Bukefalos 28 år!

Halti till valp?

G

Generalen

När jag var på jobbet idag kom sambon förbi, glad i hågen och berättade att han hade köpt ett halti till min 5½ månader gamla valp. Jag blev lite smått skärrad då jag har hört att det kan ge skador i muskulaturen och hon är ju långt ifrån fullvuxen.

Jag berättade för sambon att jag inte alls var glad i idén och han förklarade att han blivit rekommenderad den i djuraffären (:angel:). Nog för att vi har problem med att hon tar sig friheter i kopplet och drar en del, men jag skulle själv aldrig få tanken på ett halti som "lösning". Hon både jagar, busar och drar i kopplet men är fullt kontrollerbar med mig. Med sambon däremot är hon väldigt respektlös och drar som en tok vilket jag givetvis förstår blir jobbigt, och jag tycker ju själv att hon är jobbig när hon dessutom inte lyssnar (selektiv hörsel, någon?).

Sambon sa att med haltin drog hon inget, däremot drog hon som en idiot igen när det åkte av vilket jag förstod att hon skulle göra. Hon är väl inte dum? :p Han föreslår nu att vi använder det åtminstone en period, men själv är jag fortfarande väldigt tveksam... så jag vänder mig till Buke! Vad har ni för tankar/erfarenheter/idéer om halti?
 
Sv: Halti till valp?

Personligen skulle jag slänga haltin och skicka sambo och hund på valpkurs istället. Varken hund eller sambo LÄR sig något av en halti.
 
Sv: Halti till valp?

Valpkurs är redan gjort men med mig som förare, och hon skötte sig jättebra. Men vi har fortfarande problem med att hon drar i koppel. Inte blir det lättare av att man bor mitt i smeten och 1000 olika intressanta saker finns tillgängliga bara man går utanför dörren... :crazy:
 
Sv: Halti till valp?

Jag har ett bra tips att få bort dragandet.
Bestäm att hunden endast får gå jämsides och ut mot sidorna och bakom er, men aldrig framför.
När hunden gör förbi er, så säg tex öhh, vän er mot hunden, håll kopplet så hunden får huvudet mot er och sen går ni framåt och hunden ska backa (man kan alltså få hålla upp kopplet så det är streckt, så hunden inte kan vända sig om). Hunden ska inte få vända sig om för göra det lätt för sig utan den ska backa.
Backa ca 2 meter, stanna till ..står hunden still, säg bra och så fortsätter ni gå framåt. Står inte hunden still, får man backa lite till så det blir besvärligare :angel:
Så fort hunden försöker gå framför igen, så säg öhh och gör om samma sak igen.
Man ska inte vara irriterad eller säga något annat till hunden, utan bara öhh och få den att backa, men man ska gå med bestämda steg mot hunden när den ska backa.

Man ska alltså göra så att när hunden vill dra ska det bli jobbigt och då får man backa :devil:
Att du ska säga öhh, är för hunden ska få en chans att rätta till sig själv, för när du gjort detta några ggr kommer den sätta ordet öhh, ihop med att jag får inte dra.
Kör du detta på varje promenad utan att fuska, så har du snart en hund som inte drar. Och skulle den ändå försöka, så räcker det oftast med ett öhh, så stannar den upp och går där den får gå.
Detta är alltså inget fot, utan den ska få kissa, lukta osv, men inte gå före dig. Vill den tex gå ut åt sidan och lukta ska det vara ok.

Jag kör detta direkt med hundar som drar och jag har aldrig misslyckats. Efter ett tag kan man släppa på regeln om man vill, vilket jag gör. Hunden får då gå före i sträckt koppel, men absolut inte dra. Men minsta tendens till dra, ja då kommer öhhh tillbaka :D

Sen kan du välja vilket ord du vill säga, men öhh tycker jag är lätt att säga. Men absolut inte säga nej, det ordet hör inte hit.
 
Senast ändrad:
Sv: Halti till valp?

Min hund var iofs. vuxen (citationstecken), men ändå, han var komplett omöjlig att gå ut med, varenda promenad var en strid. Konsekvens, vad är det? Muta, vad är det? Arg matte? Fuuuuck you... Han gav blanka fan i precis allt, vi hade testat halvstryp, stryp och sele med samma (icke-)resultat. Så jag skaffade en halti och använde det lilla, lätta valpkopplet av nylon som jag höll mellan tumme och pekfinger. Hunden ogillade den idén extremt - och tre rundor (vid tre olika tillfällen) kring huset senare kunde jag sätta på ett vanligt halsband igen. I valet mellan "nylonsnöre i hela ansiktet" och "skärpa sig på promenaderna" var valet enkelt.

Sedan har han varit bråkig efter det också, men inte alls som han var under den perioden. Nu är han en ängel i jämförelse, även om han går långt ifrån så perfekt och fint som jag ser att "alla andra" hundar gör.

Därmed inte sagt att jag rekommenderar halti, och särskilt inte till en så liten valp, utan jag delger bara min erfarenhet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halti till valp?

Jag använder inte kedja på valpar och därför ej heller halti. I så ung ålder är vanligt halsband och halvstryp det enda jag kan tänka mig. Finns ingen anledning att använda korrigeringsredskap i valpåldern.

Det är istället nu ni ska lära hunden att gå ordentligt i koppel och jag skulle följa Granas tips.
 
Sv: Halti till valp?

ja jag vet är för lat för att googla men vad är en HALTI ??

// vickis nyfiken men lat
 
Sv: Halti till valp?

Vilket bra tips, Grana! :bow:

Jag upplever för tillfället ung. samma problem som TS, men min valp är iofs yngre (tre månader) och bekymret är ännu inte drag i koppel (men kan nog bli). Hunden är emellanåt lika bångstyrig som en unghäst på bakbenen (och det är verkligen så, hon stegrar sig och snor runt som en tok), varvat med tjurrusningar och plötsliga lägganden bakom oss. Ibland kastar hon sig i kopplets längd rätt ned i ett dike för att sedan rulla ned till whatever som hägrar.

Hittills har jag försökt stävja detta genom att bara resolut korta kopplet, ta ett ordentligt tag i det utan att bli hård i handen och helt enkelt sett till att hon håller sig 1) närmare mig (svårare att stegra sig eller bocka) 2) att hon går "fint" intill.

Efter en sådan liten uppsträckning så går hon fint i koppel en stund, till nästa anfall kommer. Jag blir inte arg eller tar i med rösten utan tar under tystnad hand om problemet och berömmer henne sedan lugnt när hon går som jag vill och då släpper jag successivt efter i kopplet.

Ju mer jag tänker på situationen, ju mer inser jag att jag har rätt i min känsla av att det är en häst och inte en hund jag fått i kopplet. Hon svarar på precis samma sätt som en häst gör som får ett fint stöd i handen och där man i princip kan släppa tygeln när man är i balans.

Men om hon börjar dra så skall jag absolut testa din metod. :bow:
 
Sv: Halti till valp?

Det är ju jättebra att du fått en häst i kopplet. För du är ju så duktig med hästar så det där fixar du galant :bow:
 
Sv: Halti till valp?

*KL*

Drar hunden så stanna tills den undrar "hallå matte varför står du bara där o inget gör" dvs den tar ett steg bakåt o kopplet slackar lite. Gå aldrig framåt om kopplet är sträckt. Gör detta på några promenader så ska du se att problemet försvinner.

Kan ta tid de första gångerna men då lär sej hunden att om den drar så kommer den inte framåt.
 
Sv: Halti till valp?

*KL*

Drar hunden så stanna tills den undrar "hallå matte varför står du bara där o inget gör" dvs den tar ett steg bakåt o kopplet slackar lite. Gå aldrig framåt om kopplet är sträckt. Gör detta på några promenader så ska du se att problemet försvinner.

Kan ta tid de första gångerna men då lär sej hunden att om den drar så kommer den inte framåt.
Visst är det underbart med experter!!??!
Hur gör du om hunden reagerar på barn eller andra, ev aggressiva hundar? Står du kvar o väntar ut dem?
O fö behöver man ibland snabbkissa sina hundar, inför nattsömn eller under långa bilresor, hur tycker du att man gör då?

Om man skall följa ditt råd med en hund som drar i kopplet så kommer den inte mer än 5 m fram, stackars hund som inte får någon motion.
 
Sv: Halti till valp?

Nu har jag i och för sig en äldre hund, ingen valp, men min erfarenhet är att hundar ganska snabbt lär sig det där, att dra = kommer inte framåt. Så att de inte skulle få någon motion tror jag inte är någon fara, det är ju inte för tid och evighet man håller på så.

Dessutom är det väl så att det är just när man är i momentet "gå fint" som det gäller, har man givit hunden tillåtelse att gå fritt så får den ju röra sig.

Jag använder fortfarande metoden tvärstanna om min hund börjar dra okontrollerat. Jag har samma ras som Kimz0r, dvs ingen jättehund direkt, men en muskulös och stark rackare som drar kraftigt, vilket inte är jätteskönt om man har artros.

Han klarar att gå fint i vanligt koppel vid alla tillfällen utom om det börjar åska eller om någon smäller smällare eftersom han tyvärr är extremt skotträdd och inte blir riktigt kontaktbar då. Då är det bara en sak som gäller, nämligen hem så fort som möjligt. Det enda som penetrerar hans ångest just då är just det här, drar han som en vansinnig så kommer han ingen vart. Jag har gjort så sedan han var liten, och får han panik om åskan kommer, ja då tycks i alla fall det här hjälpa. Jag säger inte ett smack, bara stannar om han börjar dra, så fort kopplet slaknar (han behöver alltså inte gå fot, bara inte dra som en vettvilling), så går vi igen.

Jag tror alltså det är en metod som fungerar, en hund lär sig rätt så snabbt.

Min hund får larva runt lite som han vill om han inte är under kommando. Men är det "gå fint" som gäller, så ska han gå ungefär vid min sida, och är det "fot" så är det. Däremot gillar jag att gå och fundera för mig själv, och då kan han få traska på som han vill, stanna där han vill, gå före, efter eller vid sidan - så länge jag inte sagt något annat.
 
Sv: Halti till valp?

Släng haltin! Jag vart rekommenderad det (av djuraffären) på min stora hanne som typ inte fatta att lyda utanför brukshundsklubbens planer. :crazy: Använde den varje dag i en månad med massa bråk eftersom han var smart och klia sig på nosen så nosdelen ramla av. Han var iofs äldre när jag testa men ändå. Hur som helst resulterade det bara i att han blev ännu starkare i nacken och därmed kunde dra ännu mer.
Testade även sele osv men han slet sönder allt. Så tillslut gav jag upp och satte på honom ett enkelt läderhalsband och sedan kämpa jag mig grå i 1 månad innan problemet var löst. Jag gjorde då så som någon skrev att när han drog så stanna jag. Detta givetvis efter att han gjort ifrån sig så jag visste att han inte drog för att han var nödig. Tog 3 dagar så börja han fatta och efter 1månad kunde jag ha honom lös och gå fot.

Problemen med honom började när han var drygt 1 år och när jag bad brukshundsklubben om hjälp så vägra de fatta problemet så jag fick liksomlösa det själv.
 
Sv: Halti till valp?

*kl*

Tack för alla svar! Haltin ska lämnas tillbaka idag och sen ska vi testa Granas tips :). Det här med att stanna och vänta ut henne har vi redan testat, och det fungerar inte nämnvärt på denna tös. Hon hittar nämligen på andra saker att göra om matte bara står och glor... :grin:

Dessutom, eftersom vi befinner oss mitt i smeten, så måste det vara något som gör att hon rör på sig, oavsett riktning, om någon förstår hur jag menar. Annars lär det inte dröja länge förrän hon blir överkörd av en spårvagn, hoppar på både barn och vuxna som står vid glasskiosken vid vårt promenadstråk (som för övrigt är norra Europas längsta = en hel del folk och hundar) och stå och spänna sig farligt nära andra hundar... :angel:
 
Sv: Halti till valp?

Det är ju jättebra att du fått en häst i kopplet. För du är ju så duktig med hästar så det där fixar du galant :bow:

Äsch... :o

Men jag skall uppriktigt säga att jag är glad över denna upptäckt. Hon reagerar på samma vis som hästar när det gäller skumma nya saker längs den vanliga promenadvägen eller om folk beter sig lite udda.

Kanske är det ett tecken på osäker (dålig?) mentalitet, men jag känner mig "hemma" med detta beteendet och reagerar intuitivt på ett sätt som verkar fungera för henne. Hon har den senaste veckan visat mer och mer tillit och förtroende, ja på hästvis då... :angel:

Det blir nog bra med tiden. Jag som alltid haft lite dåligt självförtroende när det gäller kommunikationen med hundar (hästar är alltid, alltid tusen gånger enklare, kanske för att de är dummare? ;) ) känner för första gången att det här kommer jag att ro i land. :bump:

Om inget oförutsett inträffar förstås och hon ändrar personlighet så klart.
 
Sv: Halti till valp?

*kl*

Tack för alla svar! Haltin ska lämnas tillbaka idag och sen ska vi testa Granas tips :). Det här med att stanna och vänta ut henne har vi redan testat, och det fungerar inte nämnvärt på denna tös. Hon hittar nämligen på andra saker att göra om matte bara står och glor... :grin:

Dessutom, eftersom vi befinner oss mitt i smeten, så måste det vara något som gör att hon rör på sig, oavsett riktning, om någon förstår hur jag menar. Annars lär det inte dröja länge förrän hon blir överkörd av en spårvagn, hoppar på både barn och vuxna som står vid glasskiosken vid vårt promenadstråk (som för övrigt är norra Europas längsta = en hel del folk och hundar) och stå och spänna sig farligt nära andra hundar... :angel:

Utväntningar fungerar enligt min mening urdåligt på alla hundar som har någon som helst initiativförmåga. :cool:

Jag tror Granas råd är riktigt bra. jag önskar jag hade gjort så med vår tax som drog och drog och drog... Han fungerade inte alls på utväntning utan blev mest hysterisk över att ingenting hände och så snart jag tog ett steg när han lugnat sig så var vi på ruta ett igen.

Han fungerade ganska bra på kommandot "fiiiint nu", men då gick han liksom fot på håll och iddes inte nosa, så det var egentligen ingen bra lösning som jag kan rekommendera heller.

Just det här som Grana tar upp, att göra situationen lite obehaglig och krävande för hunden där du begär hennes uppmärksamhet och respekt, det tror jag är synnerigen effektivt.
 
Sv: Halti till valp?

men min erfarenhet är att hundar ganska snabbt lär sig det där, att dra = kommer inte framåt.
Jag tror alltså det är en metod som fungerar, en hund lär sig rätt så snabbt.
Fungerar inte på alla hundar. De har övat så med svägerskans hund, vilket resulterat i att hunden drar som en tok - backar ett steg så kopplet slakar lite -drar som en tok -backar ett steg osv hela promenaden...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 990
Senast: Aningsfull
·
Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 882
Senast: skuggan_
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp