Bukefalos 28 år!

Hamsterfrågor

Lona

Trådstartare
Har trillat dit rejält på hamstrar men får erkänna att det mest är utseendet jag fallit för och att jag inte kan mycket alls. Har hittat till hamsterföreningens hemsida men har lite frågor som jag ställer till allvetande buke :) .
Skillnad förutom storleken på dvärg- och guldhamstrar? Tänker då mentalitet, aktiveringsbehov, sjukdomar, skötsel med mera.
Hane eller hona?
Hur mycket aktivering kräver de?
Kan man få dem dagaktiva?
Luktar de/buren förutsatt att man sköter den? Har tänkt mig ett akvarium/terrarium som bostad.
Det enda rummet här hemma som är säkert att springa runt i som aktivering är badrummet men kan en dvärghamster knö sig ner under gallret till avloppet tro?
Det står överallt att hamstrar inte skall klättra då de kan trilla ner och skada sig men i de flesta burar jag sett (hos kunnigt folk, inte i zooaffär!) finns det små hyllor och annat, hur högt är ok?

Kom gärna med annan nyttig info, jag kommer säkert på fler frågor efterhand om jag väl bestämmer att en hamster skall flytta hit.
Och posta gärna bilder :love:.
 
Sv: Hamsterfrågor

Hur mycket aktivering kräver de?
Med en stor bur med bra strö som går att gräva i, kartonger, leksaker osv, så kan de få bra med aktivering i buren. Men nån timme om dagen bör de få komma ut och röra lite på sig utanför tycker jag.
Kan man få dem dagaktiva?
Jao, de sover ju flera gånger varje dygn, så de kommer vara vakna på natten och sova på dagen oavsett vad man gör. Men de brukar kunna lära sig sin ägares dygnsrytm ganska bra om man håller på med dom, så då brukar de vakna om man är hemma.
Luktar de/buren förutsatt att man sköter den? Har tänkt mig ett akvarium/terrarium som bostad.
Hamstrar är ett av de mest luktfria djuren så jag tycker nog att man måste vara riktigt dålig på att städa, alternativt ha trähus eller liknande som börjar lukta, för att en hamsterbur ska lukta äckligt.
Det enda rummet här hemma som är säkert att springa runt i som aktivering är badrummet men kan en dvärghamster knö sig ner under gallret till avloppet tro?
Jag skulle ta det försiktigt med alla såna möjligheter, både till guld- och dvärghamster. Smådjur förvånar en alltid med vad de klarar av att ta sig igenom...
Det står överallt att hamstrar inte skall klättra då de kan trilla ner och skada sig men i de flesta burar jag sett (hos kunnigt folk, inte i zooaffär!) finns det små hyllor och annat, hur högt är ok?
Yta är viktigast för hamstrar, så flervåningsburar går bort enligt mig. Men är det mjukt spån som underlag så kan de ju ha klätterställningar och liknande som är kanske 20cm höga. De kan ju klättra, de är bara ganska bra på att ramla ner också :D

Kom gärna med annan nyttig info, jag kommer säkert på fler frågor efterhand om jag väl bestämmer att en hamster skall flytta hit.
Jag hade hamstrar för flera år sedan, men de är lite för tråkiga för min smak. Jag har fastnat mer för råttor. Min uppfattning är att hamstrar gärna bits, men jag kanske bara hade otur med mina :o

Fetmarkerat det jag svarat :)
 
Sv: Hamsterfrågor

Tack för svar! Råttor är jag inte intresserad av - även om de är roliga djur - men möjligen möss. Kikar man i mustråden här på buke så blir man ju lite kär. Men det vore roligt med ett "nytt" djur, möss har jag haft tidigare :-).
 
Sv: Hamsterfrågor

Har trillat dit rejält på hamstrar men får erkänna att det mest är utseendet jag fallit för och att jag inte kan mycket alls. Har hittat till hamsterföreningens hemsida men har lite frågor som jag ställer till allvetande buke :) .
Skillnad förutom storleken på dvärg- och guldhamstrar? Tänker då mentalitet, aktiveringsbehov, sjukdomar, skötsel med mera.
Har haft både dvärg och guldhamster båda har för och nackdelar. Dvärg hamster skall hållas i par eller grupp. Guldhamstern därrimot är ett ensamlevande djur och min personliga erfarenhet är att det är lättare att få dom handtama.
Hane eller hona?
Ingen större skilnad mellan könen vad jag kan komma på. Smaksak.
Hur mycket aktivering kräver de?
Så mycket du vill och har tid till, ju mer du håller på - tamare djur. Men som tidigare nämnt minst 30-60 min om dagen.
Kan man få dem dagaktiva?
Nja... Du kan vrida lite på dygnet genom att hålla igång den dagtid men den kommer fortfarande busa runt i buren kl 03:15... :sneaky:
Luktar de/buren förutsatt att man sköter den? Har tänkt mig ett akvarium/terrarium som bostad.
Sköter du buren är svaret nej inte nämnvärt. tips är att man gör rent "kiss hörnan" varje dag.
Det enda rummet här hemma som är säkert att springa runt i som aktivering är badrummet men kan en dvärghamster knö sig ner under gallret till avloppet tro?
Svaret är NEJ... Får hamstern in huvudet i hålet kommer rästen av kroppen igenom.. (Hade en busig herre som tog sig in i springna mellan sockel och garderob, en springa som jag inte ens visste fans. Vi fick slå hål i sockeln för att få ut honom.)
Det står överallt att hamstrar inte skall klättra då de kan trilla ner och skada sig men i de flesta burar jag sett (hos kunnigt folk, inte i zooaffär!) finns det små hyllor och annat, hur högt är ok?
Beror på djur och bur och typ av hylla. Men inte allt för högt.
Kom gärna med annan nyttig info, jag kommer säkert på fler frågor efterhand om jag väl bestämmer att en hamster skall flytta hit.
Tips är att inte köpa hamster´n hos Zoo affären utan vänd dig till en uppfödare. Oftas både billigare och bättre. Du får då stamtavla, tips och råd samt som med alla andra nya familjemedlämmar du köper, du har möjlighet att se föräldrar djuren.
Och posta gärna bilder :love:.

Sitter på jobbet så jag har tyvär inga bilder att dela.... :(
 
Sv: Hamsterfrågor

Åh, har ju missat svar här! Jag blir mer och mer kär i hamstrarna, utseendemässigt är det guldhamstern som tilltalar mig mest men det behöver ju inte betyda att det är de som passar bäst.
Med tanke på hur jag velade när jag skulle välja hundras så är det väl tur att det inte finns 300+ hamsterarter...
 
Sv: Hamsterfrågor

Tänk på att honorna brunstar var fjärde vecka och då kan de lukta en hel del. Det är många som tycker att det är väldigt jobbigt när deras honor brunstar.

Vad gäller temperamentet och aktivitetsbehoven så är det olika från individ till individ, men min erfarenhet är att de flesta är betydligt mer aktiva än vad man tror. Så stor bur och gärna tillgång att springa fritt i ett rum när de är tama så man kan fånga in dem.
 
Sv: Hamsterfrågor

Har trillat dit rejält på hamstrar men får erkänna att det mest är utseendet jag fallit för och att jag inte kan mycket alls. Har hittat till hamsterföreningens hemsida men har lite frågor som jag ställer till allvetande buke :) .
Skillnad förutom storleken på dvärg- och guldhamstrar? Tänker då mentalitet, aktiveringsbehov, sjukdomar, skötsel med mera.
Nu har jag bara själv erfarenhet av guldhamster men tycker att de är väldigt trevliga djur! hos guldhamstrar finns det en sjukdom som heter Papova som är viktig att veta om. Här kan du läsa mer om den: http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster/sjukdomar/hapv-papova-7900983 . Köp en hamster från en uppfödare som garanterat inte varit i kontakt med papovan! Guldhamstrar är större och lite mer att ta i. En guldhamster ska alltid vara själv medan det är lag på att dvärghamstrar ska vara två och två. Det man år räkna med då är att de kan börja bråka och man får sära på dem och i så fall ha två burar.
Hane eller hona? Hane eller hona spelar egentligen ingen roll i temperamentet, det är mer individuellt. Honan brunstar var fjärde dag och kan lukta lite då men det är inte så farligt. Hos långhåriga guldhamstrar får hanen oftast lång päls på hela kroppen och honan får bara tofsar.
Hur mycket aktivering kräver de?Det är väldigt olika beroende på hamster men räkna med en timme minst utanför buren varje dag. Ett tips är att skaffa en hamstersäker rasthage
Kan man få dem dagaktiva?Hamstrar är nattaktiva djur men kan lära si att vakna när du tex fyller på maten och fixar i buren. Min ena är en riktig sjusovare, honom ser man knappt röken av förens framåt elva på kvällen. Den andra kan vara uppe lite när som hällst.
Luktar de/buren förutsatt att man sköter den? Har tänkt mig ett akvarium/terrarium som bostad.Om du städar buren när det behövs så luktar det inte. Skaffa även ett sandbad som hamstern kan ha som toalett. De är rätt renliga djur och då kan du byta ut sanden i badet oftare och resten av buren när de behövs. Akvarium/terrarium fungerar jättebra som hamsterbur!
Det enda rummet här hemma som är säkert att springa runt i som aktivering är badrummet men kan en dvärghamster knö sig ner under gallret till avloppet tro?Hamstar är små djur som kan komma in där man minst anar det. Jag skulle inte våga ha en hamster helt lös i ett badrum där om man inte kan hamstersäkra det? Annars är en rasthage ett bra alternativ!
Det står överallt att hamstrar inte skall klättra då de kan trilla ner och skada sig men i de flesta burar jag sett (hos kunnigt folk, inte i zooaffär!) finns det små hyllor och annat, hur högt är ok?Precis hamstrar ska inte klättra och därför är det bättre med burar med större bottenyta än högre burar. Hamstrar kan tycka att det är kul att klättra men de har inget sinne för höjder och kan därför släppa taget och ramla ner. Det beror lite på hur mycket strö du har men annars finns detolf vintrinskåpet på Ikea som fungerar mycket bra som bur och har stor markyta.

Kom gärna med annan nyttig info, jag kommer säkert på fler frågor efterhand om jag väl bestämmer att en hamster skall flytta hit.
Och posta gärna bilder :love:.

*länkar raderade av moderator*

Här är mina fluffbollar!
36346470-Ps3T5.jpg

36346512-pmlpz.jpg

36693307-6Xm6v.jpg

36693250-bTJCU.jpg

36693269-9K0EZ.jpg

36693275-BV5cr.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hamsterfrågor

Får de humörändringar när de brunstar eller är det bara det att lukten är obehaglig? (Vet ju hur vissa ston och även min kanin var när de brunstar/brunstade, griniga!)

Ok, mycket aktivitet alltså. Har tänkt mig ett akvarium på ca 100 x 40 x 40cm inrett med diverse lämpliga saker och givetvis skall hamstern få komma ut och springa, skall bara komma på ett säkert sätt.
Men hur kan man mer aktivera dem? Födosök? Leksaker (tycker de verkligen att de är kul)? Springhjul givetvis.
Kan man aktivera för mycket, tänker på stress?
 
Sv: Hamsterfrågor

Åh, man dööör ju! Har sett dina sötnosar på hamsterforumet, har redan hittat dit :).
Hur gör man en lämplig hamsterhage? Misstänker att de som säljs i zooaffärer o dyl är alldeles för små och klena? Man måste ju kunna hitta något (men vad?) motsvarande finmaskigt kompostgaller och sätta ihop olika sektioner?
Det vore bra att ha en relativt säker plats att släppa hamstern på ifall man måste gå därifrån. Sen gäller det givetvis att hundsäkra också, jag tror nog att en cairn skulle tycka att en hamster var väldigt spännande!
Hur vet man att uppfödaren inte har varit i kontakt med papova? Kan man lite på vad de säger?
Har självklart inte tänkt köpa första bästa hamster utan vända mig till en seriös uppfödare men vad skall man titta efter mer än att de skall vara reggade i Hamsterföreningen?
 
Sv: Hamsterfrågor

Ja de med galler från djuraffären klättrar de lätt ut ifrån. Har du sett samla lådorna från Ikea? De är ganska klumpiga men sätter man ihop tex två stycken får man en ganska stor och säker hage. Annars kan man snickra ihop en med några träskivor. :)

SHF är väldigt seriösa angående Papovan så deras registrerade uppfödare kan du nog lita på. Var inte rädd att fråga uppfödaren frågor och prata gärna med lite olika uppfödare innan du bestämmer dig. Dianthus kan jag rekommendera och hon bor inte alldeles för långt ifrån dig. Min ena kommer där ifrån och han är nog den goaste hamstern jag haft!
 
Sv: Hamsterfrågor

Svarar lite här också, är ju så kul när fler blir hamsterfrälsta! :D

Akvariumet låter toppen! Mycket av inredningen kan du hitta ute. Grenar att gnaga på är uppskattat och även stenar att stå och speja på. Krukor går jättebra att använda som hus och toapapper att bädda med. Istället för matskål kan du gömma maten under ströt. Leksaker är uppskattade men det behöver inte vara de dyraste från djuraffären, toarullar och äggkartonger går lika bra. Hjul ska de först ha när de är fem månader då det är då de anses som färdigvuxna. Annars kan de skada ryggen när de växer. Till guldhamstrar ska helst vara upp mot 30 cm. De kan bli stressade av för mycket aktivering, har man de ute märker man oftast när de vill komma tillbaka till sin bur igen. Hjul kan också vara ett stressmoment så har man en hamster som bara springer i det kan man låta hjulet vara i rasthagen istället för buren så får hamstern springa där när den är ute. :)
 
Sv: Hamsterfrågor

Åh vad bra att akvariet verkar ok. Jag vill ha hamster NUUU men måste fixa en del saker hemma först.
 
Sv: Hamsterfrågor

*knapp*

Tänk på att man inte får tipsa om eller länka till andra forum!

//lizan, moderator
 
Sv: Hamsterfrågor

:D Så söt men jag vill inte heller ha hamstrar under spisen så ett tak av något slag blir det absolut!
Tips på vad som är lämpligt? Glasskivor lär inte funka pga ventilationen väl?
 
Sv: Hamsterfrågor

Får de humörändringar när de brunstar eller är det bara det att lukten är obehaglig? (Vet ju hur vissa ston och även min kanin var när de brunstar/brunstade, griniga!)
Jag har aldrig lagt märke till några humörsvängningar när de brunstar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp