Haltar utan att ha ont?

belladonnas

Trådstartare
I fredags hade jag en brottningsmatch med en kompis som fick ett tvärt slut när han råkade slänga mig så hårt i golvet att min fot smällde till och jag såg stjärnor.
Tog väl inte särskilt långt tid innan foten blev svullen och blå. Mest på utsidan och runt fotknölen som drog först i backen.

På lördagen kunde jag inte ens röra benet utan en ilande smärta så var sängliggande hela dagen.

Igår kunde jag börja belasta benet igen och sen dess har jag kunnat stå på benet. Var även inne och säkerhetsröntgade vilket visade ingen fraktur.

Men nu till det jag blir galen på, mer än det faktum att jag har legat still i 3 dagar och absolut inte kan ligga still.., fotenleden är fortfarande något svullen men gör inte längre ont i vanligt läge. Kan även halta på plant underlag utan större smärta. Men det GÅR INTE att ta ett endaste steg normalt, hela kroppen bara låser sig och vägrar.

Har stukat fötterna hur många gånger som helst men alltid kunnat "tvinga" mig till att gå.
Behandlar med linda, voltaren och ipren.

Vet någon varför det är såhär? Kan man påskynda läkningen av fotj*keln på något mer sätt?

//blir galen av att ligga still och halta som en enbent.
 
Jag fick lära mig när jag skadade knät (korsband o lite till) för några år sedan att när mjukdelar, senor osv går sönder så går även nervändar och receptorer sönder och kroppen måste "lära sig" att röra sig igen. Bästa sättet är alltså att röra på den skadade foten i ditt fall, om så bara vicka på tårna eller fotleden i början. Allt som inte gör (mycket) ont brukar vara okej!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
898
Senast: sassiball
·
Kropp & Själ För en vecka sedan bröt jag höger ringfinger, frakturen ligger längs med benet och genom sista leden. Läkaren ville ge mig opioder mot...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 718
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har gått och skaffat mig en irriterande knöl på en sena. Den sitter bakom fotleden i höjd med knölarna på var sida om foten och är...
Svar
16
· Visningar
1 840
Senast: Badger
·
Kropp & Själ September 2011 far jag av hästen och blir trampad på höger fot, fotknölen går av. Operation med stift, gips sex veckor. Först två veckor...
Svar
0
· Visningar
2 617
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp