"Halvblodshingstar"

Jate Volim

Trådstartare
Jag sitter och funderar lite på hingstar som skulle passa till mitt sto. (Som vanligt:angel:) Så här har jag tänkt:

Fördelar: Vackert huvud, hals och trevlig typ. Orädd, snäll och social. Smart, ganska välbenad och uppmärksam. Trevliga gångarter + glp. Hoppar bra.

Nackdelar: Temperamentet (väl livlig, envis och tuff), känslig hud. Ngt liten. Ngt Korta ben.

Slutsats: Hingst med mkt bra gångarter, storlek och långa ben. Bra temperament, bra ben och hög ridbarhet. Önskvärt är även bra typ och huvud, hals, bål.

Gillar Rotspon, Rascalino, Bugatti Hilltop och Richfield. Har ni sett nga avkommor efter dessa hingstar? Vad tyckte ni om det ni såg. Har ni ngn info om dem som kan vara intressant? Särskilt intresserad av temperament, benställning, bedömningssiffror, nedärvning och storlek på avkommor. All information mottages tacksamt!

Finns det nga andra hingstar som ni tror skulle passa? Stoet är e. Majum - Bernstein - Jaguar

Tackar:bow:
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Har sett en mycket trevligt föl e:Bugatti Hilltop - Nactus.
Väldigt trevligt temperament bra typ och helt klart bättre ben än sin mamma. Fick 50p på fölvisningen i år.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Okej :) Jag har ju hört mkt positivt om hans avkommor men aldrig sett ngn själv. Är det ngn mer som sett eller hört ngt? Förslag på andra hingstar? Bilder på avkommor osv.

Tack för ditt svar!
 
Sv: "Halvblodshingstar"

När jag kollar efter bra ben så ska den ha minst 8p på benen och så många som har 9p finns det ju inte, den enda jag kommer på är Cairo men det är nog inte riktigt den typ du söker och var egentligen inget förslag heller kom bara på det när jag kollade poängen på de hingstar du har valt att både Richfield och Rotspon har 7p på benen.
Vad tror du om Santana eller De Noir då?
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Både Santana och De Noir är jättevackra och rör sig bra. Jag har inte sett dem i verkligheten men på de bilder jag sett ser de rörliga och lagom stora ut.

Santana ser dock inte ut att ha så värst långa ben? Inte korta heller iofs men skulle vilja ha en avkomma med mer luft under magen.

De Noir är kanske lite liten? Fast jag vet inte, nedärver han stort? Min är ju ganska liten och jag vill ju inte ha ngn ponny

Egentligen har inte mitt sto ngt fel på sina ben men jag vill definitivt inte avkommor med okorrekt benställning och diverse problem. Dessutom när mamman hade sisådär på benen och morfar är Bernstein så blir man ju lite nojig. :)

Biggles är ju lite mer långbent och även han fin, men hur är temperamnetet?
 
Sv: "Halvblodshingstar"

De Noir är inte känd för att lämna stort (hans äldsta avkommor är väl dock bara 4 år?) utan brukar tydligen lämna ungefär som stoets storlek. Har dock kollat en hel del annonser på danska hemsidor och då har de flesta legat över 1.65 (mammorna kan dock ha varit stora?). Jag vet åtminstone ett fall där han lämnat en avkomma på över 1.70 på en förstagångsfölare som var just över 1.60.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Vad har stoet för mkh då?
Vad har du hoppats på för storlek på fölet?
Har hon haft föl förut?
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Svar till båda :)

Ja, det är ju svårt att veta på unga hästar och särskilt när man inte har stoets uppgifter. Men har han lämnat en 170 efter ett 160 sto så kan han ju inte lämna så litet? Dock kanske stoet har större bakom sig?

Vad har stoet för mkh då?
Vad har du hoppats på för storlek på fölet?
Har hon haft föl förut?

Stoet är bara 2½ och växer fortfarande. Jag vet ännu inte om det är aktuellt med betäckning men det är kul att fantisera lite för någon gång ska det bli av :) Mamman var 162 och jag hoppas och tror att min blir lite större. 165-168 tycker jag är ganska lagom beroende på typ, ridbarhet, temperament osv.

Jag är ju helt såld på Richfield, Rotspon och Rascalino men jag är ju inte jätteinsatt i avel så man får ju fundera och rådfråga en hel del innan man sätter saken i görning. :banana:
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Har tittat lite på Don Primero nu. Vad tycker ni om honom? Han har ju väldigt bra index på gångarter, okej ben, bra på typen och allt är frid och fröjd tills han har -0,2 på mankhöjd. Min blir ju inte jätteliten men inte stor heller. Hur stor är risken att det trillar ut en liten myra efter honom?

Ni som har Don Primero avkommor; hur stora är de och hur stort var stoet?

:bump:
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Både Santana och De Noir är jättevackra och rör sig bra. Jag har inte sett dem i verkligheten men på de bilder jag sett ser de rörliga och lagom stora ut.

Santana ser dock inte ut att ha så värst långa ben? Inte korta heller iofs men skulle vilja ha en avkomma med mer luft under magen.

De Noir är kanske lite liten? Fast jag vet inte, nedärver han stort? Min är ju ganska liten och jag vill ju inte ha ngn ponny

Egentligen har inte mitt sto ngt fel på sina ben men jag vill definitivt inte avkommor med okorrekt benställning och diverse problem. Dessutom när mamman hade sisådär på benen och morfar är Bernstein så blir man ju lite nojig. :)

Biggles är ju lite mer långbent och även han fin, men hur är temperamnetet?

Biggles förärver sitt goda temperament. Har själv två som är helt underbara. Vad jag förstått på snacket här inne så delar fler min uppfattning:love:
 
Sv: "Halvblodshingstar"

När jag kollar efter bra ben så ska den ha minst 8p på benen och så många som har 9p finns det ju inte, den enda jag kommer på är Cairo men det är nog inte riktigt den typ du söker och var egentligen inget förslag heller kom bara på det när jag kollade poängen på de hingstar du har valt att både Richfield och Rotspon har 7p på benen.
Vad tror du om Santana eller De Noir då?

Jag skulle titta mindre på vad hingsten själv har på benen och mer på vad den nedärver, alltså ta en hingst med högt blup på ben. Sen behöver den ju inte ha 6: or, för all del, men hellre någon med en åtta som nedärver raka ben än en nia som inte gör det.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Vi har ett stoföl e. Don Primero-Master-Napoleon född 2007.
Bland våra tre föl (där de andra två är hingstar) är hon i särklass störst och vi bedömer att hon som vuxen kommer att landa kring 170 cm. Hon är helt korrekt i benstället och är mycket ädel i typen med helt otroligt långa ben. Hon fick 49 poäng på fölmönstring med 8or rakt igenom förutom traven där hon fick en 9a.
Modern är 169 cm själv och också med korrekt benställ.

Det vi hittills kan se av avkomman temperamentsmässigt är att hon är påtagligt känslig och lite vass..men en hel del av det kommer sannolikt från modern.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Har tittat lite på Don Primero nu. Vad tycker ni om honom? Han har ju väldigt bra index på gångarter, okej ben, bra på typen och allt är frid och fröjd tills han har -0,2 på mankhöjd. Min blir ju inte jätteliten men inte stor heller. Hur stor är risken att det trillar ut en liten myra efter honom?

Ni som har Don Primero avkommor; hur stora är de och hur stort var stoet?

:bump:

Don Primero uppfyller väl alla dina krav utom långa ben och storlek. Annars så skulle jag säga att det nog kan vara rätt val av hingst.

Möjligen, med tanke på stammen på ditt sto, så skulle det kanske vara kul att lägga på en hingst som har lite hopp i sig också.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

När jag kollar efter bra ben så ska den ha minst 8p på benen och så många som har 9p finns det ju inte, den enda jag kommer på är Cairo men det är nog inte riktigt den typ du söker och var egentligen inget förslag heller kom bara på det när jag kollade poängen på de hingstar du har valt att både Richfield och Rotspon har 7p på benen.
Vad tror du om Santana eller De Noir då?

Cairo, Magini och Lucky Point r de hingstar i dagens avel som har 9 på ben.

Magini är den ende av dem som har tillräckligt många bedömda avkommor och han har 108 på benblup med mf 5.

Feliciano har själv 8 på benen men 126 i benblup.

Jag säger som Mabuse, titta på nedärvning istället för hingstens eget omdöme.
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Okej, det lät ju positivt i alla fall :) Min kommer dessvärre inte att bli lika stor som ditt sto, snarare 165, vilket för mig är alldeles lagom men jag vill ju inte få ett föl som blir under 160...

Temperamentet på min är gott i den bemärkelsen att hon är helt orädd, men, lite väl tuff.. Det är så svårt att välja ju! Don Primero känns perfekt på NÄSTAN alla punkter. Briar känns också ganska okej men han kanske är lite grov? Sen är jag lite osäker vad det gäller temperamentet på hans avkommor, de brukar väl också bli ganska vassa?
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Jo, jag vet! Don Primero känns överlag som prefekt om han bara hade lämnat liiite längre ben så att avkomman fick +nga cm i benlängd :D

Jo, absolut lite hopp hade inte suttit fel, hon är inte mkt löshoppad men om man bara tittar på henne så ser det ut som om hon skulle kunna hoppa :) Problemet är att jag ändå inte vill hoppa :angel: Därför är ju gångarterna viktigare. Framförallt skulle jag vilja ha en större trav och bibehålla, kanske förbättra ngt, en redan bra galopp.

Tack för ditt svar!
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Jo, det jag har tittat på nu är blup i första hand, sedan har jag kikat på hingstarna själva för att se om de tilltalar mig och nu sitter jag och funderar över deras temperament :) För mig är det en av de allra viktigaste delarna. Lite nerv är bara kul, men hets och dumhet är bara motsatsen! Hur lämnar Don Primero överlag i temperament?

Är det ngn som skulle ha vågat chansa på honom på mitt sto?

Tack för svar!
 
Sv: "Halvblodshingstar"

Här finns lite bilder på flickebarnet :) Jag kunde inte lägga ut nga men för er som vill kika så finns de att tillgå iaf :) Observera att hon är ganska exakt två år på bilderna (2½ nu, men född sent) och strax över 150.

Dessutom lite smygfet :D:angel:

www.nogg.se/beaman

Titta under "Fotoalbum" och "Beata".
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 702
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 263
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 189
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 153
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp