Hamla träden - löv som vinterfoder

Inget alternativ för väldigt många tyvärr, många är inackorderade och har inte egna träd eller buskar att klippa av.
Men om tex kommunen eller någon annan ska röja eller hamla träd så skulle det ju gå att ta till vara om man bara kommunicerar med varandra. Det blir ju en win-win om man kan ge det till djuren istället det som ändå ska ner :)
Det vore kanske något för nyheterna eller kommunen att gå ut med. Ska du röja träd/sly? Tänk på att det kan bli mat till våra husdjur?
Vad tror ni?
 
Inget alternativ för väldigt många tyvärr, många är inackorderade och har inte egna träd eller buskar att klippa av.
Tyvärr är det så. Men jag kan säga att jag har så mycket att om någon i närheten här vill och följer våra anvisningar så får dom gärna komma hit och hämta.
Det är ganska hårt reglerat vilka träd och hur man får klippa/såga eftersom det är ett naturvårdsområde. Men det finns väldigt mycket för den som vill ha och kan göra det själv. Det kan till ock med så att man kan få ta ved och kanske spara lite pengar till dyrt foder den vägen.
 
Jag ska iaf göra min JAS nu i helgen och ska testa att bjuda pållarna färska fruktträdklipp istället för att låta det bara falla på marken. Det är så torrt och eländigt här så kan jag ge dem det istället för annat tillskottsfoder är det iaf lite billigare.
 
Ett tips är att avenbok var uppskattat av våra hästar (de fick testa häromdagen) och många kyrkogårdar och parker har häckar av avenbok. De klipps oftast omgång två under sensommaren, det går ju att erbjuda sig att vilja ta hand om häckklippet.
Dessutom är det snart JAS när många träd har beskärningsperiod, man kan ju lägga ut på fb exempelvis att grenar sökes.
 
Min häst är just nu å det grövsta ointresserad av aspsly och gran i sin sjukhage trots brist på annat (fodras med hö men ganska begränsad mängd). På natten i box har dock gran varit ganska poppis. Vi har stora hagar och det finns träd i dem men på vintern brukar vi ge gran ändå, då är det mer uppskattat när snön kommit och det är jobbigt att gräva fram gräset där under. När min pappa var liten var lövtäkt vanligt, samt att hästarna i princip bara åt hö slaget i dikesrenar och kanter medan kossorna fick det fina ängshöet. Stora arbetande ardennerhästar... Tror nog vi kan fodra våra hästar på ett helt annat sätt än vi gör - åtminstone de som lätt går upp i vikt. Tänk om torkan gör att hamling och landskapsvård blir aktuellt igen? Små betesmarker mellan hamlade träd och enebuskar. Win win för alla, naturen inte minst.

Jag tror många kan få kontakt med markägare som gärna blir av med smågranar som annars bara skulle gallrats bort? Vi har betesmark där björk och aspsly börjar ta över t.ex. Hästarna vill inte alls äta av det på sommaren men till vintern kanske sly vore mer poppis. Finns säkert fler hagar som behöver röjas, annars betas av får och getter som tar slyet också, Alternativt som mina föräldrar, de eldar med ved som de tar hem själva men grenarna från granarna kvistas i skogen och lämnas där. Denna vinter kommer vi ta vara mer på det men även släpa hem hela granar för sysselsättningen. Känner man någon som tar hem egen ved kan man fråga om grenarna.
 
Senast ändrad:
Men om tex kommunen eller någon annan ska röja eller hamla träd så skulle det ju gå att ta till vara om man bara kommunicerar med varandra. Det blir ju en win-win om man kan ge det till djuren istället det som ändå ska ner :)
Det vore kanske något för nyheterna eller kommunen att gå ut med. Ska du röja träd/sly? Tänk på att det kan bli mat till våra husdjur?
Vad tror ni?
Man får ju inte ta avfall normalt sett men trädgårdsavfall på återvinningscentralen... de skulle ju kunna låta folk ta grenar och annat nu under JAS när alla beskär? Problemet är väl att det ligger blandat med andra, ev giftiga, trädgårdsväxter, och jag hade inte lagt det på gemene man att dela upp t.e.x ogiftigt sly i en hög och allt annat i en annan hög. Men någon kommun kanske kommer på en fiffig lösning :up: alternativt erbjuder sitt sly från beskärning av icke giftiga växter.
 
Man får ju inte ta avfall normalt sett men trädgårdsavfall på återvinningscentralen... de skulle ju kunna låta folk ta grenar och annat nu under JAS när alla beskär? Problemet är väl att det ligger blandat med andra, ev giftiga, trädgårdsväxter, och jag hade inte lagt det på gemene man att dela upp t.e.x ogiftigt sly i en hög och allt annat i en annan hög. Men någon kommun kanske kommer på en fiffig lösning :up: alternativt erbjuder sitt sly från beskärning av icke giftiga växter.
Jag tänkte mer att man via Facebook, kunde gå ut med typ på lördag ska vi beskära eller ta ner ett äppleträd någon som vill komma och hämta? Både kommun och privatpersoner
Jag tänkte slyet aldrig skulle ens behöva åka till återvinningscentralen ;)

Det har ju pratats en hel del om foderbrist och betesbrist i lokaltidning och radio men hittills har jag inte hört någonting sägas om att man kan fodra med sly annat än här på buke
Gallring av skog ger ju också mycket sly men det kanske inte görs just nu pga den stora brandrisken?

Mina hästar äter mycket asp vintertid men just nu ville de inte ha asp, smakar den annorlunda på sommaren tro ;) Däremot ask, sälg och rönn verkar mycket populärt :)
 
Jag tänkte mer att man via Facebook, kunde gå ut med typ på lördag ska vi beskära eller ta ner ett äppleträd någon som vill komma och hämta? Både kommun och privatpersoner
Jag tänkte slyet aldrig skulle ens behöva åka till återvinningscentralen ;)

Det har ju pratats en hel del om foderbrist och betesbrist i lokaltidning och radio men hittills har jag inte hört någonting sägas om att man kan fodra med sly annat än här på buke
Gallring av skog ger ju också mycket sly men det kanske inte görs just nu pga den stora brandrisken?

Mina hästar äter mycket asp vintertid men just nu ville de inte ha asp, smakar den annorlunda på sommaren tro ;) Däremot ask, sälg och rönn verkar mycket populärt :)
Ja det vore ju klart enklare. Typ bakluckeloppis för sly. :D

Nej just nu är det väl förbud mot att köra ut skog och även flisa ute i skogen? Men till vintern med stora högar grenar... för större bolag är det väl något de säljer till biogas (?) men för privatpersoner och mindre aktörer kanske det vore enkelt att helt enkelt få grenarna?

Min häst petade förvisso en del på aspslyet precis när det var färskt. Nästa dag låg det mesta kvar och efter det hade torkat har hon inte rört det. Barken på stora aspträd brukar ju dock ryka snabbt oavsett årstid. :d Smågrenarna verkar inte lika aptitliga, för min. Men som sagt på vintern och speciellt vid mycket snö brukar allt gnagbart vara mer intressant än nu.
 
Ja det vore ju klart enklare. Typ bakluckeloppis för sly. :D

Nej just nu är det väl förbud mot att köra ut skog och även flisa ute i skogen? Men till vintern med stora högar grenar... för större bolag är det väl något de säljer till biogas (?) men för privatpersoner och mindre aktörer kanske det vore enkelt att helt enkelt få grenarna?

Min häst petade förvisso en del på aspslyet precis när det var färskt. Nästa dag låg det mesta kvar och efter det hade torkat har hon inte rört det. Barken på stora aspträd brukar ju dock ryka snabbt oavsett årstid. :d Smågrenarna verkar inte lika aptitliga, för min. Men som sagt på vintern och speciellt vid mycket snö brukar allt gnagbart vara mer intressant än nu.
När de gallrade skogen här för några år sedan så låg slyet bara kvar och ruttnade. Jag var och hämtade en del del småbjörk till ved, jag frågade skogsägaren först men just då var det ju inte foderbrist så det mesta låg bara kvar. Men där kunde det blivit mycket foder

Ask löv är mums :d enligt mina hästar just nu, aspen får stå kvar till vintern :)
 
När de gallrade skogen här för några år sedan så låg slyet bara kvar och ruttnade. Jag var och hämtade en del del småbjörk till ved, jag frågade skogsägaren först men just då var det ju inte foderbrist så det mesta låg bara kvar. Men där kunde det blivit mycket foder

Ask löv är mums :d enligt mina hästar just nu, aspen får stå kvar till vintern :)
Ask är ju ett trädslag som riskerar att försvinna pga sjukdom, men jag har faktiskt lite sly hemma som jag ska ge till hästarna istället för att bara kapa det med röjsågen.
 
Jag ska klippa Spirea i helgen, går det fodra med? Fått för mig att den är giftig men har ingen aning om det stämmer.
 
Min markägare har tidigare tagit ner lite sly vid stallet, ligger en hel del björk med torra löv som jag funderar på repa av och testa med att ge hästarna. Om det duger så finns det mycket björksly som fortfarande är grönt i hagarna och som jag kan ta ner isf. :)
 
Någon som har koll på hur lång torktid får man räkna med? Löven torkar ju ganska fort men veden måste ju även den torka ganska ordentligt för att det inte ska gå mögel i buntarna.
 
Någon som har koll på hur lång torktid får man räkna med? Löven torkar ju ganska fort men veden måste ju även den torka ganska ordentligt för att det inte ska gå mögel i buntarna.
Undrar jag med! Och vet någon hur mycket man kan räkna med att det ger?
Är väldigt sugen på att gå ut och röja!
 
Angående torktid så är det väl mycket beroende på vilket väder det är så jag antar att det är väldigt svårt att säga.
Jag brukar torka nässlor och hänga i carporten och sedan hänga in knippena i stallet ungefär i september. Men förra året var augusti så väldigt fuktig här så det blev faktiskt mögel i nässelknippena :( kanske de också hängde för tätt. Så jag fick slänga dom
Det jag har läst om att torka sly är att det måste hänga väldigt luftigt för att torka.

@Masse hade väl hamlat hur ser det ut för dina buntar? Nu är det väl i och för sig bara knappt en vecka sedan men hur mycket har de torkat?
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
332
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp