Halvfrys v Frysbox

MJLee

Trådstartare
Jag är i behov av att kunna frysa ner mer (bor i en 2:a så behöver något som tar så lite plats som möjligt). Funderar på om en frysbox eller en halvfrys är bäst. Priset verkar vara ungefär det samma. Den ska helst vara så liten och diskret som möjligt. Och helst ha någon slags hjul så den kan flyttas vid behov.

Tips? Åsikter om det ena eller det andra är att föredra. Fördelar, nackdelar?
 
Jag är i behov av att kunna frysa ner mer (bor i en 2:a så behöver något som tar så lite plats som möjligt). Funderar på om en frysbox eller en halvfrys är bäst. Priset verkar vara ungefär det samma. Den ska helst vara så liten och diskret som möjligt. Och helst ha någon slags hjul så den kan flyttas vid behov.

Tips? Åsikter om det ena eller det andra är att föredra. Fördelar, nackdelar?
frysbox är mycket mer energieffektiva
 
Vi har en liten frysbox i källaren och den halvfrys i köket.
Blir tokig på att hitta nåt i boxen. Men å andra sidan rymmer den mer än frysen. Och ska jag vara ärlig hittar jag inget i frysen heller :angel:
 
Vi har en liten frysbox i källaren och den halvfrys i köket.
Blir tokig på att hitta nåt i boxen. Men å andra sidan rymmer den mer än frysen. Och ska jag vara ärlig hittar jag inget i frysen heller :angel:
min nya lägenhet kommer ha en frysbox!
 
Jag tycker man får ner mer i en frysbox. Men lättare att hitta och plocka fram grejor ur ett skåp. Har en av varje för sällansaker/stora saker resp. oftasaker/små saker.
Så beror på hur din användning ser ut skulle jag säga. (eller om du är en välorganiserad typ och har några extra plastbackar att stapla i så går det att maxa båda i en box också)
 
Jag tycker man får ner mer i en frysbox. Men lättare att hitta och plocka fram grejor ur ett skåp. Har en av varje för sällansaker/stora saker resp. oftasaker/små saker.
Så beror på hur din användning ser ut skulle jag säga. (eller om du är en välorganiserad typ och har några extra plastbackar att stapla i så går det att maxa båda i en box också)

Nja, välorganiserad är inte direkt det första ordet man skulle använda om mig :rolleyes: men jag vill maxa hur mycket man kan få ner, så det får bli en box. Sedan får jag väl gräva upp det allteftersom. Eftersom jag aldrig orkar skriva etiketter kan det bli ganska spännande när jag tinar vad jag tror är en sak och visar sig vara en annan :angel:
 
Nja, välorganiserad är inte direkt det första ordet man skulle använda om mig :rolleyes: men jag vill maxa hur mycket man kan få ner, så det får bli en box. Sedan får jag väl gräva upp det allteftersom. Eftersom jag aldrig orkar skriva etiketter kan det bli ganska spännande när jag tinar vad jag tror är en sak och visar sig vara en annan :angel:
Jag har fryssäkra burkar! det gör livet lättare.
 
Hade frysbox i ett kollektiv jag bodde i, helt perfekt när man ska få plats med mycket saker, men också kaos och svårt att hitta det man vill ha.
Skulle inte välja en frysbox även om jag bodde ensam, är kass på struktur i köket.
 
Skulle personligen aldrig acceptera endast en halvfrys i ett hushåll jag är en del i. Hade två fullstora ståfrysar då jag bodde ensam, och det fanns tillfällen då det var för lite.

Har idag fyra frysar, varav en är box - på två personer. Boxen är lättare att hitta i, lättare att skaffa översikt över dess innehåll.

Kan iofs dock bero på vad dess strikta användningsområde är; bär och bröd.
 
Jag skaffade en 100-liters box att ställa (på hjul) i klädkammaren. Volymen på motsvarande halvskåp skulle vara strax över 80 liter, så valet var solklart.
 
Haft frysbox och aldrig mer är väl den spontana känslan. Ja det sväljer mycket, så har man typ nötter och tar återtag på slakten så kan det nog vara praktiskt. Men annars, nej. Det blir alltid ett lager i botten som man aldrig kommer åt och därmed så använder man inte hela frysen iaf.
 
Precis köpt en frysbox (visserligen att ha i källaren så liten var inte ett önskemål) och kan tips om att Elgiganten har erbjudande på en denna veckan till väldigt bra pris :idea:

För det användningsområde jag vill ha kände jag att det var smidigt, typ frysa större partier kött och annat som ska frysas mer än bara några dagar tills det ska användas. Maken har precis beställt 10 kg älgkött och jag skulle gärna köpa köttlådor från den lokala bonden men det har fallit på platsbrist hittills. Till exempel.

Men hade det mer varit typ matlådor man vill plocka fram på morgonen och ta med till jobbet tror jag det kännts för bökigt.
 
Vad har du för behov av frys? Har du stort behov av att förvara olika matvaror?

Vi (2 vuxna) har ett helstort frysskåp nu, tidigare hade vi ett halvt skåp. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle behöva en frysbox, och upplevde inte att halvfrysen var ett problem tidigare heller.
Vi har inga större mängder mat i frysen och kommer inte att skaffa det heller.
 
Vad har du för behov av frys? Har du stort behov av att förvara olika matvaror?

Vi (2 vuxna) har ett helstort frysskåp nu, tidigare hade vi ett halvt skåp. Jag har aldrig ens tänkt tanken att jag skulle behöva en frysbox, och upplevde inte att halvfrysen var ett problem tidigare heller.
Vi har inga större mängder mat i frysen och kommer inte att skaffa det heller.

Eftersom det är bara jag och katten så gillar jag storkok som sedan kan tas upp och tinas utan ansträngning. Jag har en liten halvfrys (kyl/frys) men det räcker inte känner jag.
 
Har en liten frysbox utöver den vanliga frysen. Lägger allt mindre löst i kassar (sorteringskassar från ikea) så det är ok ordning i den och lätt att hitta. Är mest hundmat och bär i den. Är svårare att hitta i vissa lådor i den vanliga frysen 😂
 
Just hjul på boxen är också ett önskemål så det kan flyttas lätt. Såg erbjudandet på Elgiganten, jättebra pris! Men tyvärr lite väl stort och klumpigt för mig.
 
Just hjul på boxen är också ett önskemål så det kan flyttas lätt. Såg erbjudandet på Elgiganten, jättebra pris! Men tyvärr lite väl stort och klumpigt för mig.
Vilken typ av flytning är det du ska göra?
Min gamla box hade hjul som bara fick rakt fram (dög till att dra rakt ut från väggen och dammsuga under men inte mer) Den nya har som halvklot i plast och flyttar sig faktiskt bättre, i alla fall på den plastmattan där den står nu. Kan tänka mig att det förbättra ännu mer om man stoppar in en lämplig tygbit under.

Har inte någon direkt koll på marknaden, men misstänker att om du vill ha full flyttbarhet och inte har ett tåligt golv så kanske det behövs ett hemmabygge. Typ en skiva som det monteras några bättre, svängbara och låsbara hjul på. Vet en som hade sin tvättmaskin på en sådan (den kopplades till kökskranen och flyttades bort när den inte användes)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 242
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Jag ska flytta i september, och det tar ungefär 14 timmar med bil och båt från där jag bor nu till mitt nya hem. Min ena katt är...
2
Svar
24
· Visningar
2 764
Senast: kma
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 005
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp