Hamburgardoft som sätter sig i huden?!

Fibusen

Trådstartare
Tog en snabblunch igår på burgerking, sen hem och tvätta händer (vilket jag alltid gör när jag varit ute bland folk), skruvar bil och tvättar händer igen. Tycker händerna fortfarande luktar hamburgare efter en stund så tvättar igen. Sen har vi alla toabesök med efterföljande handtvätt. När jag sen går och lägger mig så känner jag FORTFARANDE lukten! Vad fan liksom?

Fler än jag som upplevt detta? Vi pratar säkerligen MINST 8-10 handtvättningar (liten blåsa) från lunch till läggdags.

Och jag tvättade verkligen ordentligt och gnuggade av kung och fosterland. Kan detta ens vara möjligt, eller fick min näsa och hjärna ett frispel?
 
Tog en snabblunch igår på burgerking, sen hem och tvätta händer (vilket jag alltid gör när jag varit ute bland folk), skruvar bil och tvättar händer igen. Tycker händerna fortfarande luktar hamburgare efter en stund så tvättar igen. Sen har vi alla toabesök med efterföljande handtvätt. När jag sen går och lägger mig så känner jag FORTFARANDE lukten! Vad fan liksom?

Fler än jag som upplevt detta? Vi pratar säkerligen MINST 8-10 handtvättningar (liten blåsa) från lunch till läggdags.

Och jag tvättade verkligen ordentligt och gnuggade av kung och fosterland. Kan detta ens vara möjligt, eller fick min näsa och hjärna ett frispel?

Det brukar nog snarare vara så att vissa ämnen i kroppen luktar genom hudens porer. Snabbmatsställen använder hydrogenererade oljor och dessa brukar inte ge så angenäma dofter genom huden därför kanske du upplever att doften sitter på händerna fast det kommer inifrån kroppen. Rött kött som ju det är i hamburgare släpper också ut lukter genom huden, det kommer från hudens porer och i kombination med hydrogenerad olja så blir det nog gissningsvis ännu värre.
 
Tog en snabblunch igår på burgerking, sen hem och tvätta händer (vilket jag alltid gör när jag varit ute bland folk), skruvar bil och tvättar händer igen. Tycker händerna fortfarande luktar hamburgare efter en stund så tvättar igen. Sen har vi alla toabesök med efterföljande handtvätt. När jag sen går och lägger mig så känner jag FORTFARANDE lukten! Vad fan liksom?

Fler än jag som upplevt detta? Vi pratar säkerligen MINST 8-10 handtvättningar (liten blåsa) från lunch till läggdags.

Och jag tvättade verkligen ordentligt och gnuggade av kung och fosterland. Kan detta ens vara möjligt, eller fick min näsa och hjärna ett frispel?
Jag läste tror jag häromdagen faktiskt att hamburgare och pommes och sådant annat på snabbmatställen gör att man luktar illa. Inte jättetrovärdig källa då det var en dagstidning men det kanske stämmer då.

Då hjälper ju heller inte det oavsett hur mycket man tvättar sig, blir mer och mer äcklad av snabbmatställen känner jag.
 
Det brukar nog snarare vara så att vissa ämnen i kroppen luktar genom hudens porer. Snabbmatsställen använder hydrogenererade oljor och dessa brukar inte ge så angenäma dofter genom huden därför kanske du upplever att doften sitter på händerna fast det kommer inifrån kroppen. Rött kött som ju det är i hamburgare släpper också ut lukter genom huden, det kommer från hudens porer och i kombination med hydrogenerad olja så blir det nog gissningsvis ännu värre.

:nailbiting::yuck:

Fast nu luktade det ju verkligen bara från ena handen, den jag ätit med, och det luktade verkligen ren hamburgare, som om nån skulle stoppat under hamburgarepappret under näsan på mig.

Oavsett vad så var det riktigt vidrigt att doften överlevde så många tvättningar och doften gick igenom den parfymerade tvålen gång på gång, och det kommer nog dröja läääänge innan jag äter där igen! :yuck:
 
Jag kan få likadant om jag äter falafel, lök + sås gör att händerna luktar börk. :yuck:
Kalltvatten första omgången och sedan varmt brukar hjälpa så att det inte sätter sig i huden (samma med kräftor och andra skaldjur).
Har du citroner/ citronsaft på burk så ta ett par droppar på händerna och tvätta dem igen, brukar hjälpa!
 
Jag kan få likadant om jag äter falafel, lök + sås gör att händerna luktar börk. :yuck:
Kalltvatten första omgången och sedan varmt brukar hjälpa så att det inte sätter sig i huden (samma med kräftor och andra skaldjur).
Har du citroner/ citronsaft på burk så ta ett par droppar på händerna och tvätta dem igen, brukar hjälpa!

Lök kan jag känna doften av om jag hackat lök, sen duschar strax efter. Ångar liksom upp nån lökdoft i början då.

Har så himla svårt för dofter som kommer där dom inte hör hemma! :cautious::yuck: Vill inte lukta whopper om handen när jag ska lukta lavendel, och jag vill inte lukta lök när jag ska lukta honung/mandel.:down::meh:
 
Hade du tvättat händerna precis innan? Värme öppnar ju porerna och släpper in mer. Har du t.ex hackat lök så ska du inte tvätta händerna i jummer vatten utan kallt för annars tränger det in mer.

Jag har jobbat i flera år på olika hamburgerkedjor men aldrig varit med om att doften suttit i så länge :D
 
Hade du tvättat händerna precis innan? Värme öppnar ju porerna och släpper in mer. Har du t.ex hackat lök så ska du inte tvätta händerna i jummer vatten utan kallt för annars tränger det in mer.

Jag har jobbat i flera år på olika hamburgerkedjor men aldrig varit med om att doften suttit i så länge :D

Jag har sommarjobbat på hamburgerställe. Lukten satt!! Även efter dusch luktade man hamburgare :yuck:
 
Det tipset ska jag lägga på minnet!

kl
På fina skaldjursrestaurangen får man oftast en våtservett med citron, eller kallt vattenbad med citron för att kunna tvätta fingrarna i. Typ ett tips inför kommande kräftskivor.

Gammalt farmorstips! Hon visade oss hur man tog ur både fågel och fisk, samt hur man tvättade händerna efteråt. :heart Det funkar verkligen.
 
Haha... lukt av snabbmat.. om man inte är sugen på det är det en av de vidrigaste lukterna..
Åkte tåg några timmar förra veckan. Och en person satt bredvid och åt. Det luktade redan innan han började äta, en stängd påse luktade också. 🤣 :meh:
 
Och funkar inte kaffesumpen eller citronen eller kallvattnet finns det en sista åtgärd: smörj in händerna med tandkräm och skölj av. Döljer det mesta.
 
Galltvål :D Är det allra bästa att tvätta med, tar tom bort skaldjurslukt.
Fruktansvärt att lukten inte försvinner:yuck:
 
Prova nagelborste. Kan vara lätt hänt att något litet letar sig in under nageln och det kan vara rätt svårt att få bort bara genom "vanlig" handtvätt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp