Hamster smitit in i ett hål, HJÄLP

Carmenzitaflower

Trådstartare
Har sån brutal ångest. Tog mig an en hamster för ett tag sedan då gamla ägaren inte kunde ha honom kvar. Skulle rasta honom i vår hall som jag alltid brukar göra då vi har hundar och det är enda stället som går att spärra av då vi bor i en etta. Till min förskräckelse så hittade han plötsligt ett hål i väggen som han kröp in i vilket jag inte hade en aning om ens fanns :’(
Nu vill han inte komma ut ur hålet och har vaktat honom i flera timmar, dvs halva natten. Måste sova pga har ett viktigt läkarbesök imorgon men är så rädd att han smiter in i resten av lägenheten för då är han körd eftersom min ena dam har väldigt mycket jakt i sig, även om dom annars är vänner så skulle instinkten ta över.

Har försökt bygga upp så att han inte kan ta sig därifrån men känns som dom små krabaterna kan ta sig igenom typ vad som helst, har satt in buren innanför ”muren” jag byggt samt lagt ut massa frön, ost och frukt som han älskar. Vad ska man göra mer?
Ser honom då och då i hålet när man lyser med ficklampan samt att han ätit lite frukt som jag hållit fram men han totalvägrar komma ut :I
 
Vilket jobbigt läge.
Det finns inte möjlighet att stänga in hundarna alls nu över natten, tills du hinner fixa något?
Någon lösning med att skruva fast ett rör över hålet i väggen som leder till buren, kanske, men som sagt, det kräver ju lite tid och material...
 
Vilket jobbigt läge.
Det finns inte möjlighet att stänga in hundarna alls nu över natten, tills du hinner fixa något?
Någon lösning med att skruva fast ett rör över hålet i väggen som leder till buren, kanske, men som sagt, det kräver ju lite tid och material...
Vi har tack o lov grind som hindrar dom från att komma in men tyvärr inte han att komma ut 😂

Misstänkte först att han inte kunde ta sig ut ur hålet men så fel jag hade, hela matskålen som var fylld med diverse godsaker var tom när jag vakna så nu har han så han håller sig en vecka därinne xD

Har gjort en fälla nu på tacoriskaka och mango som luktar över hela lägenheten så hoppas att han är vaken en stund till och hinner gå ut och hamstra på sig lite mer O.o
 
Går det att köpa en burfälla för råttor att lura in honom i?
Jag hade en hamster på vift en hel vecka hemma en gång, innan jag hittade honom i mitt skrivbord där han byggt ett stort bo av alla mina viktiga papper :D
Funderar faktiskt på om jag ska göra det, frågan är vilken sort🤔 gjorde ju en egen fälla men det lille aset(ursäkta språket sovit två timmar inatt) tänkte att åh gratis papper att bygga bo med samt att han fick med sig mangobiten från botten och kom ändå upp😱 tog honom på bar gärning och då släppte han pappret och kutade in i hålet igen😂
 
Kan du lägga mat i en sån där råttfälla där råttan stängs in i en liten bur?

Såg nu Carmenzitasflowers inlägg :)
 
Du kan ta en hushållspappersrulle som du tejpar mot hålet som sluttar uppåt till en bunke som du lagt spån i botten på så att han inte slår sig när han trillar i, men som samtidigt är för hög/hal för att klättra ur, kanske?
 
Funderar faktiskt på om jag ska göra det, frågan är vilken sort🤔 gjorde ju en egen fälla men det lille aset(ursäkta språket sovit två timmar inatt) tänkte att åh gratis papper att bygga bo med samt att han fick med sig mangobiten från botten och kom ändå upp😱 tog honom på bar gärning och då släppte han pappret och kutade in i hålet igen😂
:D du får helt enkelt sitta vakt med dörrstopp redo
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fällgaller
 
Du kan ta en hushållspappersrulle som du tejpar mot hålet som sluttar uppåt till en bunke som du lagt spån i botten på så att han inte slår sig när han trillar i, men som samtidigt är för hög/hal för att klättra ur, kanske?
Smart!😱 tyvärr är han för stor för hushållsrullar men kan säkert fixa något, ska köra på fällan vi köpt idag inatt, men sen kommer jag nog göra det!🙌🏻❤️
 
Uppdatering: Hamstern är ute!!! Vi fick nog och bröt upp ett hål i väggen i garderoben och drog ut honom. Kommer troligtvis kosta ganska mycket när vi väl flyttar här ifrån men får vara värt det. Blev galen över att inte få sova🤪

Trevlig helg allihop och tack för alla tips ❤️
 
Ser att det löst sig men vill ändå dela med mig. Jag hade 3 hamstrar då jag växte upp, samtliga rymde minst varsin gång på liknande sätt (vi hade en villa så finns många ställen man inte trodde ett djur kunde hitta - tro mig :o ). Alla kom fram när de blev hungriga, det kunde dock dröja ett par dygn. Alla ggr fångade vi dem genom att locka med mat, alltså riktigt god mat typ korv eller sånt som luktar mkt.
Vi byggde en sorts fälla med en hamsterbur med öppningsbar gavel. Riggade gaveln så att när hamstern tog av korvbiten inne i buren så stängde luckan. Snillrikt ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp