Hamla träden - löv som vinterfoder

ameo

Trådstartare
Moderator
Vi har börjat fundera på att hamla träden för att samla löv till vinterns utfodring. Det lär väl gå åt lite kraftfoder också, men man har kanske inte mycket val...

I dagens lantbruk är väl erfarenheten av att fodra med löv rätt brgränsad.
Frågan är vilka träd som är lämpliga att hamla? Och, hur gör man rent praktiskt?
 
Det finns ett program som heter 100% bonde och han hamlade träd för att använda som vinterfoder. Jag kommer dock inte ihåg vilket avsnitt det var
Det jag kommer ihåg är att han hängde det väldigt luftigt för att att det skulle torka och inte mögla
 
Jag hade tänkt hamla en del inför vintern, mest för säkerhets skull. Det jag kommer ta från är mestadels hassel, lind, salix (sälg och pil), ask och asp. Björk finns också, men mina hästar äter inte gärna det.

Eftersom det inte blir någon regelrätt hamling för min del (dvs återkommande, troligtvis) kommer jag klippa av årsskott och framförallt stam- och rotskott med sekatör och spara det. Vi har gamla skördehållare i logen där man kan hänga skott, så där tänkte jag hänga upp dem i omgångar och sen lagra på logen när det är torrt.
 
Inte direkt hamling men tänkte bara berätta att vi gett hästarna grenar från spirea-häcken som klipptes förra veckan, och det var jättepopulärt.
 
Intressant tråd! Vi har massor av träd som ska rensas ut och andra som ska glesas ut för att restaurera eller naturområde. Nu kommer vi att prova att halma och spara som foder av det vi ändå ska ta bort.
 
Grejen är att vi har säkert 20 gigantiska askar, som vi ändå tänkt ta ner efterhand. Så, det är ju bara att börja...
Men just nu håller vi på att köra in hö! Första gången vi skördar eget hö...
1530903887076.png
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
325
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
999
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 065
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp