Halvakut fråga: Kan även betfiber "ersätta" grovfoder/hösilage?

Hur fördelningen ser ut vet jag inte, men hur du har missat att det finns massa foder till salu på blocket förstår jag faktiskt inte.
Hitta ny stallplats via blocket är ju inte heller ovanligt.

Att det annonserades ut (enstaka) stallplatser på Blocket visste jag, men inte foder! Är dock nästan aldrig inne på Blocket, så kan vara därför...
 
Använd fritextsökning och skriv halm.
Det finns till och med i en grannkommun till där du bor

Om man nu ska vara petig ( :p ): Hittade ingen annons i en grannkommun, dock en gammal dito i samma kommun som jag bor ;)
Men det verkade ju finnas en hel del om man sökte på hela Mälardalen! Hur kan jag ha missat det?! :eek:
 
Som sagt är inte betfiber sockerbeta i sig, jag tycker det är viktigt att uppmärksamma då många missar att det skiljer sig i foder och process om det är sockerbeta man fodrar med eller betfiber .

Men ja - det är vilseledande för många med alla fodermärken och ffa om man inte själv riktigt vet/förstår skillnader osv .

Just fodermarknaden är en djungel och många fastnar i vilseledande reklam osv pga hur de olika fodren och märkena marknadsförs . Man behöver som konsument läsa på och skaffa sig insikt i vad det är man läser ang innehåll osv.

Det är fö samma med alla djurfoder på marknaden .

Det ligger väl ändå i varje hästägares egenintresse att kolla upp vad man ger hästen för mat.

Jag är fullt insatt i olika fodertyper. Så du behöver inte förklara för mig.
 
Om man nu ska vara petig ( :p ): Hittade ingen annons i en grannkommun, dock en gammal dito i samma kommun som jag bor ;)
Men det verkade ju finnas en hel del om man sökte på hela Mälardalen! Hur kan jag ha missat det?! :eek:
Men gulle, jag menar inte att vara elak mer gulligt för det var lite gulligt tycker jag, kram. På blocket köper man hästkärror och gärna foder. Atl har foderannonser också. Det finns många som inte tycker att Facebook ska ha världsherravälde över internet eller åtminstone några individer finns det.
 
Men gulle, jag menar inte att vara elak mer gulligt för det var lite gulligt tycker jag, kram. På blocket köper man hästkärror och gärna foder. Atl har foderannonser också. Det finns många som inte tycker att Facebook ska ha världsherravälde över internet eller åtminstone några individer finns det.

Hahaha ingen fara :D
När jag ska leta hästgrejer tittar jag på 1. FB och 2. HästNet. :p
Att man kunde köpa hästtransporter på Blocket visste jag, samt att det fanns enstaka andra annonser (stallplatser, hästar och prylar) men inte att folk i någon omfattning annonserade om foder där :eek:
 
Hahaha ingen fara :D
När jag ska leta hästgrejer tittar jag på 1. FB och 2. HästNet. :p
Att man kunde köpa hästtransporter på Blocket visste jag, samt att det fanns enstaka andra annonser (stallplatser, hästar och prylar) men inte att folk i någon omfattning annonserade om foder där :eek:

Förlåt, men jag kan inte låta bli att bli full i skratt varje gång du använder :eek: om saker som inte är särskilt chockerande alls :D

Blocket har funnits sen någon gång på 90-talet och är nog fortfarande typ Sveriges största site med köp- och säljannonser. Varför skulle hästrelaterade annonser inte finnas där?
 
Förlåt, men jag kan inte låta bli att bli full i skratt varje gång du använder :eek: om saker som inte är särskilt chockerande alls :D

Blocket har funnits sen någon gång på 90-talet och är nog fortfarande typ Sveriges största site med köp- och säljannonser. Varför skulle hästrelaterade annonser inte finnas där?

Jo, att Blocket är stora på den mesta bråten visste jag, men inte att de var såpass stora på hästgrejer i allmänhet och foder i synnerhet ;)
 
Behöver lite akut ha svar på följande:

Grundförutsättningar: H.H står idag på 9 kg hösilage (TS-H ca. 75%) + 500 gr (torrvikt) betfibrer/dygn + 200 gr lucernhack + 50 gr Yea-Sacc.
Han är helt IR, extremt lättfödd och har därtill en känslig mage.

På grund av strul och förväxling med leveransen av hösilaget står vi bara med en felaktig sort, fram tills nästa torsdag (6 dagar).
För att rädda upp situationen på mest skonsamma sätt för honom, funderar jag på att ge följande under dessa 6 dagar (per dygn):
5-7 kg betfibrer
2-3 kg lucernhack
1-2 kg av det felaktiga hösilaget

Tänker på det här med tuggbehov och magen ang. att inte ge så mycket stråfoder. Men samtidigt är det en relativt kort tid, jag skulle ändå inte hinna vänja över på det felaktiga, för att sedan vänja tillbaka på det rätta. Går det att ge stora mängder betfibrer, under en kortare tid, tillsammans med lucernhack och lite grovfoder, som ersättning för stråfoder?

Ropar kanske främst på @TinyWiny men givetvis även andra som kan ha koll och kanske t.om. erfarenhet av att ge stora mängder betfiber?
Åh, det hade jag inte koll på! Tack så mycket! :bow:
Hade nämligen fått för mig att det även var halmbrist i år?
Synd att du bor lite långt från mig, hade kunnat avvara en del halm.. ;)
 
Hahaha ingen fara :D
När jag ska leta hästgrejer tittar jag på 1. FB och 2. HästNet. :p
Att man kunde köpa hästtransporter på Blocket visste jag, samt att det fanns enstaka andra annonser (stallplatser, hästar och prylar) men inte att folk i någon omfattning annonserade om foder där :eek:
Jamen du, nu kan jag få vara lite nostalgisk lantbruksnet finns fortfarande kvar men hö kom man till nya hästnet. Getter etc går fortfarande att köpa på gamla lantbruksnet. Jag har snålat lite med halm i lösdriften, de har varit inne på natten, men nu ska de få fint till jul. Det verkar ju finnas halm att få tag på finns säkert om ett tag också. Tradera är väl värdelös på hästgrejor , eller? Nu frågar jag på kanske avigt sätt.
 
Aldrig att jag hade ändrat så drastiskt i foderstaten för 6 dagar med fel värden på höet. Min mara som jag är 99% säker har EMS hade jag gett silaget med 20% socker i sex dagar. Hade förstås satt i blöt och lakat ur, men hade aldrig vågat byta ut mot 4kg lusern och bara ge 2kg hö att tugga på.
 
Nu har jag testat dieten i (typ) 1 dygn. Blev följande:
4 kg lucernhack
2.5 kg betfibrer
2.5 kg felaktigt hösilage

Han verkar överlycklig över dieten (:crazy:) och hans mage har hittills inte klagat. Hoppas det fortsätter så. :up:
 
Det ligger väl ändå i varje hästägares egenintresse att kolla upp vad man ger hästen för mat.

Jag är fullt insatt i olika fodertyper. Så du behöver inte förklara för mig.


Det är ingen förklaring till dig specifikt, det är en reflektion i sammanhanget . Det finns gott om hästägare som blir lockade av marknadsföringen av foder utan att egentligen sätta sig in. Foderindustrin är en oerhört gynnsam industri från producenternas sida just av dessa orsaker .
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Hästvård Min unghäst (val -09) har varit lös i magen sedan de började få hösilage. Det gick bra så länge ett mål bestod av hö och så länge det...
2
Svar
30
· Visningar
4 011
Senast: A_NN_A
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: Kaki
·
C
Hästvård http://www.ridsport.se/norrbotten/magsar_hos_hast.htm http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf Fäljande text finns...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp