Gumman

Trådstartare
Linuz har varit blockhalt nu i veckan. Tog ut hovslagaren och han sa att det var bärrandsröta och fång. Kruxet är att han varken hade dubbelsidig hälta eller puls. Han hade lite feber på 38.3grader. Jag har jagat hovslagare i flera veckor och tårna hade blivit långa. Nu efter behandling med jodopaxomslag och vila så har han blivit bättre. Gjorde missen och släppte ut han i hagen igår och det är stenhårt underlag så han har stått inne idag och fått gå en promenad. Blir han inte bättre till veckan så får jag väl se om veterinären får komma ut. Jag har bara haft telekontakt med vet. Jag har lindat upp benen runt om. Funderar bara om ni hade fler förslag att komma med....
 
Mitt förslag är att du tar ut veterinären det första du gör i morgon bitti så att hästen får vård! Man ska inte hålla på och experimentera själv med fång, en veterinär ska alltid titta på hästen och bedöma om den ska ha medicinsk/annan behandling. Även om den inte har fång så är bara det faktum att den är/har varit blockhalt skäl nog att ta ut veterinären - det kan ju vara vad som helst, till och med en fraktur!

Jag utgår ifrån att du, eftersom fång misstänks, har ställt hästen på en tjock ströbädd och tagit bort allt kraftfoder. Innan veterinären har sett hästen tycker jag inte att du ska promenera med den eller släppa ut den.
 
Usch, vi haft haft en häst med akutfång, hoppas det fixar sig! Se till att den i så fall är kort i tån och av med skorna! Har hästen jätteont kan det hjälpa att ställa den med hovarna i kallt vatten. Och som föregående sa ingen motion och håll den i boxen med rejäl bädd. Håller tummarna!
 
Självklart så har jag kontakt med veterinären. Det var veterinären som inte trodde på fång då jag inte kände nån puls och att han inte hade hälta på båda framfötterna. Symtomen kan vara lika på både bärrandsröta och på fång. Hästen avlastar frambenen med bakbenen och det är självklart att jag tagit bort kraftfodret och att han står på tjock bädd då misstanken av fång fanns. Den behandlingen jag gett Linuz är det veterinären ordinerat och han har blivit bättre. Tyvärr så måste veterinärerna prioritera fallen då dom har ett stort upptagningsområde och man får se till att ringa och rådfråga och avvakta. Jag har pratat med båda stordjursveterinärerna och dom säger avvakta. Jag ska ringa in imorgon igen och prata med vet. Sen får vet. göra den bedömningen om han kan åka ut eller inte. Det får man se imorgon...
 
Bra att du vidtagit alla dessa åtgärder. Fång är ju så jäkla lömskt och beter sig inte alltid som det står i böckerna. Min pålle var dålig i våras, och då hade han inte alls de "klassiska" symtomen - han var bara kraftigt hovöm. Dessutom mer i ena framhoven än i den andra. Men just tack vare att han fick medicin i tid så blev det inte värre än det blev, vi kunde häva det på en gång. Det var därför jag tyckte att det vore bra om din häst fick träffa en veterinär så snabbt det bara gick.

Hur har det gått med pållen nu?
 
Han är fortfarande öm men inte lika halt. Hältan blev bättre på 2 jodopaxomslag över natten och han har stått inne på mjukt underlag och kommit ut ett par timmar. Jag ska ringa min rätta hovslagare och höra efter om han har tid att komma över, då jag inte anser att den andra är tillräckligt kompetent trots sin utbildning. Han vill alltid lämna tårna för långa och jag sa åt han att linuz har 1:or runt om, men likt förbaskat så har han inte verkat ner till 1:or. Han ser "gammskodd" ut redan samma dag som hovslagaren var ut och vinkeln är inte korrekt. Jag väntar på snötäcket nu så att det inte är så himla hårt i backen. Hagen var ganska lerig innan det frös på så det är stenhårt. Dessutom kan det vara bra att verka bort den dåliga delen också nu när det torkat...
Jag har varit ganska upptagen idag så jag har inte hunnit med han så som jag velat, men jag ser väl hur det ser ut nu när jag går ut till stallet...
 

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Ida94
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 815
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 298
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp