Halvblod eller varmblod? (utbruten från Dressyrsnackis 14)

LiZH

Trådstartare
Hoppar in här med en fråga (hoppas det är ok). Jag redigerar ett manus och diskuterar just nu med redaktören. Jag har skrivit (i en dialog) “Jag är inte säker på att halvblod framavlade för dressyr skulle trivas lika bra med det”. Redaktören menar att det ska vara varmblod- och jag, som avdankad hästtjej, blir osäker. Personen som säger meningen föder upp dressyrhästar (i Sverige).
Vad är mer rätt: halvblod eller varmblod?
Jag har varit helt säker på att det är halvblod min romankaraktär föder upp- men säger man hellre varmblod numer? Eller är varmblod mer lämpade för dressyr än halvblod?

ursäkta virrig fråga- dels är jag i redigeringsdimma, dessutom är det länge sedan jag höll på med hästar (resonemanget i boken om hästar är endast ett litet sidospår. Men det ska ju ändå vara trovärdigt)
 
Hoppar in här med en fråga (hoppas det är ok). Jag redigerar ett manus och diskuterar just nu med redaktören. Jag har skrivit (i en dialog) “Jag är inte säker på att halvblod framavlade för dressyr skulle trivas lika bra med det”. Redaktören menar att det ska vara varmblod- och jag, som avdankad hästtjej, blir osäker. Personen som säger meningen föder upp dressyrhästar (i Sverige).
Vad är mer rätt: halvblod eller varmblod?
Jag har varit helt säker på att det är halvblod min romankaraktär föder upp- men säger man hellre varmblod numer? Eller är varmblod mer lämpade för dressyr än halvblod?

ursäkta virrig fråga- dels är jag i redigeringsdimma, dessutom är det länge sedan jag höll på med hästar (resonemanget i boken om hästar är endast ett litet sidospår. Men det ska ju ändå vara trovärdigt)
Skulle säga varmblod efter som det heter swedish warmblood
 
Hoppar in här med en fråga (hoppas det är ok). Jag redigerar ett manus och diskuterar just nu med redaktören. Jag har skrivit (i en dialog) “Jag är inte säker på att halvblod framavlade för dressyr skulle trivas lika bra med det”. Redaktören menar att det ska vara varmblod- och jag, som avdankad hästtjej, blir osäker. Personen som säger meningen föder upp dressyrhästar (i Sverige).
Vad är mer rätt: halvblod eller varmblod?
Jag har varit helt säker på att det är halvblod min romankaraktär föder upp- men säger man hellre varmblod numer? Eller är varmblod mer lämpade för dressyr än halvblod?

ursäkta virrig fråga- dels är jag i redigeringsdimma, dessutom är det länge sedan jag höll på med hästar (resonemanget i boken om hästar är endast ett litet sidospår. Men det ska ju ändå vara trovärdigt)
Skulle säga att båda är korrekta men det beror på vad du menar. De flesta ridhästraser benämns idag med varmblod: svenskt varmblod, danskt varmblod osv. I vardagligt tal kan man fortfarade säga halvblod när man pratar om "vanliga storhästar", skulle nästan säga att det är det vanligaste iallafall i mina kretsar.
 
Skulle säga att båda är korrekta men det beror på vad du menar. De flesta ridhästraser benämns idag med varmblod: svenskt varmblod, danskt varmblod osv. I vardagligt tal kan man fortfarade säga halvblod när man pratar om "vanliga storhästar", skulle nästan säga att det är det vanligaste iallafall i mina kretsar.
Kan det ha varit annorlunda förut? Jag minns mest att vi pratade om svenska halvblod(1980-1990 talet typ).
Scenen ifråga utspelar sig i mitten av 1960-talet.
 
Kan det ha varit annorlunda förut? Jag minns mest att vi pratade om svenska halvblod(1980-1990 talet typ).
Scenen ifråga utspelar sig i mitten av 1960-talet.
Har en bok om den svenska aveln från start och den heter den svenska varmblodshästens historia under 200 år 😊
 
Kan det ha varit annorlunda förut? Jag minns mest att vi pratade om svenska halvblod(1980-1990 talet typ).
Scenen ifråga utspelar sig i mitten av 1960-talet.
På 60-talet pratade man nog om varmblod.

När jag växte upp sade stallägaren, som då var i 70-årsåldern, varmblod (det var under 80-90-tal).

Hon tog inte halvblod i sin mun. Hon pratade alltid om varmblodshingstarna från Flyinge etc.
 
Hoppar in här med en fråga (hoppas det är ok). Jag redigerar ett manus och diskuterar just nu med redaktören. Jag har skrivit (i en dialog) “Jag är inte säker på att halvblod framavlade för dressyr skulle trivas lika bra med det”. Redaktören menar att det ska vara varmblod- och jag, som avdankad hästtjej, blir osäker. Personen som säger meningen föder upp dressyrhästar (i Sverige).
Vad är mer rätt: halvblod eller varmblod?
Jag har varit helt säker på att det är halvblod min romankaraktär föder upp- men säger man hellre varmblod numer? Eller är varmblod mer lämpade för dressyr än halvblod?

ursäkta virrig fråga- dels är jag i redigeringsdimma, dessutom är det länge sedan jag höll på med hästar (resonemanget i boken om hästar är endast ett litet sidospår. Men det ska ju ändå vara trovärdigt)
Jag skriver och redigerar mycket text och om det du skriver inte är en bok/manus riktad direkt till hästfolk tror jag inte de förstår endera referensen till varmblod eller halvblod.

Jag hade hellre använt häst som i;

Jag är inte säker på att (rid)hästar som är avlade för dressyr skulle trivas lika bra med det.
 
Halvblod kommer väl från när man började använda fullblod i varmblodsaveln. Så en häst med en fullblodsförälder och en varmblodsförälder blev till hälften fullblod, alltså ”halvblod”. Sen har det blivit så att många sa/säger halvblod om alla svenska varmblodiga ridhästar.
Kanske även för att bättre kunna skilja på varmblodstravare och varmblodig ridhäst.
 
Tack för alla svar!
Personen som säger halvblod/varmblod är väldigt hästintresserad och familjen har en hästgård (inriktning dressyr/avel).

kanske @eventingmanias förslag passar bäst - att skriva om hästar avlade för dressyr.
Ska redigera vidare imorgon och se var jag landar (manuset handlar egentligen inte om hästar utan det är Carl och Martins kärlekshistoria. Men det finns lite hästar i bakgrunden😊)
 
Nej, min äldsta stambok är från 1976 och på den står det varmblodig.
Ja utanpå står det så, det är en stambok för varmblodiga hästar. Sedan inuti den ska hästarna vara registrerade som fullblod och halvblod till exempel. I alla fall under 80-90 talen.

Svenskt halvblod ska kallas varmblod | ATL

Svenskt halvblod ska kallas varmblod​

Styrelsen för Avelsföreningen för svenska varmblodiga hästen, ASVH, har beslutat att hästar som registreras hos dem hädanefter ska kallas "svensk varmblodig ridhäst" istället för det i Sverige etablerade "svenskt halvblod".
Enligt tidningen Ridsport är anledningen att beteckningen halvblod inte är gångbart utomlands. Där avser termen en fullblodskorsning.
Problemet i Sverige kan dock bli att termen varmblod ofta avser varmblodiga travare, ett problem som ASVH är väl medvetet om.
Föreningens ordförande Ingrid Karlsson säger till Ridsport att det förmodligen kommer att ta tid innan terminologin ändrats i folkmun men att "någon gång måste vi börja".
25 AUGUSTI 2006
 
Det finns ju egentligen två aspekter på frågan. 1. vad sa man på 60-talet? och 2. Vad funkar för bokens tilltänkta målgrupp?
Jag är rätt säker på att varmblod är det ord som hade använts på 60-talet. Jag upplever att det var någon gång på 80-talet då det blev vanligare att varmblodiga travhästar såldes som ridhästar som "varmblod" i folkmun ofta blev synonymt med varmblodig travare, och jag är rätt säker på att det var i hästannonser det språkbruket hade sin grund. Däremot inte sagt att" halvblod" hade varit heltokigt, jag uppfattar att båda benämningarna har använts.
Däremot tror jag att det i det här fallet faktiskt är viktigare att ta hänsyn till den tilltänkte läsaren. Om det inte är hästnördar så tror jag absolut att det är bättre att skriva t ex hästar avlade för dressyr eller ridhästar avlade för dressyr. Det blir tydligt men skaver ändå inte i örat på hästnörden.
 
Under 80-90-talet var det halvblod definitivt. Under 60-talet, ingen aning.

De bytte namn som @Amanda_F sa, i stamboken, efter 90-talet.

Det har aldrig hetat halvblod. Jag har stamböcker sedan mer än 100 år tillbaka. De hette först ädla hästar och därefter varmblod.

När jag började med hästar på 70-talet hette de oftast varmblod, någon gång hörde jag någon som sa halvblod. Det var först på 80-talet som jag stötte på de som kallade travare för varmblod, vilket jag tyckte var konstigt. Red dessutom en travare då och ingen omkring hästen kallade den för varmblod.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp