Halvrunda skor - varför?

B

**BORTTAGEN**

Jag har just köpt ett varmblod som är tränad men inte tävlad.. Hon har ett himlarns övertramp och ska därför enl. förra matten skos med korta tår fram. Det är jag helt med på, men sen ska hon också ha halvrunda skor och det förstår jag inte anledningen till! Snälla hjälp: varför skor man med halvrunda skor? Vad är de bra till?
 
Jag har också en fd. varmblodstravare som har ett sjujäklar övertramp ibland.
Jag tycker att du ska fråga hovis varför h*n anser att hästen ska skos om den ska.
(ska tillägga att jag inte vet vad halvrund sko är...)
Min travare går fint nu på vanliga skor, bara en storlek mindre än vad som var använt förut då hon drog av sig skorna på löpande band.
Kort tå är jag helt med på, det är bra.
 
Halvrunda skor ger en något snabbare överrullning, dvs förstärker effekten av korta tår nåtog...

Ska du ha hästen till ridning?
Ärligt talat, visst är det bra med tips från tidigare ägare, men ibland finns andra lösningar på problemen...
(t.ex vanliga ridskor som kanske tåriktas vid behov)
 
Ja, jag ska ha henne till ridning. Det känns som om hon halkar lättare i stallgången med de här skorna, eller så kanske det skulle vara samma sak med vanliga skor, men visst måste det bli lite jobbigare att hålla balansen på cementgången med rundade skor?
 
Ja, jag ska ha henne till ridning. Det känns som om hon halkar lättare i stallgången med de här skorna, eller så kanske det skulle vara samma sak med vanliga skor, men visst måste det bli lite jobbigare att hålla balansen på cementgången med rundade skor?

Njae, balansen är det nog ingen skillnad med.
Däremot så håller de här skorna inte alls lika länge som ridskor. Man skor tävlande/tränande travare betydligt oftare än man skor ridhästar...
Låt du DIN hovis avgöra vad hästen behöver för skoning, men berätta gärna vad tidigare tränare gett för råd, så komemr ni förmodligen gemensamt fram till nån bra lösning

Lycka till!
 
Har svårt att tro att du behöver halvrunda till vanlig ridning, som ameo säger är det för en snabbare överrullning och det behövs ibland för att hästen skall kunna gå "fri" i snabba tempon, dessa tempon tror jag inte att du kommer upp i om du skall ha hästen till enbart ridning...vill du kan du ju sätta på vanliga tvärtåskor i stället, eller sko vanligt med kort tå...men sätt inte för tunga skor på hästen det första du gör, utan ett par 15x6 järn, det brukar funka på alla hästar som inte går i tävlingstempo, travare är inte vana att gå med för tung belastning.
 
Allt som underlättar överrullning (tex kort tå, halvrund sko) är av godo eftersom det minskar slitage på leder.

Den halvrunda skon har ytterligare en fördel, den är lite lättare.

Inom dressyren så vill många istället ha tyngre skor på hästarna eftersom det gör att de tar ut sina rörelser mer.

Jag kommer sätta på halvrunda på min unghäst till vintern så får vi se.
 
lättare än vad :confused:
halvrunda finns i både järn och aluminium, som tvärtå och vanlig, hästen får ett sämre grepp då den skarpa kanten inte finns, jag vet ju inte vart du bor...men brodd är ju inte så enkelt att ha på halvrunda då anläggningsytan är närmast obefintlig
Jag måste få undra varför du sätter på dessa skor på en unghäst?? är det en ridhäst och hur gammal är den...halvrunda är en "lösning" på ett problem, och jag tycker att det är vansinne att sätta på ifall dom inte behöver det...bättre att försöka ta reda på VARFÖR hästen inte rullar över och ev vill slå på sig.
kanske har ridbranchen nåt finurligt som jag aldrig har tänkt på.....
 
Sv: Halvrunda skor - varför?

Som vanligt*S* håller jag med Martha om det mesta.Jag kan väl också instämmma i det som sas att man ska ta gamla ägares "måsten" med en nypa salt, särsklit om man har en bra hovslagare som man har förtroende för. Men, för en tid sen stötte jag på en artikel om en man som hade en typ turridningsfirma nånstans i USA. Han använde halvrunda skor iaf fram på sina turhästar. Anledningen var dels att de enligt honom fick hoven att mer likna en naturlig hov i o m att den fick en liksom rundad kant runtom. Dels att han upplevde att hästarna skadade sig mindre vid tramp mm om skon s a s var mjukare i profil.
Vad gäller vikt och tjocklek så finns det alldeles utmärkta halvrunda skor i 18x8 mm och 20x8. De är inte så vanliga men de tillverkas av bl a Werkmans. De har sömfals men ingen tåkappa och håller lika länge som en vanlig remontsko. Jag har använt dem bl a på hästar som trampar av sig skor. I de fallen har jag riktat dem ganska exakt efter hoven med s k "pencil-heels". Denna modellen på skor använder jag INTE på aktiva travare för de är i mitt tycke ofta för tunga, men på en till ridhäst konverterad travare är de säkert utmärkta
 
Sv: Halvrunda skor - varför?

Nu är hästen din! Diskutera med din hovslagare om ett lämpligt hovbeslag!
 
Sv: Halvrunda skor - varför?

Öh, tråden är 1,5 år gammal :smirk:
 
Sv: Halvrunda skor - varför?

Ja du ser...hovbeslag ett evigt diskussionsämne*asg*
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp