Halvfodervärd

Maris_

Trådstartare
Jag ska antagligen bli halvfodervärd på en häst i stallet. Även hästägaren finns där men det är tänkt att det blir som min och den andra tjejens egna häst. Ska diskutera det i morgon och fixa kontrakt och så.

Vad bör vi tänka på och vad bör vi prata igenom? Gärna sånt som man lätt glömmer annars!

Tex kom jag att tänka på, förbrukningsvaror så som tex flugmedel, shampoo och sånt, hur gör man med sånt? Lättast om jag köper mitt eget och den andra tjejen sitt? Eller om vi turas om? Eller om ägaren håller med sånt?

Tacksam för alla tips!
 
Sv: Halvfodervärd

Tycker väl att det är lite krångligt att du ska ha ditt flugmedel och den andra sitt... Kan ni inte ha en gemensam kassa. Ni går igenom vad hästen behöver och så går ni och köper det ihop och delar på kostnaden.

när det gäller vad som bör vara med i avtalet så är det tex Uppsägningstid från din och hästägarens sida. Vem som betalar om hästen skulle skada sig. Om den skadar sig i hagen är det ju kanske inte ditt fel, medans om ni är ute och rider och det händer nåt då...
Om utrustning går sönder, vem står för ny?
Vem betalar hovslagaren. Jag tycker kanske att hästägaren skall bet för vacc och försäkring, för det är ju sånt som hästen måste ha ändå, men det är upp till er att bestämma!

Försök att få med så mycket som möjligt! För då blir det inga oklarheter om något skulle hända! Och se till att få det skriftligt samt underskrivet av alla parter! Gärna något vittne med!
Det finns ju speciella fodervärdsavtal att köpa, tror att Hööks har dem. Har för mig att det står rätt mycket i dem!!!

Hoppas att du har fått lite tips att ta med och lycka till!!!

Malin
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 731
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp