hamsterdöd

C

Cheswick

Vi hade två hamstrar, mor och dotter. De var ca 6 månader gamla båda två. (Mamman fick ungar precis när vi köpt henne.) De var väl omskötta, bodde i vars en bur. (såklart) De fick bra mat, vatten, rent och fint.
I förra veckan när jag skulle städa burarna var båda hamstrarna döda! :(
Jag kan inte sluta tänka på det här. HUR kan två hamstrar dö på samma natt när de verkade helt ok dagen innan? Finns det någon mystisk sjukdom jag inte känner till?
Någon som har någon idé så att jag kan få lite sinnesro? :cry:
 
hadde du nyss köpt dom?
det kan vara att dom var sjuka från början.det finnes ett virus blandt bur djur,vet ej vilket det är,men dette virus/sjukdom ger små symptomer.
det låter som att det var det som var felet.
tråkit att dom dog endå.
 
Troligtvis något ärfligt som cancer eller hjärtfel (troligen hjärtat det har varit fel på, även hamstrar får hjärt-attacker).
Jag har på ett ställt köpt 6 hamstrar varav 4 dog inom några månader.
Jag köpte dom till en kompis och hon har även tagit över andra hamstrar från mig som har levt tills dom har varit 3 år gamla så det är inte skötseln det är fel på.
Detta är just orsaken till varför man skall köpa av uppfödare som har koll på föräldrar, far- och morföräldrar osv långt tillbaka så att ärftliga fel som förorsakar för tidig död inte finns i deras linjer.
I många affärer finns hamstrar som säljs med enbart intresse av pengar eller för att det är gulligt med ungar :crazy:
Temperament och friskhet är inte prioritet nummer ett och det är inte värt att köpa hamster om den prioriteten inte finns :mad:

Så det var inte din skötsel utan snarast avel som det är fel på.
Det enda du kan göra är att nästa gång försöka få tag på en väluppfödd hamster för att ha så bra förutsättning för att ha hamstern så länge som möjligt :)
 
Nej, vi hade inte köpt henne nyligen, utan haft henne ett halvår ungefär, så jag tror inte att det kan ha varit en sjukdom som följt med från affären.
 
Jag hoppades ju att du skulle svara! (Min nya smådjursguru :bow: )
Köpa från djuraffär lovade jag mig själv att aldrig göra igen redan när ungarna damp ner efter två veckor. Dessutom var de så totalt ointresserade när jag ringde och bad om råd och hjälp med ungarna. Bara "ja ja, sånt händer, du kan lämna dom här om några veckor osv."
- Jag kan ju inget om hamsterbebisar. :( Ville inte ha några heller.
Verkar ju troligt det du skriver om ärftliga sjukdomar, men konstigt ändå att båda dog på samma gång.
Men jag får väl släppa det här nu och ägna all min energi åt att hålla marsvinet vid liv...
 
okey,då vet jagi nte,det kan vara genetisk då karnsje.
eller har ni nu kommit på vad det var??
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 034
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 328
Senast: miumiu
·
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 830
Senast: Hedinn
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 773
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp