Bukefalos 28 år!

Hamstern ute på sommaren?

C

Crayola

Kan man ha sin hamster ute på sommaren om det är kring 19 grader? :bump:
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Hur då ute menar du? En hamster kan ju lätt får drag och då bli sjuk så vet inte om det är nån jättebra idé att ha den ute även om det är 19 grader varmt. Plus att solen värmer rätt mycket och en hamster med värmeslag är inget man vill ha. Även om det är 19 grader i skuggan så innebär det inte attd et är det i solen.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

du kan ta ut den på gräset ett tag om det är tort. sedan kan du ta ut buren ett litet tag, men se till att ha buren i skuggan å inte nära något annat djur så hamster kan bli smittad av sjukdomar mm.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Är det så säkert att ha en hamster på gräsmattan??
De kan ju gräva, de små rackarna..... ;)
Min hamster blev 3 år och var inte ute en gång på gräset (ordnade dock lite somrigt i hans lekhage med kvistar, gräs osv. nån gång :D )
Han brydde sig inte så värst mycket vad det var för årstid ute...
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Ja som hemlig säger, dom gräver! Dom lever ju normalt sett i tunnlar. Jag skulle inte ta ut min lilla curry. Dels för risken att han skulel komma bort, dels för att stora fåglar nog gärna skulle ta sig en smakbit om dom fick en chans, dels för att om hamstern får drag så kan den på lugninflammation mm. Plus att fuktigt gräs kan göra hamster förkyld.

Sen så har inte dagens hamstrar ett sådan behov, av att vistas ute, man kan ju som sagt fixa lite somrigt i lekhagen.
Har haft ett antal hamstrar och ingen av dom har varit ute i det fria sådär och dom flesta av dom har blivit rätt gamla. Runt tre år. Så att jag skulle inte riskera det om jag vore du.

Men det är ju min egen åsikt men... ja. Jag skulle inte äventyra min lilla currys hälsa pga att det hade vart spännande att släppa ut honom i gräset. Då fixar jag hellre sommarkänslor inomhus.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

men om du tex ligger på gräset så kan du ju ha din hasmter ute ett litet tag så gjorde jag med min i somras han älskade det. visst dom klarar sig utan men vill man ta ut dom så kan man ju göra det.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Men varför ta ut ett djur som kan vara så sårbart ute i det fria? Det finns ingen anledning till det ju... :confused: Mer än egoistisk nyfiken het. Man kan ju lika gära lägga in lite grönt i lekhagen i stället.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Skulle inte gått med min, han var alldeles för nyfiken för att stanna på mig hela tiden!
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Om det inte är blåsigt och fint väder så visst kan du ha den ute ett tag om du har TILLSYN hela tiden..
Brukar hålla på med min ute i gräset på sommarn , härligt. men är rädd å tappa han så det är försiktigt;)
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

men du behöver ju inte ha den ute hela dagen jag had emin ute ett tag å han va vid mig hela tiden..
tyck vad du vill jag tycker dom kan få vara ute om man vill å har tid. (inte illa menat även om det låter så)
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Jag har tästat ha han ute, då jag var brevid han hela tiden! tänkte bara om det var dåligt att ha dom ute å så..! Men jag ska nog låta han vara lös lite i allafall! (När jag ser han) Men tack i allafall för alla svaren! :rofl: *Det finns å köpa hamsterkoppel! jag har ett sånt, men min hamster VÄGRAR att ha det, så det är därför han får springa lös! :angel: *
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

haha sån hade jag när jag va liten, men det är lönlöst dom måste vara jättejättestora om dom inte ska krypa ut det. min gjorde det hela tiden:D
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Skrev dock inget om hela dagen. Jag har haft hamstrar hela mitt liv och ingen av dom har varit ute i det fria med eller utan min tillsyn och samtliga har mått hur bra som helst. Jags kulle inte vilja riskera min lilla hamsters liv pga egoistiska skäl.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Hamsterkoppel. Jo tack. :smirk:
Då utelämnar man nog det fakta att en hamster är ruskigt smidig och kan ta sig ur ett litet "koppel". När hamstern kommer bort så kanske dte inte är så glammigt att ha honom ute. Därmed inte sagt att detta behöver hända en enligt mig är så kallade hamsterkoppel en grej enbart för att tjäna pengar. Knappast att mina hamstrar hade fått ha det på sig. Dom skulle slingra sig ur det på ett kick.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Hej! Vart köper man sådana hamsterkoppel?

MVH Dodis
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Strunta i hamsterkopplet, hamstrar ska inte ha koppel. Ska man prompt ta ut hamstern så kan man ha den under en buröverdel med ständig tillsyn så den inte gräver sig ut.
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

när jag hade hamster typ förrförra året så lät jag den vara ute när jag var med. Den sprang lös, fast jag hade hunden med och hon hade nosen efter honom hela tiden. så man tappa aldrig bort honom ;) sen fick han även springa i ett sån där boll ute. det är smidigt och ingen djur kan ta den eller den kan inte rymma ! Så de kanske är en ide. de får ju liksom känslan av att vara ute och se naturen då iallafall och de uppskattas vad jag har sett iallfall, han var jätte glad att vara ute , och när han var lös så hoppa han runt i de halvlånga gräset :D jätte söt :)
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

jag har haft 3 guldhamstrar och alla har fått varit ute på sommaren en kort stund om det är varmt och inte blåsigt. Alla har uppskattat det goda gröna gräset, och jag har aldirg haft något problem att hålla reda på hamstern, man får ju vara på en stor gräsmatta och hela tiden gå efter hamstern. Dom springer ju knappast fort när dom är så små. Gäller att hålla koll på stora fåglar och så. jag har även ett hamsterkoppel och det har funkat utmärkt på alla och ingen har tagit sig ur det:)
 
Sv: Hamstern ute på sommaren?

Du kan ju bygga en utebur till den med väääldigt finmaskigt nät även i botten, så att gräset sticker upp, men den inte kan gräva sig ut. Är det väldigt vindigt kan du ju ha en filt eller liknande över ena sidan av buren som blockerar vinden. Skulle dock ha den inne på natten med tanke på sjunkande temperatur osv. Men soliga dagar skulle den nog kunna vara ute några timmar :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 164
Senast: Scata
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
Svar
17
· Visningar
637
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp