Halvakut fråga: Kan även betfiber "ersätta" grovfoder/hösilage?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Behöver lite akut ha svar på följande:

Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt) betfibrer/dygn + 200 gr lucernhack + 50 gr Yea-Sacc.
Han är helt IR, extremt lättfödd och har därtill en känslig mage.

På grund av strul och förväxling med leveransen av hösilaget står vi bara med en felaktig sort, fram tills nästa torsdag (6 dagar).
För att rädda upp situationen på mest skonsamma sätt för honom, funderar jag på att ge följande under dessa 6 dagar (per dygn):
5-7 kg betfibrer
2-3 kg lucernhack
1-2 kg av det felaktiga hösilaget

Tänker på det här med tuggbehov och magen ang. att inte ge så mycket stråfoder. Men samtidigt är det en relativt kort tid, jag skulle ändå inte hinna vänja över på det felaktiga, för att sedan vänja tillbaka på det rätta. Går det att ge stora mängder betfibrer, under en kortare tid, tillsammans med lucernhack och lite grovfoder, som ersättning för stråfoder?

Ropar kanske främst på @TinyWiny men givetvis även andra som kan ha koll och kanske t.om. erfarenhet av att ge stora mängder betfiber?
 
Behöver lite akut ha svar på följande:

Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt) betfibrer/dygn + 200 gr lucernhack + 50 gr Yea-Sacc.
Han är helt IR, extremt lättfödd och har därtill en känslig mage.

På grund av strul och förväxling med leveransen av hösilaget står vi bara med en felaktig sort, fram tills nästa torsdag (6 dagar).
För att rädda upp situationen på mest skonsamma sätt för honom, funderar jag på att ge följande under dessa 6 dagar (per dygn):
5-7 kg betfibrer
2-3 kg lucernhack
1-2 kg av det felaktiga hösilaget

Tänker på det här med tuggbehov och magen ang. att inte ge så mycket stråfoder. Men samtidigt är det en relativt kort tid, jag skulle ändå inte hinna vänja över på det felaktiga, för att sedan vänja tillbaka på det rätta. Går det att ge stora mängder betfibrer, under en kortare tid, tillsammans med lucernhack och lite grovfoder, som ersättning för stråfoder?

Ropar kanske främst på @TinyWiny men givetvis även andra som kan ha koll och kanske t.om. erfarenhet av att ge stora mängder betfiber?
Jag skulle nog inte rakt av ge så mycket betfiber men däremot höja till några kilo och ge lika mycket lucern. Kanske ge hälften av behovet i betfiber/lucern och resten av behovet som hösilage. Var mycket uppmärksam hur du än gör och trippla yea-saccdosen så får han hjälp den vägen med. Du bör sedan fortsätt med iallafall dubbel dos yea-sacc i tre veckor efter att du har fått hem det rätta hösilaget innan du går ner till normaldosen.

Det går bra att ge stora mängder betfiber som ju är ett grovfoder även under längre tid men precis som med allt annat så finns det de som reagerar så man måste ha stenkoll på hur just ens egna individ reagerar. Jag gav själv mitt förra sto som var kolikhäst 7 kg betfor när hennes tänder blev så dåliga att hon inte längre klarade av att tugga tillräckligt för att få i sig näringen. Hon fick då normal giva hö ändå så tuggtiden, även om hon inte tog upp näringen, blev tillgodosedd. Nu minns jag inte hur länge hon fick det innan det blev så illa att hon fick somna in men det handlade iallafall om månader.
 
Jag skulle nog inte rakt av ge så mycket betfiber men däremot höja till några kilo och ge lika mycket lucern. Kanske ge hälften av behovet i betfiber/lucern och resten av behovet som hösilage. Var mycket uppmärksam hur du än gör och trippla yea-saccdosen så får han hjälp den vägen med. Du bör sedan fortsätt med iallafall dubbel dos yea-sacc i tre veckor efter att du har fått hem det rätta hösilaget innan du går ner till normaldosen.

Det går bra att ge stora mängder betfiber som ju är ett grovfoder även under längre tid men precis som med allt annat så finns det de som reagerar så man måste ha stenkoll på hur just ens egna individ reagerar. Jag gav själv min förra häst som var kolikhäst 7 kg betfor när hennes tänder blev så dåliga att hon inte längre klarade av att tugga tillräckligt för att få i sig näringen. Hon fick då normal giva hö ändå så tuggtiden, även om hon inte tog upp näringen, blev tillgodosedd. Nu minns jag inte hur länge hon fick det innan det blev så illa att hon fick somna in men det handlade iallafall om månader.

Åh, tack så jättemycket för snabbt svar! :bow: :bow: :bow:
Nej, Yea-Saccen är det minsta bekymret, den gör jag utan problem åt bara på denna vecka om det är så.
Jo, 50/50 skulle nog kunna funka också, alltså typ 3 kg lucern, 3 kg betfiber och 2 kg felaktigt hösilage. Däremot vet jag att han inte är överförtjust i stora mängder lucern tyvärr, så mer än 3, max 4 kg/dygn skulle jag garanterat inte få i honom tyvärr...
Men då kör jag på det till att börja med iaf :up: Återigen, stort tack för snabbt svar! :heart
 
Är det felaktiga helt fel värden eller? Egentligen är ju varje öppnad hösilagebal nytt foder. Man kan aldrig vara säker på det är från samma fält om man inte tar höet själv. Jag hade fodrat med det felaktiga istället för att klabba med foderstaten.

Nej, men alltså från helt olika fält, med helt annan struktur och heeelt annan värdebild (läs högre socker och energi). Även fått detta bekräftat av leverantören. Så nej, vill helst inte ge av de nya fodret, eller bara i minsta möjliga mån.
 
Betfiber är grovfoder men hade inte höjt massor så snabbt och för så kort period hellre höjt lucernet isåfall. Du har inte möjlighet att ge lite halm? Hästen går ju inte ned i vikt på en vecka så jag hade hellre velat åt tuggtid än ngt annat under den korta perioden.
 
Betfiber är grovfoder men hade inte höjt massor så snabbt och för så kort period hellre höjt lucernet isåfall. Du har inte möjlighet att ge lite halm? Hästen går ju inte ned i vikt på en vecka så jag hade hellre velat åt tuggtid än ngt annat under den korta perioden.

Dessvärre finns inte halm att tillgå. :(
Jo, lucernet tänkte jag också på primärt, men jag vet sedan innan (då visserligen bara 2 dagar) att han inte äter äter mer än typ 3.5-4 kg lucern, det tar liksom stopp där, så betfibrerna behöver ju också höjas...
 
Jag förstår inte logiken i att ersätta ett felaktigt hösilage med en helt annan fodersort om man har en häst med känslig mage?

Finns det möjlighet att få hem det felaktiga fodret tidigare så du kan blanda ut 50/50 med ditt nuvarande?

Nej, alltså jag har det felaktiga nu, men det rätta kommer på torsdag.
De andra fodersorterna, betfiber och lucern, äter han ju redan. Bara inte i de mängderna.
 
Det är ju ändå väldigt stor skillnad på konserverat gräs och sockerbetor.

Va skiljer det i värde från det rätta hösilage då?


Jo, men det är ju ändå grovfoder. Sen är han van att få relativt stora givor betfibrer också (i samband med tävling kan han äta 1-1.2 kg torrvikt!)

Det här ligger skyhögt i socker, högt i energi och väldigt lågt i protein. Det rätta är precis omvänt.
 
Köper det på den lokala foderbutiken. Kommer inte exakt ihåg vad märket heter, någonting med "Hippo" i en svart 3 kg burk har jag för mig.

Ja ok, det är samma som jag har men jag tycker inte det funkar sådär jättebra.. Har en som blir lös av hösilaget och det är omöjligt att få tag i hö.
 
Dessvärre finns inte halm att tillgå. :(
Jo, lucernet tänkte jag också på primärt, men jag vet sedan innan (då visserligen bara 2 dagar) att han inte äter äter mer än typ 3.5-4 kg lucern, det tar liksom stopp där, så betfibrerna behöver ju också höjas...

Fast om det rätta kommer på torsdag hade jag inte panikhöjt några givor utan isåfall erbjudit existerande foder och bara höjt det lite av det han redan får, ffa då lucernet så mycket han nu äter av det. Han får ju rätt lite silage redan från början .
 
Jo, men det är ju ändå grovfoder. Sen är han van att få relativt stora givor betfibrer också (i samband med tävling kan han äta 1-1.2 kg torrvikt!)

Det här ligger skyhögt i socker, högt i energi och väldigt lågt i protein. Det rätta är precis omvänt.

Ja det är ju pest eller kolera. Jag personligen hade nog ändå valt att ge hösilaget.

Betfiber är dock inte per automatik eller begreppsmässigt ekvivalent med ”sockerbeta” 👍

Jag är inte exakt insatt i hur processen går till men betfiber har en gång i tiden varit en sockerbeta. Ville mest belysa skillnaden av fodersorter även om de båda räknas som grovfoder.
 
Fast om det rätta kommer på torsdag hade jag inte panikhöjt några givor utan isåfall erbjudit existerande foder och bara höjt det lite av det han redan får, ffa då lucernet så mycket han nu äter av det. Han får ju rätt lite silage redan från början .

Jo, det har du ju rätt i! :) Det är nog jag som tänker att det är värre än det är, det är ju trots allt "bara" 5.5 dagar det handlar om.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 621
Hästvård Min unghäst (val -09) har varit lös i magen sedan de började få hösilage. Det gick bra så länge ett mål bestod av hö och så länge det...
2
Svar
30
· Visningar
4 020
Senast: A_NN_A
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Kaki
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 380
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp