Bukefalos 28 år!

Hamsterbur - inspiration

gadriel

Trådstartare
Tänkte om ni ville se mitt senaste projekt, kanske kan inspirera någon :)

Köpte 4 campbells dvärghamstrar förra helgen och igår blev jag klar med deras permanenta bur.

Jag har byggt en ny hamsterbur till de små liven. Utgick från en expedit-hylla från IKEA. Klurade länge på hur jag skulle ha det och det blev faktiskt som jag tänkte mig :)

Det är tur man har en pappa med bra verktyg för finlir, en hel lördag ställde han upp med att hjälpa till att få ihop dörrarna som var ganska mycket pill med. Väldigt tacksam!
Väl hemma så skulle det lackas några gånger också.

Det var ett himla pyssel att få upp dörrarna raka, gångjärnen var ganska veka visade sig när vi väl började skruva vilket gjorde det ännu svårare att få det som man ville, dessutom är det aldrig helt roligt att skruva i spånplatta. Men till sist blev jag nöjd i alla fall.

bur01.jpg


Listerna är till för att hålla strö på plats, dom öppnas bara när man ska göra rent.
Både dörrar och lister stängs med magnet.

bur02.jpg


För att få dit rören var jag tvungen att ta isär halva hyllan igen *pust*, men skam den som ger sig. Här är första rören på plats.

bur03.jpg



Nästan alla rören på plats. Det artar sig!

bur04.jpg


Hyllplanen ditsatta som delar av tre fack så det blir ännu mer som en labyrint för dom.

bur05.jpg


Baksidan ditsatt, längst upp på varje rad är en 8 cm hög luftspalt med nät.

bur06.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hamsterbur - inspiration

Det är gjort så att hamstrarna ska motionera så mycket som möjligt, hela buren är alltså som en labyrint med en början och ett slut.

bur06b.jpg



Listerna stängda.

bur07.jpg


Dags för inredningen! Jag tänkte göra lite mer klättermöjligheter sen men får ta en sak i taget så tills vidare får dom nöja sig med detta.

bur08.jpg


Aspflis och sand på plats.

bur09.jpg



Närbilder på rummen, där ser ni också att de flesta rör är gömda och inte stör så mycket:

Jag hittade tegelrör ute vid en ladugård här hemma, helt perfekt till dvärghamstrar. Bark fanns på sågen och stenar i skogen.

bur10.jpg


bur11.jpg


bur12.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Hamsterbur - inspiration

Här har jag gjort en upphöjd del med plywood, hela den upphöjda delen är proppfull med strö, på högra sidan är ett hål ner i själva boet. Inne i boet går sedan ett rör till nästa rum.

bur13.jpg


bur14.jpg


bur15.jpg


bur16.jpg


bur17.jpg
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Så här ser det ut med dörrarna stängda :)

bur18.jpg


Hamstrarna på plats i buren, verkar väldigt nöjda men har inte lyckats undersöka alla rum än men då har dom lite kvar att utforska :)

bur19.jpg


bur20.jpg


Tanken är sen att jag ska ha rör som leder ut från buren en ganska lång bit bort till skrivbordet och kanske något rör som leder ner på golvet men det får bli nästa projekt :)
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Så här ser flickorna ut, har inga namn än för jag väntar på stamtavlorna:

110201.jpg


110202.jpg


110203.jpg


110204.jpg


110205.jpg
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Jag är imponerad! Superfint verkligen! Men jag funderar på växterna, vad är det för några? Du vet säkert vad du gör, jag kan inte så mycket om hamstrar. Vill bara försäkra mig om att det inte är nåt giftigt :)
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Jag är imponerad! Superfint verkligen! Men jag funderar på växterna, vad är det för några? Du vet säkert vad du gör, jag kan inte så mycket om hamstrar. Vill bara försäkra mig om att det inte är nåt giftigt :)

Tack :bow:

Det är inte lätt att hitta info om växter, de i affären visste inte ett dugg heller.

Växterna är noga kollade, hemtrevnad och ormbunke är idiotsäkra till alal djur verkar det som. De andra växterna har jag kollat på giftcentralens hemsida och där är de inte med, den ena växte brukar användas i terrarium och ödlor tuggar också på växter så dom ska också vara säkra.

De palmliknande verkar vara ett släkte av palm och dom står med som ogiftiga hos giftcentralen. Den sista hittade jag inte men ser väldigt mycket ut som mossa så jag skulle tro det är en mossväxt. Ampellilja ska också var ahelt ogiftigt så det ska in där också sen, mamma hade skott på sina som jag tänkte ta :)
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

:love::love::bow::bow: Vilket otroligt jobb du har lagt ner, och så FINT det blev!!! Vad dina hamstrar ska vara lyckliga att ha dig som ägare :love:!!! Där kan man verkligen snacka om berikning av djurens liv :bump:!
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Tjusigt värre! :D
Har planer på att göra något liknande till mina guldar, dock utan rör och stor bottenyta istället (dvs ett hyllplan till varje hamster).
Det som stoppar mig just nu är dock kostaderna för lister och glas. :(
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Blev lite nyfiken också vem de kommer ifrån.
Är ju inte så många som föder upp dvärgar.
Är det möjligen små "Roslagare"? :)
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Verkligen jättefint.
Kan inte så mycket om hamstar, men kan man ha dvärghamstrar till sammans?

Nu ska jag inspirera sonen att bygga liknande till vår Peppe.

Vad hade du för rör?
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Nu skäms jag för min stackare som bor i en vanlig bur... Jag tror han vill flytta hem till dig? :D

Supersnyggt och vilket jobb!!! :bow:
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

WOW :eek: dina hamstrar lär aldrig nånsin få tråkigt i hela sina liv :bow: :bow: :bow:

en kul grej vore att sätta en sändare på en av dom, och logga vart den går under en hel vecka.. få se om den går överallt och om den har någon favoritrunda..

enda frågan, har du något extra ljus till dom eller är det bara ljusinläpp genom glasen?
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Kanonfint, verkligen! :bow:

Ursöta små djur också. Särskilt den sista, den såg så bekymrad ut på nåt sätt. :D
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

:love::love::bow::bow: Vilket otroligt jobb du har lagt ner, och så FINT det blev!!! Vad dina hamstrar ska vara lyckliga att ha dig som ägare :love:!!! Där kan man verkligen snacka om berikning av djurens liv :bump:!

Tack :) Jag är lite skadad av alla etologikurser jag läst :D Tycker det är så roligt att klura på hur man kan få ut så mycket som möjligt på den plats man har till godo. Bra hjärngympa för mig och kreativt är det också.
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Tjusigt värre! :D
Har planer på att göra något liknande till mina guldar, dock utan rör och stor bottenyta istället (dvs ett hyllplan till varje hamster).
Det som stoppar mig just nu är dock kostaderna för lister och glas. :(

Ja det rä ju det där med kostnaderna, fast de burarna man köper i affären tycker jag är suktigt dyra och väldigt pluttsmå... :S
 
Sv: Hamsterbur - inspiration

Så himla häftigt! :D

De hamstrarna kan nog skatta sig lyckliga som hamnat hos dig.

Tack :) Är jättekul att sitta och titta på dom. Har satt en stol framför och kan sitta hur länge som helst och bara se på dom, dom har ju fortfarande inte klurat ut hur dom ska ta sig upp på övervåningen så det är kul att se hur dom utforskar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp