Han bara "dog"!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Han bara "dog"!

Du måste få en reaktion när du använder skänkeln/ sporren.
Får du inte det till vardags så sparka till den så att det blir full karriär- klappa. du måste sära på begreppen ett tag- skit i var den har huvudet.
Gasa o lätta sen fångar du sakta upp hästen på tygeln.
Var lätt i handen i alla igångsättningar.

Skänkeln= framåt!
Sitt sen stilla med skänkeln o använd den bara vid behov - KLÄM EJ.
 
Senast ändrad:
Sv: Han bara "dog"!

de hästar som sa sig vara "lata-utan spö-hästar" jag har ridit har ofta inte varit så himmla lata som folk sa.

Jag testade en gång med att pröva den lataste hästen från ridskolan utan varken spö eller sporrar.

Hoppade upp och testade att ge minimala hjälper och visst funkade det. han tyckte tom. att det var roligt.

Om han inte lyssnade på att jag drev med sätet prövade jag att trycka smått med vaderna samtidigt som jag drev med säte om han inte skulle lyssnat där hade jag ökat trycket osv.Allra sist är sulkanten på hälen utgången men då tycker jag att man har misslyckats med uppdelandet av minihjälper.

Det här är en sak som tar lång tid att träna upp i de flesta fall, både för ryttare och häst.

Man måste alltid börja från början direkt efter du hoppat upp, driv då bara med sätet frammåt och går hästen frammåt ge den mycket beröm.

Berömmet är som vanligt viktigast för att hästen ska uppskatta sitt arbete.

När du skrittar fram ska du direkt börja med att göra halter och igångsättningar med minimala hjälper och beröm så fort hästen svarar.

Om nu hästen inte skulle lyssna nån gång är sista, absolut sista utvägen att ge den en regäl spark så den går/hoppar/skenar frammåt och en massa beröm vid rektion.


Ha aldrig mer spö på minst 3 månader och träna på detta kan jag med 80% garantera att du kommer kunna rida utan spö. Det är bara att kämpa. :bump: :banana: :bump: :banana:
 
Sv: Han bara "dog"!

Naturligtvis ska man inte bara sparka på och inte inse sina brister och naturligtvis måste man variera sin ridning för att hästarna ska trivas och göra sitt bästa men om hästen tar för vana att bara dega ihop när man lägger ifrån sig spöt så tyder det på att något inte stämmer, en del hästar är lata/ögontjänare och vet om när det är bäst att de uppför sig, är det då en så enkel lösning att få fart på dem så kan man gott prova... Går de dock inte fram alls när man rider med spö heller så är det nog dags att se över sin ridning lite extra...
 
Sv: Han bara "dog"!

Problemet är ju att dessa hästarna som dör på tävling fungerar alldeles utmärkt på träning och har inte några som helst problem med att svara på lätta hjälper. Det är det som gör det så "svårt".
Är det en häst som uppvisar problemen lite mer allmänt och även på träning så hjälper det att öva både som Axel, Lektra och du skriver. Men lägger de enbart av på tävling så måste man närma sig problemet från ett annat håll eftersom att problemet ligger mkt djupare än att de inte svarar för hjälperna. Försöker man lösa problemet genom att sätta in åtgärder för att de ska svara på hjälperna så närmar man sig bara symptomen men grundfelet består. Det handlar inte om att de inte svarar eller inte har respekt för sits och hjälper utan det handlar om att de vantrivs med läget och därför lägger av. Varför de vantrivs kan bero på mga saker men gemensamt för alla de faktorerna är att de oftast löser sig när ekipaget får mer rutin. Med mer rutin så förändrar inte ryttaren sin ridning så mkt samt att hästen vänjer sig vid tävlingssituationen överlag. Nervositet försvinner från både ryttaren och häst och ekipaget kan fungera väl igen.

Mga utav de här hästarna som lägger av på tävling har dessutom många gånger med tidigare ägare/andra ryttare kunnat tävla med framgång och aldrig haft några spår utav problemen. Utan problemen föds tillsammans med den orutinerade ryttaren alt. ryttaren med dåliga tävlingsnerver. Sätter man upp en rutinerad, trygg ryttare på hästen så försvinner oftast problemen direkt.
 
Sv: Han bara "dog"!

Jag tror på mycket av det du säger! I mitt fall handlar det nog mycket om prestationsångest.

Han är känslig för hjälperna. Han gör de flesta saker klockrent, skolor o alltihop. Men när jag dumpar spöet så ändrar jag min ridning, har inte tänkt på det föruut men herregud vilken skillnad de blev/blir :o

Så fort jag lägger ifrån mig spöet så börjar jag underhållsdriva för att hindra honom från att sakta av, jag spänner mig o vill gärna överila han för mitt synsätt på vad som är normaltempo har helt plötsligt blivit mycket snabbare än innan. Vi måste ju vara duktiga, inte för att nån annan kräver det eller säger det utan för att jag kräver det av oss! Vi ska hela tiden vara på topp o vi ska hela tiden avancera!

Tjejen som tävlade har även hon en enorm press på sig själv o jag har en kompis som fotade både på framridningen o inne på banan o man ser hur hästen ändrar sig inne på banan jämfört med framridningen som en spegel efter hur hon ändrar sig! :idea:

Igår när jag red så red jag o sparkade till han eller "drog till han" när han inte svarade direkt men problemet blir bara större o större o han blir besviken på mitt ridsätt så hela passet kändes misslyckat för jag va besviken på mig, för att jag slagit på honom, på han för att kan bättre o på oss för att vi inte samarbetar o har roligt. det är oxå ett krav! Det ska vara roligt o det ska gå bra o det ska en det ena än det nadra! Jag hade nog oxå lagt av om jag va han :cool:

Idag tog jag med kompisen som fotade o jag började rida utan spö. Grejjen var att innan jag ens börjat rida så växte min frustration över att han inte gick fram. Så det ble bara värre o värre o ju mer jag ponnysparkar på honom ju mer stänger han av! Han är egentligen en väldigt känslig häst o känner sig nog ganska tillplattad till honom när jag hela tiden "gapar o skriker" i stället för att lugnt o fint be honom göra ngt i normal "samtalston". Hon sa till mig att rida rakt fram o öka minska tempo hela tiden o rida övergångar, vi kom även fram till att jag nog ska låta honom ha en ngt lägre form då han har rätt lågt ansatt hals men jag gärna rider honom som om han hade ne högt ansatt hals för jag vill ju ha honom samlad! Hon fick iallafall rida en stund o efter lite om o men från hennes sida utan varken sporrar eller spö så gick det bättre. Dock vägrade han blankt o fatta galopp med henne :mad:

Men rom byggdes ju inte på en dag så lite tålamod kanske skulle vara på sin plats :angel:
 
Sv: Han bara "dog"!

SnigelEffekt skrev:
Igår när jag red så red jag o sparkade till han eller "drog till han" när han inte svarade direkt men problemet blir bara större o större o han blir besviken på mitt ridsätt så hela passet kändes misslyckat för jag va besviken på mig, för att jag slagit på honom

Han är egentligen en väldigt känslig häst o känner sig nog ganska tillplattad till honom när jag hela tiden "gapar o skriker" i stället för att lugnt o fint be honom göra ngt i normal "samtalston". :

Du har felet själv. Just därför måste du börja försiktigt med små små hjälper. Om du nu får "utbrott" på att han inte går fram och börjar sparka, skritta på långa tyglar ett tag och räkna till minst tio.

Alltid berömma vid reaktion

Sedan är det inte hela världen om han inte reagerar direkt eftersom han kanske inte "hörde" din hjälp, upprepa istället. Igentligen borde du helt ta bort "ponnysparkarnas" existens. De enda du kan göra är att öka trycket på skänkeln.

Har kommit på en grej till att när folk får en trög häst drar de ofta bak skänklarna, ibland väldigt mycket och hamnar då i framvikt. Undvik detta med att alltid ha den lodräta sittsen med skänkeln nästan vid sadelgjordsstaden

Läs mitt första inlägg.. övningarna är super bra
 
Sv: Han bara "dog"!

Hej!:)
Vilken lättnad!:rofl:
Trodde när jag in på denna tråd att jag skulle få läsa om en häst som hade dött på något dramatiskt sätt!:eek:
/Camilla
 
Sv: Han bara "dog"!

Haha, de VA dramatiskt! Folk undrade va f*n de va som va inne på banan som inte ens ville galoppera :p

Han e förlåten nu ;)
 
Sv: Han bara "dog"!

Råkade ut för exakt samma sak i helgen när jag och min nya förmåga debuterade på tävlingsbanorna...det blev helt enkelt för mkt nya intryck på en gång för honom....och sen jag som sparkade till honom som en galning...:crazy:

Det är rutin,rutin,rutin som gäller....dessutom tänker även jag skippa spöet ett bra tag....vi måste bli kompisar igen...:love:
 
Sv: Han bara "dog"!

Problemet är ju att dessa hästarna som dör på tävling fungerar alldeles utmärkt på träning och har inte några som helst problem med att svara på lätta hjälper. Det är det som gör det så "svårt".
Är det en häst som uppvisar problemen lite mer allmänt och även på träning så hjälper det att öva både som Axel, Lektra och du skriver. Men lägger de enbart av på tävling så måste man närma sig problemet från ett annat håll eftersom att problemet ligger mkt djupare än att de inte svarar för hjälperna. Försöker man lösa problemet genom att sätta in åtgärder för att de ska svara på hjälperna så närmar man sig bara symptomen men grundfelet består.

.

Jag är inte helt överens med dig här faktiskt. När jag debuterade med min hetlivade holländare så dog han när vi kom in på banan första gången. ( jag blev naturligtvis paralyserad för det var ju inte precis det jag väntat mig :o) Andra klassen så var jag förbannad på han - så gör man inte och i galoppen släppte det sen. Tredje gången vi tävlade så försökte han bara prova lägg av nån gång men då var jag snabb med att nita till med skänkeln - direkt. Han blev efter det av med den ovanan och går nu alltid fram på banan. - och han tycker det är kul att tävla.

Det handlar enligt mig om hur snabb man är i reaktionerna. En elev till mig har en häst som såsar sig fram när hon ska rida . Hoppar jag upp som innan har berättat att jag inte tollererar att han inte lyssnar så går han som ett tåg.

Sen finns det allt för många hästar som har lärt sig att de kommer undan inne på banorna:D
 
Sv: Han bara "dog"!

oj...jag råkade visst svara i en gammal tråd....men ,men ämnet är ju alltid relevant, eller ofta iaf...
 
Sv: Han bara "dog"!

raderat missade hur gammal tråden var.....:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp