Halvblod + Welsh = ?

S

Spider84

Hur blir det om man korsar ett halvblod (godkänd) med en welsh (godkänd)? Där modern är ett halvblod.

Om man får en ponny kan man väl registrera den som svensk ridponny, som jag fattat det, men om det blir en häst vad händer då?

Jag har också hört att just den korsningen brukar vara rätt lyckad (självklart med "rätt" föräldrar) just inom hoppningen.

Just nu när jag sitter och funderar över det så är det bara av sentimentala själ (i princip) som jag funderar på det.
Först och främst ska Aminette betäckas med en godkänd halvblodshingst (hoppas på nästa vår), men efter det hade jag gärna fått mig ett till litet föl endast för mig som har en welsh som pappa. Då jag är övertygad om att pappa hade en welsh eller i alla fall en korsning med extremt mycket welsh bakom sig. Helt säker kan jag ju inte vara, men hon är så jäkla lik den rasen...

Men man vill ju inte riskera allt om det nu blir så att man måste sälja avkomman.

Så vad tycker ni om den korsningen? Och finns det någonstans på internet som man kan hitta alla godkända welsh hingstar. Kategori D får det ju bli annars är det risk att avkomman blir väldans liten.
 
min kompis har en D ponny med halvblodsmamma o welshpappa(wärnanäs joker tror ja d e)
o han e väldigt fin ..lite överbyggd bak dock men rör sej väldigt trevligt o hoppar bra.
Är ju alltid en risk att korsa raser men chansen att få större gång i ponnierna är ju att ta ett halvblod med bra gång (eller hopp) som mamma eller pappa.
 
Hej
Jag kan ju inte så mycket om det här men jag tänkte ändå berätta om den korsning som jag rider... dela med mig av min erfarenhet av den korsning du funderar på.

Hästen är korsning halvblod/welsh cob men i övrigt vet jag ej hans stam, om det är mamman eller pappan som är welsh osv. Idag är han 15 år, har varit ridskolehäst i tio år nu och nästan aldrig skadad (hållbar med andra ord). Han är pigg, glad och samarbetsvillig. Väldigt snäll och användbar både i hoppning och dressyr. Var även inkörd men fick dra för tungt + att det hände en olycka så idag körs han ej. Eftersom han har ett väldigt bra lynne är han en bra familjehäst. Och eftersom han är klok används han även i handikapridning.

Den kompakta kroppen gör att han har lätt för samla sig, han är hinderklok och tycker det är skoj... dock har han inte fått den där extra kapaciteten att hoppa högt men jag har hoppat 1.10 på tävling och 1.20 på träning (tycker hästen gör det bra eftersom han bara är ca150 i mkh) + att han går på ridskola. Jobbar positivt i dressyren också.

Åsså en bild på honom då... :love:
040312_1.jpg


Jag tror säkert att det kan bli en bra avkomma. Men som i all avel så är det ju oftast lite slump med i bilden så man vet aldrig. Men jag tror säkert att om den måste säljas kan det bli en bra familjehäst eller ridskolehäst.

Lycka till hur du än väljer att göra // Chakira
 
Den korsningen är ett välkänt framgångskonsept, det blir oftast mycket bra, titta på Tim som var bästa svensk i EM han hade welsh som far med en hbl mor.
Det finns otaliga bra exempel. Men oftas är det en slutprodukt inget att avla vidare på, det blir så varierande storlekar på dessa avkommor om man fortsätter med aveln.
Jag själv tänker betäcka ett av mina Hbl med min Welsh hingst, det bästa är att välja små ädla welshar runt 1,25 - 1,30 ca.
Det blir en korsningsponny med reistrering 93 för att bli en Sv Risponny måste du betäcka med en godkänd ridponnyhingst dom är registrerade 43. I sverige kallar vi tyvärr alla korsningar för Sv. Ridponnyer vilket är lite olyckligt för oss som avlar "riktiga" ridponnyer.
Betäck du det blir säkert jättebra
 
Vad kraftig han såg ut att vara...

Kan visa en bild på Kyra och hennes mor: Kyra är alltså den jag tror har en welsh till pappa...



Som växande två åring.
kyraupp.jpg


kyrahalsar.jpg





Hennes mor, som är E: Amiral, UE:Kaliber:

amitrahage.jpg


molrack.jpg



Kan också tillägga att Kyra är den enda avkomman Aminette haft och att det var en tjuvbetäckning.
 
Jo.. det är mest welsh cob som syns... han ser ut som en riktig busponny men är ju 150 - tur för mig - :crazy:
 
Ja!

Kyra var väldigt nätt i typen, som man ju kan se.

Hon låg på 154cm när hon var fyra år...något lite högre så hade det varit perfekt.

Jag fick aldrgi riktigt se henne hoppa så jag vet inte riktigt hurdan hon var där. Hennes mor har dock en bra hoppteknik. Men steg det hade hon jäklar säger jag bara!!
 
Dom här lyckade korsningarna jag talade om som har fungerat som tävlingsponnyer är inte korsade med Welsh co utan samtliga med Welsh sek B och ganska små sådana runt 125-130 cm. Cobben kan ge ett ganska grovt intryck med stora huvuden och det är nog inte det man eftersträvar hos en tävlingsponny.
 
Min är ju korsning;
Pappan HBL, ca 160 hög.
Mamman Welsh, ca 134 hög.

Min ca 155 cm.
Tävlas ju i hoppning med flera placeringar
18.jpg

14juni9.jpg
 
Att huvudet blir grovt är väl kanske inte så kul, men jag vill gärna ha en grövre häst. Kanske kan man titta på sek C som ger stora avkommor? Aminette har rätt mycket av små hästar bakom sig så hon är troligtvis inget sto som ger stora avkommor.


stilett
Hade inte koll på att din var den korsningen. :o
Att han är snygg går ju inte att missa. Har du något kort på mor och far?
 
Det finns welsh av cob typ som är B ponnyer det kanske kunde vara något, annars finns det en hel del lite grävre sek.B med bra hopp samt gångarter.
 
Har tyvärr inget kort på mor och far.
Pappan (Mandarin) är iaf isabellfärgad med vita tecken.
Han är e. Flyinge Asterix.
Han är undan detta hbl sto (e. Phaeton x):
bild
 
Tack :bow:

Hade inte Ellinor Simberg flera tävlingsponnys av denna korsning oxå som gick framgångsrikt?
 
Jo jag har sett en del trevliga hingstar i sek. B, men blir inte det himlans litet? Avkomman alltså. En d-ponny som ligger upp mot 148cm är inget problem, men helst vill jag ha en avkomma som ligger nära 155cm...

Har du några bra tips på hemsidor med welsh hingstar?


stilett
Det var ett enormt trevligt sto!! Jätte fina vinklar, blev helt försälskad!! :love:
 
Jaså hon lever än!

Vet du om hon fortfarande får föl?
Förhoppningsvis löser det sig med gård köpandet och då är jag på jakt efter unghästar...
 
K.Caruso är en sekt B som är stor, kanske det kan vara något? Han har gett maxade C avkommor med små C ston.
Måste dessutom tillägga att alla cobbbar inte har stora tunga huvuden! Cobbarna har oftast ett vackert litet huvud med små öron stora ögon och tydlig ponnykaraktär. Ut och titta på nätet eller varför inte prata med Burhults stuteri, där har de korsat cob+halvblod om jag inte missminner mig.
 
Blir lite svårt att leta på nätet när jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter, eftersom jag inte kollat nåt alls på welsh förr. Halvblod och liknande har jag ju någorlunda koll på, men en sida att utgå från hade inte varit helt fel. *pik*
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 983
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: cirkus
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 908
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
1 995
Senast: hetluft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp