Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

mackvack

Trådstartare
Då börjar vi gå in i ruggtiderna och min älskade lilla ponny har satt sin tjocka päls och svettas därefter .. Så nu har jag bestämt mig för att klippa henne - men problemet är att hon går på lösdrift och jag vill täcke henne så lite som möjligt. Så min första tanke var att bara klippa halva halsen, bogen och sen snett bakåt så själva klippningen slutar typ där sadelgjorden slutar. Så rygg, länd och mage fortf. är täckt av gosig päls ;)

MEN, nu börjar jag fundera på att kanske ta hela halsen? Blir det någon skillnad "frysmässigt" ?

Hon är inte direkt frysen av sig så jag tror hon kommer kunna gå otäckad med halvklippning (om det inte är snöblask-som-blir-is-storm ..).
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Klipp hela nu och mindre när det är kallare. Sen hela till våren igen. Så brukar jag göra:)
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Håller med om att ta mer av halsen nu och till våren, då det är nu när det fortfarande är varmt ute som pälsen blir för varm. Sen växer pälsen ut igen lagom tills det blir källare :)
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Jag klipper bara halvhals såhär sent -om inte hästen klipps mer o täckas. Jag gillar inte när de blir blöta inpå huden när det regnar. Klipper man bara halva halsen brukar det klara sig trots ihärdigt regn. Dock har jag klippt hela halsen i augusti/september så den är en omgång tunnare iaf :)

Däremot kan jag klippa mer på den sida manen hänger eftersom mina hästar i två av tre har mycket tjock och lång man som skyddar.
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Jag har faktiskt klippt hela halsen av estetiska skäl, får jag erkänna. Har inte täckat och inte upplevt art de fryser.
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Fördelen med att klippa halva halsen är att regnet rinner av bakåt längs med den oklippta pälsen. Är de helklippta på halsen blir de oftast väldigt blöta där de är klippta. Men det beror ju även på hur mycket man hästen har. På min nordsvensk helklippte jag halsen medan fjordingen halvklippte jag.

Jag brukar även klippa under magen nu men skippa det i vinter.
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Fördelen med att klippa halva halsen är att regnet rinner av bakåt längs med den oklippta pälsen. Är de helklippta på halsen blir de oftast väldigt blöta där de är klippta. Men det beror ju även på hur mycket man hästen har. På min nordsvensk helklippte jag halsen medan fjordingen halvklippte jag.

Jag brukar även klippa under magen nu men skippa det i vinter.

Min har man på båda sidor så regnet rinner längs med den hehe:)
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Det vart halva halsen, av den enkla anledningen att vi inte ville bråka vid hennes öron ;) Hon är bara 4 år och det var första gången hon vart klippt. Hon stod och sov mest hela tiden, men öronen är hon lite känslig med så det får vi träna vidare på så kanske det blir hela nästa gång ;)
 
Sv: Halva/hela halsen klippt - någon skillnad?

Eftersom hästar öht inte släpper ut ngn primär värme via halsen så går det utmärkt med hela halsen klippt ...

De hushåller primärt med värmen via rygg, länd och kors ....
 

Liknande trådar

Hästvård har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom.. blir ingen helklippning utan någon form av...
2
Svar
28
· Visningar
2 581
Senast: Buck
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 887
Senast: Kiwifrukt
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 121
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag tycker vi behöver en klipptråd! Det börjar ju bli dags och varje år så skapas det ju många trådar om klippa/inte klippa, hur klippa...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
47 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp