niardasp

Trådstartare
Vår hund blir 6 år nu i höst. Av en mindre sällskapsras.
Han har aldrig tyckt det är speciellt roligt att klippa klorna men har liksom alltid accepterat det, om än med lite gnäll, slicka på händerna eller genom att försöka smita när man tar fram klotången.
Men nu har han börjat bita och morra. Jag vet inte varför för vad jag vet har jag aldrig gjort honom illa (alltid jag som klippt), möjligt att det kanske kommit en droppe blod från en klo någon enstaka gång men aldrig så att han verkligen gjort sig illa.
Jag tror att han är rädd av någon anledning. Om man blir arg på honom och säger åt ordentligt skakar han litegrann, samtidigt som han försöker hugga efter händerna eller lyfta på överläppen.
Som det är nu så försöker jag hålla på lite varje dag, bara pilla på tassarna och klorna (även då morrar han/visar tänderna ibland) och ibland ta fram klotången och sätta den över klorna utan att klippa.
Däremot verkar det inte bli så mycket bättre. Jag har även mutat med godis och det funkar rätt så bra, men inte 100%, han är ju fortfarande rädd och osäker.

Som sagt vet jag inte vad som skapat den här osäkerheten hos honom och jag vet inte heller hur jag ska lösa det, jag vill ju inte att han ska vara rädd men samtidigt vill jag ju inte bli biten!
Klorna måste ju dessvärre klippas så de senaste gångerna har min mamma eller pappa hållt i honom medan jag så snabbt som möjligt klipper, efteråt får han jättemycket beröm och godis.

Kan ju tillägga att han har börjat göra såhär när man ska ta bort fästingar också.. och det kanske gör ont?

Någon som har tips?
 
Sv: Han bits

Jag hade en liknande på en kurs en gång, jag är ju klickernörd så jag löst det med klicker. Men det borde gå även utan.

Det handlar om att betinga om klotången till något superroligt, till vår hjälp hade vi kattmat, något som stod som nr1 på vovvens "gilla-lista"

Fört la vi bara klotången på golvet, så fort hunden fick se den (klick) och kattmat. Matte håller tången i handen, klick, kattmat.
Det går ganska fort för hunden att förkippa klotången med att "nu kommer det kattmat". Viktigt är ordningen, först klotång - sen kattmat. Annart kan det lätt bli tvärtom i betingningen "Kattmat, oh nej snart kommer klotången"

Sen är det bara att avancera, hur snabbt du kan göra det bestämmer hunden.
-Hålla tass i handen
-Hålla tass i handen, klotång i andra
-Vi valde att klippa i små träpinnar som nästa steg, det kanske inte du behöver, men den här hunden var mycket skeptiskt mot klotången. Osv.
 
Sv: Han bits

jag gjorde något liknande med min tik som skrek bara jag tittade på hennes tassar. lite muta var det eftersom jag visade henne att jag hade gotter. men nu lägger hon sig självmant med tassarna i vädret när jag tar fram klotången :D
 
Sv: Han bits

Är du säker på att han är rädd?

Hunden kan lika gärna vara tjafsig och har nu kommit på en ny metod för att slippa något den inte vill göra. Speciellt med tanke på att den gör likadant när ni ska ta fästingar.

Oavsett vilket så skulle jag sätta på munkorg och bara fortsätta klippa, lugnt och tyst. Hunden märker snart att det inte är lönt att kämpa emot. Den rädda hunden kan gott få belöning både före och efter klippning och där kan man ta en tass i taget. Den arga hunden får ingenting utan den ska bara lära sig acceptera.
 
Sv: Han bits

Och hur håller man efter klorna under tiden man lär in detta?

De kan inte få växa okontrollerat i flera månader.
 
Sv: Han bits

Jag sällar mej till de skribenter som anser att det är bäst att ignorera tramset och bara göra det som skall göras så enkelt och snabbt som möjligt. Dvs på med en munkorg och sedan bara lugnt och samlat klippa klorna!

Men... eftersom hunden ändrat sitt beteende och även börjat reagera på när fästingar plockas...så blir jag lite fundersam till om ni testat honom för borelia/erlichia?

TS känner förhoppningsvis sin hund bäst och kan avgöra om hunden bara är tramsig eller om han kan ha fått ont i leder eller liknande pga av sjukdom.

/Swat
 
Sv: Han bits

Och hur håller man efter klorna under tiden man lär in detta?

De kan inte få växa okontrollerat i flera månader.

Det tog två veckor att betinga om den hunden som valt att tugga på matte tidigare då tången togs fram. Inge större fara för att de blir för långa på den tiden.
Det handlar bara om att hitta något som gör att hunden tycker är värt besväret.
 
Sv: Han bits

man går mycket på asfalt ;). nej men som blandrastik skriver så behöver det inte ta flera månader.
 
Sv: Han bits

Är du säker på att han är rädd?

Helt säker kan jag ju inte vara men jag tror att han är det. Eller i alla fall osäker. Han drar in svansen mellan benen också. När han var liten reagerade han likadant vid möte med stora hundar när man var ute på promenad. Han är lite mesig av sig, har alltid varit, och för att försvara sig själv så skäller/morrar han.
(Kan ju tillägga att han inte skäller och morrar åt hundar när vi är ute och går längre.. om någon funderade på det).

De flesta här verkar tycka att det bara är att klippa, med munkorg om det ska vara så. Det jobbiga är ju att han sprattlar då också, ska jag ha munkorg+någon som håller i+jag som klipper? Annars är det rätt lätt att slinta med klotången kan jag tycka.. trots att man håller själva tassen i ett stadigt grepp så sprattlar han ju fortfarande med kroppen.

Fästingsjukdom tror jag inte att det är.. han verkar inte ha ont i lederna, han är inte heller trött/har feber/haltar. Men vem vet?
 
Sv: Han bits

Imo skyller folk väldigt mkt konstigt på Borrelia/Ehrlichia (eller Anaplsma som det bytt namn till nuförtiden). Har väldigt svårt att tro att hunden skulle reagera på kloklipp och att plocka fästingar pga detta.
Försäkringsbolagen har slutat ersätta blodprover för fästingsjukdomar pga för mycket onödiga prover.

Jag sällar mig med bestämdhet till munkorgsivrarna i komination med att ta det lugnt och försöka göra upplevelsen så bra som möjligt. Kan det vara så att ngn klippt för långt nån gång och att han blivit lite rädd efter detta? Annars kan det helt enkelt vara "fånerier" som han märkt funkar.

Lycka till!
 
Sv: Han bits

Till en början kan man mer eller mindre bli tvungen att "ligga" på hunden tills den resignerar och märker att man faktiskt måste klippa klorna.. Man vill ju som sagt inte klippa fel.
 
Sv: Han bits

Som jag skrev i första inlägget:
"Jag vet inte varför för vad jag vet har jag aldrig gjort honom illa (alltid jag som klippt), möjligt att det kanske kommit en droppe blod från en klo någon enstaka gång men aldrig så att han verkligen gjort sig illa."
Så ingen allvarligare skada någon gång. Det kanske är så enkelt att han kommit på att han kan bestämma litegrann. Eller i alla fall är väl det vad han tror.

Jag ska införskaffa en munkorg, hålla fast honom och klippa. Jag kan tänka mig att han kommer ligga och rycka med benen samtidigt som han gnäller helt förtvivlat. Jag återkommer med resultat :)
 
Sv: Han bits

Ersättning för blodprover om fästingburna sjukdomar var borta något år, men för 1 år sedan ersatta Agria för det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 907
Senast: Mkb
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 455
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 657
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp