Han fattas redan mig...stor saknad.

Empalie

Trådstartare
Idag ca klockan nio fick mitt älskade hjärta somna in. Vi åkte till kliniken och givetvis skulle han inte gå på transporten med detsamma men till slut så. Hästarna utanför i hagen gnäggade och han gnäggade. Höll på att få panik inombords eftersom allt blev så sorgligt, jag hade sett framför mig att han bara skulle gå på. Med jämna mellanrum in till kliniken gnäggade han, det brukar han aldrig göra. Väl där gick allt så fint, mottogs väl av veterinärassistenterna som varit med oss hela resan i fem års tid, jag tog in honom i boxen och vi fick en skön stund tillsammans. Han brukar vara lite nervös därinne och gå runt men han stod alldeles stilla och buffades lite ibland men han lät oss verkligen kela om honom ordentligt. Inga morötter ville han ha, en liten bara. Sedan kom vet och sa att vi kunde ta bort honom till behandlingsrummet för att ge lite lugnande. De satte även fast en permanentkanyl. Han var så duktig men började bli lite borta nu och lite varm.
Sedan skulle vi gå bort mot boxen där det hela skulle ske. Jag överlämnade grimskaftet till vet och gick bakom Prisse hela vägen, lugnt och sakta gick det. Väl i boxen stod han alldeles stilla och hängde lite med huvudet. Nu är det dags att gå sa jag till mamma och så gav vi några sista pussar och kramar. Sedan gick vi. Vi satte oss ute framför kliniken och andades frisk luft. Efter en liten stund kom vet och berättade att det hela var över och att älskade Prisse var borta. Hon sa att det hade gått mycket lugnt till och att han inte hade fallit illa utan de hade ställt honom mot väggen och han hade liksom vikt benen och lagt sig ner på magen. De hade sedan lagt honom på sidan. Det hela var alltså väldigt lugnt och värdigt! Jag valde att efter sett in i vets ögon inte gå tillbaka. Hade jag tvekat hade jag gjort det men nu valde jag detta. Vi åkte sedan hem och jag satt i framsätet och kramade hans grimma. Väl hemma brukar alltid de andra två pållarna komma springandes och gnägga. Den ena kom travandes men gnäggade ej, den andra kom inte alls förrens vi ropade. Mitt sto stod en lång stund vid grinden sedan och såg så ledsen ut. Det kändes verkligen som att hon förstod.
Nu är denna ständiga oro över, i fem år varenda dag har jag kollat och kollat hur han går. Resorna till kliniken är många, timmar och pengarna har flödat men jag ångrar inte en sekund- inte ett öre. Jag är så glad att jag har fått ha honom hos mig i elva år. Magen knyter sig varje gång det kommer över mig attjag inte får ha honom hos mig fysiskt igen, fy f*n vilken saknad. Hur ska man gå orka gå vidare, tips ngn!!!
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Jag har tänkt på er i dag !
Skönt för dig att det är över. Låt du dagarna ha sin gång, så ska du se att det släpper vartefter .
Vill tacka dig för din fina beskrivning hur det gick till !
Stor styrkekram

Hej från Hambo
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Jag tog bort min häst förra onsdagen så jag vet hur det känns. Stor kram från mig.
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Usch så fruktansvärt! Jag har själv varit med om att ta bort en älskad vän så jag vet hur det känns.
Det är 6 år sedan och jag saknar honom än...
Finns inget botemedel mot saknad, tyvärr. Det är sådana tråkiiga saker man måste göra ibland.
Styrkekramar till dej i massor!!!
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Man orkar för att man måste. Jag försöker se saker i ett större perspektiv för att trösta mig. Livet kan inte bara vara en dans på rosor och enkelt, man måste förstå sorg för att kunna uppskatta glädje. Och glädje har du haft i din fina häst och glädje över att få haft honom som din.

Man får helt enkelt låta det göra ont, för tänk om det inte gjort ont...om du varit oberörd av att din häst inte finns mer...?
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

jag tog bort min gamla ponny i våras, jag var inte med då jag jobbade men jag saknade inte honom konstigt nog, jag visste att det var rätt och att han inte led mer. han var 30 år och det sista året så tynade han bort mer och mer, hemskt mager trots flera kilo kraftfoder varje dag. knappt man ville lyfta på täcket längre, och höftbenen skavde i sönder 2 vintertäcken :(. jag känner mig hemsk som lät honom leva sista halvåret, och man började förneka att han var så mager.
första gången jag kände att han fattades var förra veckan. ett halvår efter! min katt som vi fick avliva för ngt år sedan saknar jag otroligt mycket fortfarande, han dog innan hans tid. men min ponny som jag haft i 12 år och kelat med varje dag, han saknar jag inte på samma sätt. för att han fick leva hela sitt liv och det sista året han levde så var han knappt min häst längre, han var så tom att till och med hans bästa vän som han delat hage/box med i 14 år började knuffa undan honom.

jag är glad över att han äntligen fick vila ^_^det är därför jag inte saknar honom.
var glad att din häst inte har ont längre, och var glad över att han inte behövde lida så länge för att du inte kunde fatta beslutet i tid. var glad över att du kan sakna honom :)
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Det går aldrig över, saknaden finns alltid kvar. Sorgen blir mindre men man saknar alltid. Men efter ett tag minns man de glada minnena och allt det roliga som man gjorde :).
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Jag tror stenhårt på hästarnas himmel! Där är gräset alltid grönt, solen skiner och det finns alltid rent vatten i bäcken. Ingen häst har ont och alla hittar en flock att höra till.

Och så något att tänka på, alltihop runt avlivningen har varit jobbigt för dig, men förmodligen inte för hästen! Han fick ett lugnt och planerat slut och hann aldrig bli rädd eller orolig.

Med tiden kommer de positiva minnena överväga saknaden!
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Saknaden minskar med tiden även om det går långsamt.

Fast det är jobbigt så tvingar man sig vidare!
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Känner verkligen med dig! Tagit bort mitt sto idag och även om jag vet att det var rätt beslut så mår man ju allt annat än bra.

Tror man får tillåta sig att bryta ihop, sen gå vidare och minnas de glada stunder man haft.
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Saknaden försvinner aldrig och sorgen försvinner aldrig. Däremot lär man sig att acceptera det, och acceptansen hjälper till att lindra sorgen. Har fått ta bort en av mina hästar också och det är inget man någonsin glömmer. Men med tiden lär man sig att acceptera det för vad det är, och man lär sig att minnas alla lyckliga stunder man hade tillsammans med hästen, istället för det faktum att den är borta.
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Inget fel med att sakna och sörja de måste få ta sin tid...
Sorgen efter våra djur kommer alltid att finnas kvar spelar ingen roll hur lång tid de går så kommer man alltid att sakna dem.
Tänk på de fina stunderna och va stolt över att du gav han ett värdigt slut.
Styrke kramar.. :heart
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Tog bort vårat sto för tre år sedan, grät floder länge. Visste hela tiden att beslutet var rätt, försökte tänka på det som vet. sa: att ni är kloka som gör henne den tjänsten att slippa ha ont mer. Med tiden så känner man en tacksamhet att man inte hade kvar henne för sin egen skull, det skulle ju vara egoistiskt att ha ett djur som har mycket smärta. Man ser klart med tiden, men sorgen måste få ta sin tid först. Sedan känner man en tacksamhet för det man haft. Tro mig du kommer att kunna gå vidare..
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

Min bästa vän (R.I.P. 2005) sa ett par veckor innan sin bortgång:
Tiden läker inga sår, men den ger oss en chans att vårda såren och därmed lindra den smärta de åstadkommer i oss.
Jag är övertygad om att hon hade rätt.

Det är ok att sörja, att gråta och känna. Så länge du behöver. Skrik de skrik du behöver skrika, glöm bara inte att andas samtidigt. Saknad gör fysiskt ont, men även om den kanske inte mildras mycket så ändrar den med tiden form. Gör vad du behöver, försök hålla på några vardagsrutiner såsom att äta vissa tider etc. Känn ingen press att visa dig stark - världen kan vänta ett ögonblick.

Jag sänder dig styrkekramar.
 
Sv: Han fattas redan mig...stor saknad.

lider med dig presic som alla andra häst människor här. tog bort min gammla nordis dam som blev 28 hade henne lika länge som du i min ägo i oktober 2010 tänker och saknar henne enormt men jag gjorde de enda rätta hennes höft bakben började bli proplemfyllda, hon fick resa vidare innan hon fick ont idag springer hon med son gammla stallkamrat över de gröna ängarna, kanske har hon blivit mor igen.

saknaden finns alltid men gar sakta över till tacksamhet till sin gammla vän.
jag är fylld av tacksamhet och tänker pa alla minnen vi har tillsammans.
Det jobbigaste var när jag tog beslutet var att min vänninna bröt i hop TOTALTm medan jag stog där stark och sammanbiten men jag hade ju fatt "vänja"mig med tanken i över 12 manader . men inte hon ...
stark och lugn fr hästens skull men när de sa nu är det klart BRÖT jag i hop totalt. varje dag känns lite lättare,
som minne denna kvällen tända jag faktiskt 28 ljus med en bild i mitten,, de var mitt sätt att hedra min älskade vän, för att helay mig själv lite grann detta gjorde jag över 12 veckor varje kväll tills jag hade kommit över den jobbiga tröskeln till att kunna ga vidare i mitt liv,
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 470
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 118
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Coras star
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 996
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17
  • Hingststationer

Omröstningar

Tillbaka
Upp