LaMaya

Trådstartare
hej!
Igår när jag kom till stallet haltade min häst ganska mycket.!
Jag gick igenom henne och hittade inget efter spark och nåt. Det är varken mjukt eller hårt i marken så det kan inte bero på det heller. Sen slog det mig att det kan bero på hennes reumatism hon har? Jag har ingen anning om hur jag ska gå till väga nu. Hon får häst medicin för det men kan jag rida henne? är det nån mer än jag som har fått "Helt plötslig" haltining? Jag behöver värkligen hjälp.

en i stallet sa att det kan bero på att det blivit rätt så kalt nu och att jag ska lägga värmelera på och sen stallbandage innan jag rider?. det är just runt knät hon är öm. Men eftersom jag varken har tid eller vet om det hjälper! Nån som har förslag över vad jag ska göra? :confused: :confused:
 
Plötslig hälta kan bero på bla en hovböld tex, har varit med om en häst som blev tvärhalt mitt i ett galoppsprång som senare visade sig vara en hovböld.

Just kylan och hårdeheten i marken kan ge gallstick i sulan, som ger en hovböld.
 
Hovböld är min "favorithälta" också... Min häst gick från ohaöt till blockhalt på tre minuter när hon drabbades av hovböld. Men det är förstås omöjligt att säga vad det kan vara utan att ha sett hästen.
Om hästen är halt, ring en veterinär för att få råd. Rid inte om den är halt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 029
Senast: illusion
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Noak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp