Hamster som klättrar

Lindon

Trådstartare
Köpte en hamster igår från djuraffären, ca 6v är hon. Detta är min tredje men första i vuxenålder så länge sen. Därför frågar jag nu för jag kan inte minnas att våra hamstrar någonsin klättrat och hängt i taket på sin bur😬

Buren var en enkom hamsterbur som jag köpte begagnat - nu i efterhand ser jag ju att med en klättrande hamster är den alldeles för hög! Den är lång så boytan borde vara tillräcklig men höjden är ett problem.

Två hyllplan lyckades jag fixa längs kortsidorna nu ikväll, efter att jag förfasat mig över hur hon klättrar. Läst mig till att detta kan bli ett stressbeteende så vill ju såklart åtgärda det snabbt plus att jag är rädd att hon skadar sig. Ska fixa mitten imorgon så att hon inte kan falla där heller från taket. Hon är ju ny hos oss så jag hoppas det ger sig med tiden?

Nu de första dagarna tänkte jag inte ha ut henne och springa fritt i en inhägnad men sen kommer hon att komma ut dagligen. Hjul - hur tänker man där? Hon har ett som hon sprang i affären som jag fick med men läste att man inte bör ha hjul åt så unga djur.
 
Är det en guldhamster behöver den 120x50 cm (dvärghamster 100x40 cm) minimum, större är bättre så klart och 30 cm (dvärghamster 20 cm) strödjup så den kan få utlopp för sin naturliga instinkt att gräva. Den behöver sandbad, grävbox med majsgranulat, flera gömställen och korkrör och ett hjul med minst 30 cm (dvärghamster 25 cm).

Ge den det och den kommer förhoppningsvis inte hänga i taket. Finns enstaka som gör det ändå, hade en dvärghamster som trots 200x50 cm ändå skulle uuuut, så han fick vara på sin älskade uteplats 21-07 och gick bara in för att sova.

Min nuvarande dvärghamsters bur:

20201112_003301.jpg
 
Är det en guldhamster behöver den 120x50 cm (dvärghamster 100x40 cm) minimum, större är bättre så klart och 30 cm (dvärghamster 20 cm) strödjup så den kan få utlopp för sin naturliga instinkt att gräva. Den behöver sandbad, grävbox med majsgranulat, flera gömställen och korkrör och ett hjul med minst 30 cm (dvärghamster 25 cm).

Ge den det och den kommer förhoppningsvis inte hänga i taket. Finns enstaka som gör det ändå, hade en dvärghamster som trots 200x50 cm ändå skulle uuuut, så han fick vara på sin älskade uteplats 21-07 och gick bara in för att sova.

Min nuvarande dvärghamsters bur:

Visa bifogad fil 59985
Vilken drömbur! Är det ngt egenbygge? Hamstern är en guldhamster. Buren är inom minimi. Har inrett med massor med spån, flera olika hus(kartonger i olika storlekar), tunnlar, bark som hon kan balansera på, gnagpinnar, stort hjul, olika sorters bäddmaterial, stegar som hon kan gå upp och ner på.

Eftersom buren är hög så satt jag in två hyllplan igår sent då jag märkte att hon började klättra. Ska fixa till det bättre ikväll då hon vaknar så hon får flera våningar och då inte heller skadar sig om hon klättrar och faller.

Finns den någon regel/rekommendation om NÄR man börjar med hjul? Alltså ålder på hamstern.

Verkar detta inte detta hjälpa får vi helt enkelt bygga en egen låg bur.

Tack för ditt svar!
 
Inte hembygga 2 st osb-terra som är delvis ombyggda, ordentliga lufthål på sidorna 20x30 cm, målat med barnleksaksfärg och alla springor tätat med akvariumsilikon. Men har egenbyggda också, är inte svårt. Hamstrar är marklevande, kan inte uppskatta höjder så en hög bur är farligt. De flesta guldhamstrar, speciellt honor, kräver mycket sysselsättning. Mina gräver som besatta. De har gångar överallt.

Här mitt hemmabygge med en guldhamsterhona i. Hon har själv fixat kaoset, det var fint innan hon började gräva 😄
20201112_151256.jpg

Jag bor utomlands, här får hamstrar hjul från nör de börjar knata runt i buren som bebisar med sin mamma.
 
Mina två förra hamstrar som jag hade som barn klättrade inte alls, grävde och bäddade mest i husen vi hade.

Tänkte inte alls på att dom ens brukar klättra, annars hade jag nog inte köpt den höga bur vi har😲
 
Inte hembygga 2 st osb-terra som är delvis ombyggda, ordentliga lufthål på sidorna 20x30 cm, målat med barnleksaksfärg och alla springor tätat med akvariumsilikon. Men har egenbyggda också, är inte svårt. Hamstrar är marklevande, kan inte uppskatta höjder så en hög bur är farligt. De flesta guldhamstrar, speciellt honor, kräver mycket sysselsättning. Mina gräver som besatta. De har gångar överallt.

Här mitt hemmabygge med en guldhamsterhona i. Hon har själv fixat kaoset, det var fint innan hon började gräva 😄
Visa bifogad fil 60003
Jag bor utomlands, här får hamstrar hjul från nör de börjar knata runt i buren som bebisar med sin mamma.
Vilka hamsterpalats 🤩
 
Det finns ju broar och hängmattor som man kan inreda buren med, då blir inte fallhöjden så stor iallafall. Det gjorde vi till en klättrande hamster. Vi hade stora ytor och två burar som satt ihop med plaströr, den ena buren blev en "gräva gångar-bur" och den andra mer en lekbur med platåer, hjul, stegar, rör som gick hit och dit mm. Men klättra skulle han ;)

Jag läste att hamstrar inte har höjdkänsla, därför är klättrandet inte så bra då dom bara släpper taget rätt var det är... :nailbiting: Men det är ju rätt logiskt om man tänker efter, dom kommer ju från ökenlandskap - inte mycket till träd där :angel:
 
Det finns ju broar och hängmattor som man kan inreda buren med, då blir inte fallhöjden så stor iallafall. Det gjorde vi till en klättrande hamster. Vi hade stora ytor och två burar som satt ihop med plaströr, den ena buren blev en "gräva gångar-bur" och den andra mer en lekbur med platåer, hjul, stegar, rör som gick hit och dit mm. Men klättra skulle han ;)

Jag läste att hamstrar inte har höjdkänsla, därför är klättrandet inte så bra då dom bara släpper taget rätt var det är... :nailbiting: Men det är ju rätt logiskt om man tänker efter, dom kommer ju från ökenlandskap - inte mycket till träd där :angel:
Vi beslutade oss för att inreda ett gammalt akvarie åt henne, ska hämta det idag. Hon slutade klättra då jag satte in hyllplan åt henne men konstaterade snabbt att det är opraktiskt med gallerbur till en grävande hamster - känns som vi har mer spån på utsidan än i buren😅
 
Vi beslutade oss för att inreda ett gammalt akvarie åt henne, ska hämta det idag. Hon slutade klättra då jag satte in hyllplan åt henne men konstaterade snabbt att det är opraktiskt med gallerbur till en grävande hamster - känns som vi har mer spån på utsidan än i buren😅
Akvarium är super och har du tur låter hon ett par gångar och kanske tom bohålan vara vid någon av glasskivorna. Sovande hamster är det sötaste ❤
 
Akvarium är super och har du tur låter hon ett par gångar och kanske tom bohålan vara vid någon av glasskivorna. Sovande hamster är det sötaste ❤
Hon är underbart söt, svart med lite längre päls. Sover som en rund liten boll och så kikar hon fram med små ögon då hon börjar vakna😍 Hamstern var nog sonens men det var väl mest en ursäkt för att ha en anledning till att köpa henne🤗
 

Liknande trådar

Däggdjur Efter 4 år utan djur står jag inte uuuut! Så jag har bestämt mig för att skaffa hamster igen. Hade flera stycken (alla i egna burar!)...
Svar
3
· Visningar
932
Senast: Modig_Korn
·
Äldre Nu behöver jag lite input innan känslorna tar över förnuftet. I slutet på oktober ville en nära vän skiljas från sin sambo. Problemet...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 009
Senast: ginnies
·
T
Däggdjur Hej! jag har en guldhamsterhane född v.42 förra året. han är köpt i djuraffär. Ända sedan jag skaffade honom har han varit totalt...
Svar
7
· Visningar
4 365
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp