Halvakut fråga: Kan även betfiber "ersätta" grovfoder/hösilage?

Fast silaget måste jag ju i princip ta bort helt med tanke på vilka värden det är :(
Öka lucernet (och betfibrerna) tänkte jag ändå! :)

Jag har iof svårt att se paniken ang detta ”fel” grovfoder också. Din häst har inga sjukdomsproblem som jag fattat det, och såvida du inte har tvärslut på silaget han ”ska” ha så är det ju inte värre att ge det andra några dagar än det är att panikhöja resten av foderstaten (lucern, betfiber) liksom för 5 dagar.
 
Jag är inte exakt insatt i hur processen går till men betfiber har en gång i tiden varit en sockerbeta. Ville mest belysa skillnaden av fodersorter även om de båda räknas som grovfoder.

Som sagt är inte betfiber sockerbeta i sig, jag tycker det är viktigt att uppmärksamma då många missar att det skiljer sig i foder och process om det är sockerbeta man fodrar med eller betfiber .

Men ja - det är vilseledande för många med alla fodermärken och ffa om man inte själv riktigt vet/förstår skillnader osv .

Just fodermarknaden är en djungel och många fastnar i vilseledande reklam osv pga hur de olika fodren och märkena marknadsförs . Man behöver som konsument läsa på och skaffa sig insikt i vad det är man läser ang innehåll osv.

Det är fö samma med alla djurfoder på marknaden .
 
Sen allmänt @Dressyrtjejen_97 så det är inte svårt att få tag i en rundbal halm varken allmänt eller i år att ha som tillägg till din foderstat. Billigt är det - och en rundbal till en enda häst räcker väldigt länge att ha som extra sysselsättning/tugg i en höpåse i boxen tex .

Åh, det hade jag inte koll på! Tack så mycket! :bow:
Hade nämligen fått för mig att det även var halmbrist i år?
 
Beror nog på var man bor. Här är extrem brist. Jag hade tur och fick tag på. För 3 kr/kg. Men finns halm få tag i hos er är det ju den bästa lösningen.

Alltså jag vet inte eftersom att jag aldrig letat....
Men någon annan här kanske vet hur det ser ut med halmtillgången i Mälardalen? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 638
Hästvård Min unghäst (val -09) har varit lös i magen sedan de började få hösilage. Det gick bra så länge ett mål bestod av hö och så länge det...
2
Svar
30
· Visningar
4 025
Senast: A_NN_A
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Senast: Kaki
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 381
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp