Hama Star 62 (kamerastativ)

K

Kimz0r

...återkommer hela tiden. Jag vill ha ett stadigt, bra stativ, inte för dyrt, hållbart och användbart i några (ganska många?) år framöver. Rörligt, ställbart, flexibelt i termer om användning om användningsområden. Har en systemkamera av äldre modell och en liten digitalkamera.

Är Hama Star 62 något att ha?
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Det stativet ligger säkert i klass med alla andra stativ i den klassen. Så länge det inte blåser och du kör fjärrutlösare eller tidsutlösare så funkar det hyffsat, i alla fall så länge du köra långa tider, t.ex. 1 sekund och längre. (Därför att vibrationer från spegeln tar 1/15 dels sekund att fortplanta sig och försvinna, därför om man kör långa slutartider i stil med en sekund och längre går det att komma undan med stativ av sämre kvalité, det låter paradoxalt, men så är det)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Kan du rekommendera något lämpligare (som inte ruinerar mig)?
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Kan du rekommendera något lämpligare (som inte ruinerar mig)?

Vilken prisklass är max?
Jag har ett Manfrotto-stativ för en tusenlapp o jag älskar det :love:
728B heter det och ser ut så här:
http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/381254_X_2006-07-04_072957_697.jpg

Benen är ju ställbara i olika höjder för oplan mark, steniga partier etc. Det är vridbart åt alla håll, vickbart och det finns snabbfäste för kameran så du plockar bort rubbet snabbt o lätt o inte behöver stå o skruva o ha dit på platsen. Passar även utmärkt till videokamera.
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Vad har du för budget?

Du får t.ex. ett Manfrotto Digi 718B med huvud till för cirka 750:-
vilket måste ses som ett bra pris med tanke på att du får bra grejer för pengarna. Med stativ är det så att desto mer man betalar desto stabilare och bättre blir det, tragiskt men sant.
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Att man får vad man betalar för gäller ju det mesta. ;) Men runt 750 -800 kr. ska jag nog kunna få loss. Tackar återigen för tipset (Prosit också). :)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Kolla på Claes Ohlsons sida, de har många Manfrotto-modeller, från den jag har ner till väldigt billiga. :)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Det kom att visa sig att jag inte behöver något stativ i nuläget: Min far köpte ett åt mig (detta fick jag reda på för en minut sedan, och jag kommer även att få några rullar diafilm samt en projektor...). :eek:
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Schysst farsa, grattis!

Lägg pengarna på en DSLR istället ;)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Även han har fotografi som hobby så han är själaglad att dela det med någon. :) Jag har påbörjat sökandet efter en DSLR, får se vad det blir, helst hade jag velat ha en D80 såklart. ;)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Jo, jag hoppas på en sådan i 25-årspresent, men då min 25-årsdag ligger nästan ett år fram i tiden så får jag hitta något billigare och enklare att ha så länge, och mitt rationella jag slåss mot prylbögen i mig. Jag hittade ett D40-paket som jag i teorin skulle ha råd med, men så har den ju baaaara sex megapixlar o.s.v. ;)

Det suger att man alltid fastnar för hobbyer som är ekonomiskt krävande.
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Bara 6 megapixlar? Vet du hur långt det räcker?

Ett klassiskt exempel är att vissa filmaffischer gjorda med kameror mindre än 5 megapixlar. 6 megapixlar räcker till mer än vad du tänker ha dem till, om du inte ska trycka upp bilder i storlek med en buss förståss. De 6 megapixlarna har istället många fördelar mot 10 megapixel kamerorna. T.ex. är det betydligt mindre brus på höga isotal, samt även att filerna blir mindre och tar mindre plats i datorn. Jag vet dessutom också ett par band som har tryckt upp finfina backdrops med bilder tagna med en 4 megapixelkamera. Oroa dig inte för megapixlarna. Det är inte i huset bildkvalitén främst avgörs utan i objektiven. Lägg dyra pengar på objektiv, inte på kamerahus. Kamerahus dör relativt snabbt, objektiv har du väldigt väldigt länge, i vissa fall livet ut.
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Jag vet, min nuvarande kamera (Ixus 60) har också 6,0 megapixlar, det är prestandanörden i mig som skriker. Det lutar hur som helst åt att det blir en D40 och jag köper en sådan så snart min försörjning över sommarmånaderna är säkrad. Det gör ju faktiskt inte ont att ha flera kameror, speciellt inte om de objektiv man har passar till samtliga. :D Sedan börjar jag investera i objektiv när jag kan hantera kameran/kamerorna och de objektiv jag redan har.
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Det är dock STOR skillnad på vad man kan göra med 6 megapixlar på en kompaktkamera och på en systemkamera. När du jämför bilder sen kommer du att se att skillnaden är enorm, trots att bilderna är lika stora (Om de nu ens är det, för kompaktkamerorna brukar "fuska" lite och säga att det är fler pixlar än vad det är)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Jo, en stor anledning till att jag nu börjat söka mig till systemkamerorna är att Ixusen inte längre håller måttet, jag har s.a.s. växt ur den, eller som jag skrev tidigare, tröttnat på sikta och skjut. För bilderna hade kunnat bli så mycket bättre. (Och min rationella sida vet att sex megapixlar är fullt tillräckligt).
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Ta ditt förnuft till fånga och spara pengarna till fler objektiv istället, det är bra glas som gör bildkvalitén!
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Ja, en D40 och ett objektiv (t.ex. Nikon Af 85/1,8D) så är man ju uppe i kostnaden för en D80 och jag får se resultatet direkt. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Jepp, men den gluggen är farligt skarp, percis som 50:an. Ett standardobjektiv för mig när jag gör porträttuppdrag.

Ett klart bättre köp än bara en D80:a

(Jag har haft D40 som "kompakt" en gång i tiden, men jag använde den nästan aldrig, så jag sålde den)
 
Sv: Hama Star 62 (kamerastativ)

Har D40:an några begränsningar, t.ex. objektivtyp?

:bow: ska du förresten ha, för all hjälp. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 306
Senast: Petruska
·
Hästmänniskan Jag har efter månader av letande (gäller Foderhäst) äntligen hittat två som skulle passa där både jag och hästen troligtvis om inget...
Svar
17
· Visningar
1 617
S
IT & mobiler ISO: Iso är kortfattat hur ljuskänslig sensorn ställs in att vara (Filmen på analoga kameror). Desto högre iso tal desto mer ljus...
2
Svar
29
· Visningar
4 701
Senast: Mitra
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 020
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp