Hamla träden - löv som vinterfoder

Jag har så mycket sly att jag ska fundera på att hamla i år faktiskt.

Det blir alla sorter i så fall.

Har märkt att när det gäller färskt är hassel och en viss sälg det de gillar mest. Björk och asp är inte något de gärna äter färskt alls.
På vintern går aspbark och gran i dem med stor glädje dock. Asparna tas in som stockar i diverse storlekar och knapras på så de ser ut som bävrarna varit på dem. Dessa byts ut ungefär varannan dag genom vintern.

Vi har en bra loge men den är inte brandklassad och har ingen ingång till stallet utan man måste gå genom verkstaden vilket lär vara ett problem när man ska springa med torra löv från loge till verkstad, ut på utsidan och in i stallet. Tänker att det är få löv kvar efter det.

Få se vad vi gör. Spännande att fler ska testa en tämligen bortglömd kunskap, tycker jag!
 
@sthu Vilken sorts spirea hade du?
Jag skulle mer än gärna kapa ner HELA rönnspirean och torka om den är ätlig för hästarna!!!
 
Spännande att fler ska testa en tämligen bortglömd kunskap, tycker jag!

Visst blir det annorlunda i år att tex hamstra och börja lagra sly och löv osv som många har som alternativ i ett läge där de har brist på annat grovfoder.

Men bortglömd kunskap vet jag inte om jag skulle vilja sträcka mig till i övrigt att det är?
Väldigt många ger sly varje vinterhalvår till hästarna i hagarna , som ersättning för tex fri tillgång på stråfoder eller rent av ersättning för lunchfodring.

Det är ett fantastiskt alternativ då det erbjuder så mycket stimuli samtidigt som hästen faktiskt får i sig fiber . Dvs både fysisk och psykisk stimuli - vilket är det optimala för stäppdjuren vi har 👍
 
Tillägg - fundering allmänt : Cecilia Muller - SLU har ofta väldigt sunda reflektioner utifrån forskning och fakta genom alla år. I en av de senaste intervjuerna/artiklarna runt grovfoderbristen så påtalar hon precis en del ang detta.
Otroligt många hästägare har förvirrat sig i att hästarna över hela dygnets fordringar behöver näringsinnehåll som är ”jämnt” . Det behöver de inte , dvs det går utmärkt att byta ut någon/några givor över dygnet mot näringsfattigare alternativ om alternativen innebär fiber och tuggmöjligheter för hästen vilket är det viktigaste för att hålla igång deras system, organ, känsla av mättnad och tillfredsställelse .

Ganska klokt påtalar hon även att trots den extrema torkan i sommar verkar de flesta hästar hålla hullet oerhört bra. Det finns näring i även gulnat förtorkat gräs, det som saknas är vätska däremot och därför oerhört viktigt med fräsht och rikligt med vatten till djuren.
 
Senast ändrad:
Visst blir det annorlunda i år att tex hamstra och börja lagra sly och löv osv som många har som alternativ i ett läge där de har brist på annat grovfoder.

Men bortglömd kunskap vet jag inte om jag skulle vilja sträcka mig till i övrigt att det är?
Väldigt många ger sly varje vinterhalvår till hästarna i hagarna , som ersättning för tex fri tillgång på stråfoder eller rent av ersättning för lunchfodring.

Det är ett fantastiskt alternativ då det erbjuder så mycket stimuli samtidigt som hästen faktiskt får i sig fiber . Dvs både fysisk och psykisk stimuli - vilket är det optimala för stäppdjuren vi har 👍

Jag tänkte på själva hamlingen, att torka löv för vintern för att dryga ut vinterfodret och att det är bra värden på, som jag förstod det på artikeln i ridsport där man jämför hamlat sly med ett medelgott hö.
 
@Efwa jag förstod det i grunden att det var essensen 😄

Ville ändå reflektera vidare då jag tycker ämnet fodring av häst är så oerhört viktigt och intressant på så många nivåer.

Ffa vårt stora välfärdsproblem, med (sedan väldigt många år nu), konstaterat etablerat att överutfodring av hästarna är ett problem som orsakar ohälsa och sjukdomar hos hästarna i eskalerande takt.

Det har blivit väldig norm senaste decenniet i Sverige att många hästar står på fri tillgång tex. Det har medfört ohälsa på många sätt för många hästar.

Det största problemet tycker jag dock är hästägares bristande kunskap och förståelse runt fodring av häst och vad som är viktigast helhetsmässigt.
 
Senast ändrad:
@Efwa jag förstod det i grunden att det var essensen 😄

Ville ändå reflektera vidare då jag tycker ämnet fodring av häst är så oerhört viktigt och intressant på så många nivåer.

Ffa vårt stora välfärdsproblem, med (sedan väldigt många år nu), konstaterat etablerat att överutfodring av hästarna är ett problem som orsakar ohälsa och sjukdomar hos hästarna i eskalerande takt.

Det har blivit väldig norm senaste decenniet i Sverige att många hästar står på fri tillgång tex. Det har medfört ohälsa på många sätt för många hästar.

Det största problemet tycker jag dock är hästägares bristande kunskap och förståelse runt fodring av häst och vad som är viktigast helhetsmässigt.

Jag håller med dig i allt du skriver. Jag har ju dessutom en ras där det är populärt att släppa på bete trots redan stor övergödning (jag kan inte beskriva det på annat sätt). Samtidigt som man vill ge fri tillgång.

Du vet, det här kan få igång mig på alla cylindrar!! En Fjordhäst ”ska ju vara lite rultig” är det jag ofta får höra. Jag svetttas!
 
@Efwa
Håller med. Fast jag är värre 😂

För trots utan fjordhäst/lättfödda ponnyer osv anser jag att det blivit rejält snett generellt hur våra hobbyhästar hålls och fodras senaste årtjugondet ...
 
@Efwa
Håller med. Fast jag är värre- för trots utan fjordhäst/lättfödda ponnyer osv anser jag att det blivit rejält snärt generellt hur våra hobbyhästar hålls och fodras senaste årtjugondet ...

Ja då....jag håller med där också. Fruktansvärt! Sedan är alla väldigt förvånade att fång ökar. Jag är faktiskt mer förvånad över att inte fler har fång. För, vi har ju också problemet att hästar motioneras i mindre utsträckning (hobbyhästar).
Förr hade man inte råd att ha häst och inte rida den.
 
En stor gren bröts av från vår lönn när det stormade i natt, vågar man ge löven och kvistarna till hästarna? Hade ju varit praktiskt så inte allt går till spillo :angel:
Även en del Poppel men det ska väl vara ok?
 

Bifogade filer

  • BC2FCCCD-684F-45AC-B3E1-6FAC2A60C784.jpeg
    BC2FCCCD-684F-45AC-B3E1-6FAC2A60C784.jpeg
    351,1 KB · Visningar: 40
Närbild på löv, om jag jämför med e bilderna som lades in tidigare i tråden så ser det väl ut som ”vanlig” ofarlig lönn?
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    198,2 KB · Visningar: 40
En stor gren bröts av från vår lönn när det stormade i natt, vågar man ge löven och kvistarna till hästarna? Hade ju varit praktiskt så inte allt går till spillo :angel:
Även en del Poppel men det ska väl vara ok?

Ja lönn är ju exemplariskt att ge till hästarna. Poppel funkar utmärkt.
Menade du ang lönn att du är orolig för att det är tysklönn ?
 
Stormen som drog förbi fällde en oxel, någon som gett detta till häst förut?
Google gav ingen känd giftighet, men känner mig ändå osäker.
 
Ja lönn är ju exemplariskt att ge till hästarna. Poppel funkar utmärkt.
Menade du ang lönn att du är orolig för att det är tysklönn ?

Ja, men det var ju inte speciellt likt. Fast när jag Googlade runt var det någon veterinär som hade avrått från alla Lönn, men det var nog sedan nnan foderbristen ;).
Lönnen uppskattades, Poppeln var inte lika poppis (hehe) när de väl fått in lönnen :p. Hade visst åkt ett plommonträd också och det gick också ner.

Vi har hö så vi klarar oss i vinter så sparar inget men de får det nu ute i hagen, finns ju knappt något bete kvar.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
329
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 003
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 137
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp