intyga pch då får du ett underlag och F-bolaget brukar betala ut akut avlivning utifrån veterinären .

Nu haltar hon lite grann men har så klart ont men är dom inte färdiga till tisdag så tar vi bort henne oavsett. För vi försöker skämma bort henne och ger henne all smärtstillande hon kan få för att få en sista helg med henne. Har ringt både djursjukhuset och f-f-bolaget fyra gånger denna veckan och har nu skickat alla videos på henne till f-bolaget.

Vill verkligen inte dra ut på hennes lidande men är så fruktansvärt svårt att ringa och boka 😔💔😭.
Vår bebis 😔
 
Nu haltar hon lite grann men har så klart ont men är dom inte färdiga till tisdag så tar vi bort henne oavsett. För vi försöker skämma bort henne och ger henne all smärtstillande hon kan få för att få en sista helg med henne. Har ringt både djursjukhuset och f-f-bolaget fyra gånger denna veckan och har nu skickat alla videos på henne till f-bolaget.

Vill verkligen inte dra ut på hennes lidande men är så fruktansvärt svårt att ringa och boka 😔💔😭.
Vår bebis 😔

Kram . Det är hemskt .

F-bolag pengar får du som sagt ersättning för även i efterhand om en veterinär intygar det akuta.

Ledsen att läsa om er situation 😢
 
Fy farao @border_kelpie , vad jag lider med dig och Fixa. Blir jäkligt ledsen över uppfödaren och veterinären (Som ju ljuger! Har hen blandat ihop Fixa med en annan hund?).

Förjävligt orättvist är vad det är. Önskar att det fanns något uppmuntrande att säga 😔

:heart
 
Jättesorgligt att läsa men jag tycker att du gör rätt om du låter henne somna in så fort som möjligt. Vi tog det beslutet på vår hund som fick ett svårt diskbråck. Veterinären pratade om operation och lååång rehabilitering med osäker prognos. Hon hade väldigt ont och fick somna in efter två vändor på djursjukhuset. Det är inte rätt att låta dom lida.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
724
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 187
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp