Hamster som mår dåligt!

T

Toviie

Hej! jag har en guldhamsterhane född v.42 förra året. han är köpt i djuraffär.
Ända sedan jag skaffade honom har han varit totalt livrädd för mig, rädd för ljud runtomkring överhuvudtaget. Jag har haft hamstrar i stort sett hela mitt liv och har stor erfarenhet av gnagare, men har aldrig mött någon hamster som är såhär rädd..
Och nu är det så att dom senaste dagarna/veckan har han börjat gräva. nästan lite maniskt. i sin "sandlåda" han kan stå i säkert en timme och bara gräva oavbrutet om man inte tar bort sandbadet. och förutom det har han också börjat gnaga på sitt hjul.. och jag har tänkt att han kanske är missnöjd med något? men grejen är att han har en stor bur, flera tunnlar/gömställen osv att klättra upp igenom, han har 1 hjul och sandbad, och eftersom han är inte är handtam försöker jag aktivera honom i buren istället, han får leta efter sin mat och han får hushållspapper att bädda med t.ex... och jag mår verkligen jättedåligt över att han är så rädd som han är, och nu när han har börjat med gräv/gnagbeteendet så mår jag ännu sämre..:/

annars är han ju frisk och äter bra och är pigg och fin osv..
har funderat på att lämna bort honom till någon annan, men det kanske bara skulle stressa han ännu mer och tror inte att det finns något annat att göra än det jag har gjort? eller vad tror ni? vad tror ni är orsaken till grävbeteendet? hoppas någon orkar läsa/svara och hjälpa mig:) kan fixa en bild på hans bur om någon vill se..
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

Vet inte om det hjälper att lämna bort honom till någon annan, så länge du inte har något särskilt som skulle kunna stressa honom (katt, hund tex? Högljudda fåglar i samma rum?).

Svårt att säga såklart, men jag tycker det låter som stress eller understimulans. När jag hade hamster la jag in ett gäng nya leksaker varje vecka, vad gör du mer för aktivering än att leta upp maten och ge bäddmaterial?
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

jag har hundar, men dom är vana vid sm¨djur och är inte särskilt intresserade. hade katter fram tills för någon månad sen men vi blev tyvärr hastigt tvugna att avliva dom. men de funkade bra med hamstern och störde honom aldrig:)
förutom den aktiveringen jag berättade om så får han pinnar att gnaga på, jag brukar hänga upp dom i taket så att han får kämpa lite för dom, dessutom får han ganska ofta nya olika sorters leksaker, både hemmagjorda och köpta. rullar, någon "klätterställning" osv..
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

Om du hade en rädd och stressad hund, hade du lämnat bort den då? :p En hamster går ju inte att arbeta med på samma sätt som med en hund. Kanske är den bara helt galet framavlad på nervösa ohanterade djur eller så är dess personlighet sådär. Om det inte finns en medecinskförklaring på rädslan. I och för sig kan kanske burens placering (och kanske design) påverka hamstern positiv vs negtivt.
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

eftersom han kommer från en djuraffär så kan jag inte tänka mig att aveln är särskilt planerad.. så det är min tanke också att han antagligen inte blivit hanterad eller van vid människor alls förrän när jag fick honom. Hans bur har stått på istort sett samma plats hela tiden sen han kom hit, dvs i mitt rum, där det inte är för mkt liv och rörelse men ändå inte helt tyst.
han är ju inte sjuk på något sätt vad jag har märkt så jag får försöka hitta någon annan lösning helt enkelt och se till att han har det bra i sin bur och räkna med att han kanske aldrig blir tam. tack för att ni svarade:)
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

Han kan ju bli stressad om det händer mycket nytt på hans revir (dvs typ kommer nya leksaker ofta). Hamstrar blir ju lätt maniska med saker också. Och det har inte fungerat med att bara stoppa in handen i buren och låta honom utforska den själv utan "jakt"?
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

Jag brukar vara försiktig med att "byta plats" på hans saker när jag gör rent buren, just för att han inte ska bli uppstressad, så vattenflaskan sitter alltid på samma ställe och det gör huset, hjulet och sandbadet också. Det som händer när man stoppar ner handen är antingen att han blir jätterädd och gömmer sej, eller att han vågar sej fram och typ "nafsar" på handen, och sedan springer iväg.. har även provat ha god mat i handen men han vågar sig inte upp..
 
Sv: Hamster som mår dåligt!

Men det tar ju tid :p det kanske kommer ta honom hela livet att våga men det är ju bra att han vågar så långt.
 

Liknande trådar

Däggdjur För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela...
Svar
15
· Visningar
2 638
Senast: Riley
·
L
Hästhantering Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt. Islandsvalack, 25 år. Född på island Vi har haft den...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp