Han bara "dog"!

Status
Stängd för vidare inlägg.

SnigelEffekt

Trådstartare
Kusen var med på en dressyrtävling nu i helgen, en lokal lätt:b 1:a, inget avancerat jämfört med vad vi gör på träning! Då e de skolor bakdelsvändningar, mot piaff o galoppombyten som övas.

Framridningen gick hyffsat men till själva grejjen, när man släpper spöet så dör han! Energin går ner på minus o han i princip slutar röa på sig överhuvudtaget! Formen tappas o han börjar trilla in med näsan, blir framtung etc, det blir som en dominoeffekt :cool:

Han fattade knappt galopp! Sista ökningen i galopp travade han 3/4:e delar av! :o

Va sjutton ska jag göra? Tips? Ideeér? Nån som har samma problem?
 
Sv: Han bara "dog"!

Tävla många gånger, så ni får rutin! Och använd sporrarna, så att ha lär sig att han måste vara lydig även när spöet inte är i handen.
 
Sv: Han bara "dog"!

träna utan spö oftare...och han ska ha respekt för skänkeln...min hopphäst va så när man red utan spö, så tränade jag för sylve söderstrand och han gillar att hoppa upp och visa olika övningar.
När han skulle skritta fram sa han bara:men den här hästen(va 5 år då) är ju skänkeldöv...så tog han sats med benen och jag tror nog han bankade ur all luft ur min pålle...som han lät...men han sparkade till han EN gång sen satt han och red med säte i olika tempon i galopp i form på lång tygel...det va en helt annan häst efter det!!!

Så RESPEKT för dina ben och har han inte det se till att få en riktig reaktion...;) ;)
 
Sv: Han bara "dog"!

När jag tävlade första gången red jag hela programmet på råstyrka o hade 3 cm sporrar ingrävda i sidorna på hästen :eek: O ändå gick han som en snigel :cool:

Ragge:
Hur ska jag träna o rida utan spö o få han o gå fram när jag inte har nåt o piska på med :angel: Missförstå mig rätt!
 
Sv: Han bara "dog"!

sorry om det låter elakt mot dig(missförstå mig rätt):cry: :cry: men man kan rida alla hästar utan spö, det gäller bara att lära dom att ha lika mkt respekt för skänkel som för spö...(det är inte lätt jag vet)
Men du ska liksom inte gräva...utan tar han inte ett tryck så kör "ponnyspark" ...annars ett tips som funkar på alla är att först försöka med skänkel om han inte tar den så ta tyglarna i en hand och smäll till på halsen en gång på varje sida...(wästern stil)det gör ont men hästarna kopplar sedan ihop att först skänkel sedan snabbt därefter gör det ont på halsen, så då reagerar dom på skäkeln jag lovar!!!men det krävs lite övning innan man får in snitsen...och träna på det hemma utan spö så blir det lättare på tävling när du inte behöver slänga spöt utan har ännu ett bra sätt kvar...;) ;) ;)
 
Sv: Han bara "dog"!

Nädå, de låter inte elakt, helt lugnt!

Får öva hemma i smyg för de ser ändå rätt illa ut när man ska ponnysparka :crazy: :cool:

Sporrar på eller va? Har 15 mm o 30 mm........
 
Sv: Han bara "dog"!

Något är missat i grundhjälperna när hästen inte går framåt för säte och skänkel. Gå tillbaka till grunden där ni enbart fokuserar på framåtdrivningen, sedan gäller det förstås att vara konsekvent. Du får heller inte hamna i att du ska vara tvungen att underhålla honom för att han ska gå framåt. Jag skulle skippa tävlandet tills hästen var nog alert på framåtdrivande hjälper.
 
Sv: Han bara "dog"!

haha...sporrar bestämmer du själv...skulle ha det ibland och ibland utan, så han får lite omväxling!!!LYCKA TILL!!!:banana: :banana:
 
Sv: Han bara "dog"!

Grejjen är den att han går fram fr säte o skänkel om jag har spöet i HANDEN, men lägger jag undan det så blir han "död"

Jag behöver heller inte "underhålla" honom så länge spöet finns i HANDEN men som sagt utan så kan jag lika gärna gå in i stallet :(

Så han kan hjälperna o han vet vad jag ber om, han är bara lat :p Haha, men o andra sidan vem e inte det :angel:

Han respekterar helt enkelt inte mina hjälper när jag dumpar käppen :smirk:
 
Sv: Han bara "dog"!

Plocka bort spöet och "lär" honom att det är skänkeln han ska svara på....(träna, träna träna)
Har inte ridit min häst med spö sen sept-05 och det har varit kämpigt men nu vet hon att det är skänkeln hon ska lyssna på.
Det blir så mycket lättare på tävling och nu med nya regler så kan man inte missa att lämna spöet eftersom man inte har nått
 
Sv: Han bara "dog"!

Gör som "AR" ryttarna. Vinkla spöt rakt upp. När hästen inte svarar på lätta skänkelhjälper, vinkla ned spöt snabbt och peta till. På detta sätt ser inte hästen spöt, men du har ändå hjälp av det.
 
Sv: Han bara "dog"!

Jag håller med dig där. Något fattas i respekten för ryttare och skänkel och den mentala bjudningen verkar också behöva arbetas på.
 
Sv: Han bara "dog"!

Ja, det sitter nog mycket i det mentala, även för mig! Antar att det är bara att öva på utan spö för o få det att funka.........
 
Sv: Han bara "dog"!

Problemet du beskriver är väldigt vanligt.... Och i de allra flesta fall har det absolut ingenting med respekt för skänkel att göra. Utan det handlar om att hästen tappar framåtbjudningen och den sitter inte i respekten för skänkeln! Därför hjälper det heller inte att rida utan spö. Problemet kvarstår ändå.

Jag länkar till en gammal tråd vi haft i ämnet. Jag har haft precis samma problem som du. Men det löste sig till säsongen efter när jag väl hade identifierat var i problemet låg. Och problemet låg hos mig själv till 100%.
Idag uppstår problemet väldigt sällan, och när det gör det kan jag snabbt åtgärda det alt. inte bry mig så mkt eftersom att jag vet vad det beror på (=ingen frustration som bara gör saken ännu sämre) Men det krävs ett antal tävlingar där man är inne på rätt spår innan det vänder helt. För det har otroligt mkt med rutin att göra. Men är man bara medveten om problemet hos en själv så går det rätt så snabbt att åtgärda det hela.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=557308&highlight=fram%E5tbjudning
 
Sv: Han bara "dog"!

Jag säger som svea, använd sporrarna, han ska veta att de sitter där och han ska veta att han får dem i sidorna ordentligt om han inte går fram. Träna utan sö också, det ska ju inte behövas egentligen. Och återigen som svea säger, rutin, tävla ofta!
 
Sv: Han bara "dog"!

Om du inte använder spöt så gör den inget (ingen verkan).

Ett konkret tips:
För nått år sen insåg jag varför hästar gå mer framåt med ryttare med spö än med dem som är utan (utan att piska hästen...). Den hand som spöt vilar i blir mer spänd än den andra, man blir inte helt liksidig. Jag kan nu spänna händerna på samma sätt som när jag håller i ett spö och få samma effekt - hästen får en bättre framåtbjudning.

På hästar som inte har fattat detta spänning ännu börjar jag på ett annat sätt. För att lära en hund att stanna när den är lös så börjar man med en jäklig lång lina (på mina vinthundar har jag en 40 meters lina!). Ordet "stanna" kombineras med att jag stampar på linan så att hunden står stilla. Efterhand så kapar man av linan med ca 15 cm åt gången. Till sist går hunden runt med en 5 cm snutt fastkopplad i halsbandet men den TROR att den är kopplad och lyssnar på min röst.

Provade samma på hästarna, kapade av spöt lite varje gång och till slut red jag med en penna i handen och hade alla fördelar med framåtbjudningen som om jag hade ett dressyrspö. Om jag rider med ett spö är det för att komma åt baken eller säga till. För mig tycker jag att det är "snällare" att vara burdus en gång än att sitta och tjata konstant.

Inte för att anklaga någon nu men jag ser allt för många som sitter och harvar på sina hästar och daltar med dem. Då blir hästen bortskämd och tycker att allt är ganska tråkigt. Istället kan den hitta på "spöken" för att få lite action i vardagen. De äkta nerviga hästarna måste man lugna ner men flertalet av pållarna är inte fjantiga utan jäkligt smarta. "Har hon ingen pinne i handen så kan hon inte säga till mig när jag saktar ner"...

Man ska alltid respektera hästen men den ska samtidigt respektera dig, det är alltid ett lag som tävlar. Du och hästen!
 
Sv: Han bara "dog"!

Att köra sporrarna i sidorna blir inte bättre...! Det enda som händer är att hästen tycker det hela är ännu mer negativt och pest... Det går inte att tvinga fram framåtbjudning!! Den kommer när hästen tycker det är roligt att arbeta och vill vara samarbetsvillig. Att tvinga en häst runt på banan är varken roligt för häst eller ryttare och ger framförallt inga poäng öht. Det är inte "dressyr".

Det handlar om att ryttaren ska kunna fortsätta rida mjukt och trevligt och kunna stötta sin häst som är lite osäker och inte är riktigt med på noterna. Att då banka på dem förstärker bara det negativa intrycket och problemet kommer bara att fortsätta... Oftast slutar det då med att ryttaren ger upp och slutar tävla.

När ryttaren blir medveten om att hon måste vara mer lyhörd i sin ridning och rida precis som "vanligt" utan spänning och nervositet (=rutin) så kommer hästen bli sitt "vanliga jag" igen. Det lättaste är att anmäla sig till den lättaste klass man hittar så att ryttaren inte känner ngn press öht utan bara kan gå in på banan med hästen och enbart rida runt därinne mjukt och fint utan att trycka fram hästen öht oavsett hur hästen går. Utan bara sitta och förmedla lugn, glädje och harmoni så att hästen känner sig lika trygg som han gör på träning i vanliga fall. Då kommer också hästen att fungera igen. Oftast så behövs det inte ens ett halft program om ryttaren är precis som vanligt. Vissa hästar är oerhört känsliga för ryttarens sinnesstämmning medan andra inte alls reagerar speciellt mkt på det. Men har man en häst som "protesterar" genom att lägga av så måste man åtgärda problemet genom mjukhet och frivillighet. Annars lyckas man aldrig få fram en ärlig framåtbjudning.

En glad häst är en högpresterande häst.
 
Sv: Han bara "dog"!

va noga med att du inte sitter och klämmer med skänkeln omedvetet, för då blir det att hästen "stänger av" skänkeln till slut :)
 
Sv: Han bara "dog"!

Att köra sporrarna i sidorna blir inte bättre...! Det enda som händer är att hästen tycker det hela är ännu mer negativt och pest... Det går inte att tvinga fram framåtbjudning!! Den kommer när hästen tycker det är roligt att arbeta och vill vara samarbetsvillig. Att tvinga en häst runt på banan är varken roligt för häst eller ryttare och ger framförallt inga poäng öht. Det är inte "dressyr".




Håller me!!!!!:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
framåtbjudning är när hästen bjuder framåt av sig självt inte blir tvingad att stressa framåt!!!!
 
Sv: Han bara "dog"!

Låna ut hästen... det gjorde jag :angel:
Har kämpat med samma problem i fleeeeera år :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp