Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Anna

Trådstartare
Rubriken säger väl allt ;)

Jag ser väldigt lite på TV men gillar skarpt Halv åtta hos mig.

Vad skulle du servera som trerätters om du var deltagare i programmet?

(För de som inte sett det handlar det alltså om fyra personer i samma stad eller område som bjuder varann på middag i hemmet en kväll var måndag-torsdag, betygsätter värden efter varje middag och personen med flest poäng vinner en pengasumma.)
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Förrätt var svårt :D

Som varmrätt skulle jag ha älghjärpar med ugnsrostad potatis och gräddsås, efterrätt vitchokladpannacotta med hjortrongelé.

Vad skulle du bjuda på?
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Tål att funderas på. Om man skulle gå efter segern och välja nåt som faller alla väl i smaken. Eller om man skulle inrikta sig på nåt mera vågat.
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Förrätt:
Nykokta rödbetor på en bädd av ruccola med getost på som smälter lite, rostade pinjenötter strösslat och hjortronglaze ringlat över.

Varmrätt:
Svårare. Troligen lokalproducerat lamm, gärna ytterfilé, som marineras med citron och färska kryddor, steks lätt och kokar färdigt i marinaden. Marinaden/skyn reds sen av till sås. Till detta skulle jag nog servera en kornotto (risotto på matkorn) eller rösti. Sallad på så färska grönsaker som möjligt till. Kanske en ugnsrostad tomat också.

Efterrätt:
Där finns det lite olika val.
Polkamousse
Limemarinerade jordgubbar med basilika som varvas i ett glas med digestive/smör-smul och turkisk yoghurt med lite lemoncurd i.
Turkisk yoghurt+lemoncurdblandningen serveras med granatäppelkärnor, osaltade cashewnötter och lite flytande honung ringlad på toppen.

Min meny är nog ganska somrig så jag måste vara med i ett sommarprogram ;)
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Gillar oxå halv åtta även om berättarrösten ibland kan bli lite väl entusiastisk och skämtglad. Alltid bra att ha som bakgrund när man lagar mat ;)

Jag sitter och funderar på en middag till min fd arbetskompis som jag bjudit på lördag. såhär ser min meny ut.

Förrätt: Musslor - moules marinières
Middag: http://www.tasteline.com/Recept/Hel...a__smorfrasta_kantareller_och_kramig_savoykal
Efterrätt: (med tanke på att det är november) - Pepparkaksparfait med lingon och kanel
hade det varit sommar hade det blivit Gino.
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Förrätt:
alt. 1: Västerbottensostpaj med små skivor av lokalproducerat älgkött, renkött och nötkött.
alt. 2: En krispig tunnbrödskorg med en gravadlaxmousse med citron och dill.

Varmrätt:
Lokalproducerad oxfilé tournedo marinerat i rödvin med en karamellsås och råstekt potatis.

Efterrätt:
alt. 1: Vaniljpanacotta m. hallonspegel
alt. 2: Glace au four
alt. 3: En krispig ananaspaj m. egengjord vaniljglass med stråk av choklad.
 
Senast ändrad:
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Min man serverade:

Förrätt: Sikromsvulkan

Varmrätt: Gräsandsbröst med gorgonzolasmaksatt potatismos och rostade rotfrukter

Efterrätt: Basilikaparfait med jordgubbsratatouille

:d
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Jag kommer gärna till sommaren!

Och vad skulle jag bjuda på då?

Förrätt: (Ninnurur snodde en av mina godaste)
till sommarprogrammet
Grönpepparaté med säsongens goda frukter(carambole, jordgubbe, mango eller så) och cumberlandssås
till vinterprogrammet
Grön ärtsoppa med rivet äpple, några räkor och om man vill lite pepparrotsvisp

Varmrätt till sommarprogrammet:
Rimmad torsk som kokas precis lagomt, men nypotatis, färskriven pepparrot och skirat smör. Och en grön sallad (gurka, sallad, sockerärter, avokado och lite fetaost)
till vinterprogrammet: (även här gör Ninnurur en variant på en av mina specialare så jag hittar på nåt annat)
En gryta med smak av citron och bacon, till denna kokt ris. En sallad med många ingredienser, gurka, paprika, körsbärstomat, salladsblad, sockerärtor, röd lök och tadaaa fetaost.

Till efterrätt:
Äppelknyten(smördeg med äppelbitar, valnötter och kanel) med vaniljkesella eller glass.
eller
(som jag ska tillverka för första gången imorgon)
en paj med pajskal av digestivekex och en limesmakande fyllning. Inte en cheesecake, utan med kondenserad mjölk
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Förrätt: rostade mackor med romsås. Rosévin.
Huvudrutt: surströmming med lök, såser. Potatis. Självklart nubbe lr två. Öl och coca cola och vin om nån vill ha.
Efterrätt: kladdkaka med glass, hallon, grädde och maränger. Kaffe, te och choklad, varm.

Oj vad sugen jag blev nu :D!
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Jag kommer gärna till dig också! Vi verkar ha liknande smakpalett ;)
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Har en ide en trerätters som jag tänkt bjuda föräldrarna på lagom till halloween, har dock inte blivit av än, men jag är grymt sugen på att laga den och det känns som att det passar såhär på hösten:

Förrätt: Pumpasoppa
Varmrätt: En god köttbit serverad med rotfrukter och pumpa rostade i ugn, pumpapuré och rödvinssås
Efterrätt: Pumpapaj med pekanötter på serverad med vaniljglass
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

förrätt
Parmesanskålar med kaninstuvning, palsternackspuré, dillsås och nåt litet ärtskott.
eller
jordärtskockssoppa med hemmagjorde tortellini fyllda med ricottaost och spenat, ihop med parmesanchips. Gärna champagne till eller ett riktigt torrt vitt vin, kanske bin 65 om man vill köra på lite budget.

huvudrätt
rådjursfile lagat med sous wide teknik, spröd potatisbakelse, calvadossås och lite ångkokta, spröda primörer. Gärna Amarone till, eller apassioment edizone oro om man vill ha ett aromrikt vin från italien som kostar under hundringen.

efterrätt
lingonsorbet, chokladmousse på anglaiseteknik, björnbärsmoulin, en mandelkrisp och lite sockerdekor serverat med Moet.
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Jag dör lite till din meny, tänkte du stekt eller rått kött till förrätten?

Vad jag skulle servera är högst oklart, huvudrätten hade varit älg eller kanin iallafall!
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Men varför har vi inte en halv åtta hos mig på riktigt???
Såg att ungdom hade det, så jag anmälde mig innan jag fattade att jag var för gammal :D
Kom igen! Det blir ju skitkul!!!!
 
Sv: Halv åtta hos mig - vad skulle du servera?

Jag dör lite till din meny, tänkte du stekt eller rått kött till förrätten?

Vad jag skulle servera är högst oklart, huvudrätten hade varit älg eller kanin iallafall!

Du är så välkommen :)
Jag tänkte en skiva rått av varje och sen rökt ren, stekt nöt och älgen har jag inte bestämt mig =)
 

Liknande trådar

Tjatter Vi hade en tråd förra hösten om vad vi skulle bjuda på om vi var med i Halv åtta hos mig. Nu, 10 månader senare, kanske vi har provat...
Svar
1
· Visningar
455
Senast: Anna
·
Tjatter Deltagare: bollen__ cirkus Ferrari Habina Klara Koppen Lobelia MikaTela Mirtai quarter4ever Snurrfian Regler *Var snälla och trevliga...
18 19 20
Svar
380
· Visningar
14 315
Senast: LenaH
·
Äldre Hej alla fina bukare! Jag har funderat på en sak ett tag, som jag tänkte höra ifall det kan finnas något intresse för, det hade vart...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: Jenka
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ivan Zulueta, sambo med hoppningens förbundskapten Sylve Söderstrand, är känd för att laga god mat på JumpClubs anläggning...
Svar
0
· Visningar
2 069
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp