Hamla träden - löv som vinterfoder

Jag skulle rekommendera er som avser att hamla, att inte vänta till sensommaren då man normalt gör det om ni bor i ett torrt område, löven är snustorra och har börjat att ramla av redan nu.
bra poäng.
Här är det dock bara syrenerna som är torra än.
Såväl äppelträd som alla de stora träden är fortfarande välmående. :)
 
Tycker hästar att torkade löv är smakliga? Jag har bara sett dem äta färska samt gnaga bark, men det kanske beror på vilka sorter de har tillgång till?
 
Har provat idag och på ca tre timmar och två personer är ett trettiotal buntar klara och står på tork.
Sedan har jag ingen aning om hur mycket det kommer att gå åt för en häst.
Hade för länge sedan en gammal gammal bok om foder, tro den var från1800-talet ev början av 1900-talet. I den stod det om att fodra med löv och mängder, ja även andra lite bortglömda foder. Tyvärr vet jag inte var den är.
 
Har provat idag och på ca tre timmar och två personer är ett trettiotal buntar klara och står på tork.
Sedan har jag ingen aning om hur mycket det kommer att gå åt för en häst.
Hade för länge sedan en gammal gammal bok om foder, tro den var från1800-talet ev början av 1900-talet. I den stod det om att fodra med löv och mängder, ja även andra lite bortglömda foder. Tyvärr vet jag inte var den är.
Jag snubblade över dessa
http://www.ksla.se/anh/files/2013/07/9.-Notis-Lövets-värde-som-foder.pdf
http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/1993-Curman-J.pdf

Jag brukar ta ner träd vintertid eller ja lite då och då faktiskt mest för att de ska ha något att gnaga på.
Och ibland sätter de i sig en fem sex meter lång asp på ett par dagar trots god tillgång till hö och även fri tillgång på halm. Men då är ju löven borta och trädet färskt antar att det kan spela roll. Vintertid är också färsk gran ganska populärt sommartid är färsk gran helt ointressant
 
In
Jag snubblade över dessa
http://www.ksla.se/anh/files/2013/07/9.-Notis-Lövets-värde-som-foder.pdf
http://www.ksla.se/anh/files/2012/06/1993-Curman-J.pdf

Jag brukar ta ner träd vintertid eller ja lite då och då faktiskt mest för att de ska ha något att gnaga på.
Och ibland sätter de i sig en fem sex meter lång asp på ett par dagar trots god tillgång till hö och även fri tillgång på halm. Men då är ju löven borta och trädet färskt antar att det kan spela roll. Vintertid är också färsk gran ganska populärt sommartid är färsk gran helt ointressant
Intressanta länkar.
Vi brukar normalt röja på vintern och då möjligen tänkt ved i det vi röjer. Men om det här fungerar så kommer vi att fortsätta röja på sommaren och spara rätt typer av löv som foder.
 
Har provat idag och på ca tre timmar och två personer är ett trettiotal buntar klara och står på tork.
Sedan har jag ingen aning om hur mycket det kommer att gå åt för en häst.
Hade för länge sedan en gammal gammal bok om foder, tro den var från1800-talet ev början av 1900-talet. I den stod det om att fodra med löv och mängder, ja även andra lite bortglömda foder. Tyvärr vet jag inte var den är.
Gissar också att hästarna var ca 20-30 cm lägre och ganska många kilo lättare på 1800-talet.


(Vi har ngn lista på hästars höjd från Karolinerna som noterade sådant, över korset tror jag, men det är ju några hundra år tidigare. Tänk stora gotlandsruss om man skulle hitta foderuppgifter för tidigt 1700-tal :D.)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Repar man av grenarna när det torkat sen eller slänger man in allt när man fodrar? Måste ju bli väldigt mycket man måste klippa om det ska bli någon volym av det hela. :confused:
 
Löv og torra grenar borde väl vara super ersättning för halm till hästar som lätt blir tjocka? :) Jag försöker intala min inackordering att hennes minishettisar skulle klara sig jättebra på 2-3 kg hö vardera och några kg löv och sly att mumsa på utöver det.

Till mina varmblodiga hästar som brukar bli smala på vintern kör jag istället nu på färskt löv som sommarfoder efter successen med avklipp från spireahäcken. Dvs de går på bete på dagtid (har för lite bete för att ha dom ute hela tiden) och på natten får de lite hö samt olika grenar och även ogräs som jag plockat från mina övergrodda rabatter. Win-win: gården blir finare och hästarna får käk. :up:
 
Löv og torra grenar borde väl vara super ersättning för halm till hästar som lätt blir tjocka? :) Jag försöker intala min inackordering att hennes minishettisar skulle klara sig jättebra på 2-3 kg hö vardera och några kg löv och sly att mumsa på utöver det.

Till mina varmblodiga hästar som brukar bli smala på vintern kör jag istället nu på färskt löv som sommarfoder efter successen med avklipp från spireahäcken. Dvs de går på bete på dagtid (har för lite bete för att ha dom ute hela tiden) och på natten får de lite hö samt olika grenar och även ogräs som jag plockat från mina övergrodda rabatter. Win-win: gården blir finare och hästarna får käk. :up:
Jag har också börjat fodra med lövsly eftersom betet är slut, björkarna börjar bli gula men övriga träd är fortfarande gröna så det kan hästarna äta upp, lär bli mindre löv att räfsa i höst :up:
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
330
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp